معاون شهرداری قم از آمادگی ۳۰ بوستان شهرداری برای برگزاری مراسم عزاداری ایام دهه اول محرم به منظور اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی خبر داد.
کد خبر: ۸۸۹۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۶ 19 August 2020

به گزارش تابناک قم، سید امیر سامع در نشست رسانه‌ای شهرداری قم که در راستای تشریح اقدامات گسترده مدیریت شهری در ایام عزاداری محرم و صفر برگزار شد، با اشاره به شرایط خاص عزاداری امسال اظهار داشت: امسال همه باید تلاش کنیم که ضمن برگزاری مراسم و ایجاد شور و شعور حسینی، سلامتی شهروندان هم حفظ شود.

وی با اشاره به صادر شدن دستورالعمل ملی برای برگزاری مراسم محرم امسال و لزوم بومی سازی آن افزود: تلاش بر این است که امسال برگزاری مراسم در فضای بسته کمتر صورت بگیرد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم با بیان اینکه قرار است تمام ارگان‌ها فضاهای بازی که در اختیار دارند را برای عزاداری اختصاص دهند، گفت: هفت نقطه را سازمان پارک‌ها و فضای سبز قم برای برگزاری مراسم محرم معرفی کرده بود که قرار شد به 30 بوستان برسد که متناسب با حجم تقاضای هیات‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه‌های صلواتی به شکل مرسوم امسال شکل نخواهد گرفت، افزود: به اصطلاح این ایستگاه ها از حالت چهارپایه به حالت دو پایه در می آیند. یعنی عمق ندارند و کسی در آنها مستقر نمی شود اما صوت و فضاسازی را دارند تا این نماد حفظ شود.

سامع با بیان اینکه برخی از اقدامات هیچ تناقضی و محدودیتی با سلامتی ندارد ادامه داد: یکی از این اقدامات فضاسازی شهر است هر قدر که فضای شهری را آماده تر کنیم حتما اثرگذار است.

وی با اشاره به تلاش شهرداری برای استفاده از محتوای مناسب و یکپارچه در فضاسازی شهری محرم امسال گفت: فضاسازی به صورت یکپارچه از امروز شروع شده و مناطق تلاش میکنند تا روز نخست ماه محرم تمام سطح شهر سیاه‌پوش باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به آمادگی 170 دستگاه مکانیزه آماده خدمت رسانی در ایام محرم افزود: در این ایام استقرار خودروهای تفکیک پسماند خشک در محل های برگزاری مراسم برای جمع آوری اقلامی که برای بهداشت شهر مضر هستند، انجام خواهد شد.

وی با اشاره به نقش اطلاع رسانی سامانه 137 برای معرفی برنامه های شهرداری و هیات های مذهبی اظهار داشت: برگزاری نماز ظهر عاشورا در سالهای گذشته بسیار مورد توجه بود که امسال هم پرشور اما با رعایت دستورالعمل‌ها بهداشتی و در هماهنگی با ستاد اقامه نماز انجام می شود.

سامع با اشاره به اینکه طبق دستورالعمل‌های بهداشتی تعزیه خوانی را امسال در سطح شهر نخواهیم داشت ادامه داد: برای این منظور ارگان‌های مربوط اطلاع‌رسانی از قبل انجام داده‌اند.

به گفته وی، تمام نیروهای شهرداری یعنی 800 نیروی ستاد و سه هزار و 500 نیروی خدمت رسان در بخش های فضای سبز خدمات شهری آتش نشانی اتوبوسرانی و ... در ایام محرم آماده باش خواهند بود.

معاون خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به برگزاری مراسم شام غریبان به صورت محدود اظهار داشت: سازمان کشتارگاه در روزهای تعطیل آماده است تا نذورات هیات ها را بپذیرد و از هیات‌ها خواهش میکنیم که ذبح دام در معابر صورت نگیرد.

وی با اشاره به اینکه سیستم اذان گویی از دو سال پیش برای 30 نقطه نصب شده خاطرنشان کرد: در شرایط کرونا این سیستم برای اطلاع رسانی به مردم فعال بود و در ایام محرم هم در شهر شور حسینی به پا می‌کند.

سامع با اشاره به استقرار خودروهای آتش نشانی در محل های برگزاری گفت: 24 ایستگاه آتش نشانی که در سطح شهر داریم تمام اتفاقات پیرامون خودشان را برای اطلاع رسانی و بازدید تحت پوشش قرار می‌دهند.

همچنین به گفته وی ستاد رفع تخلفات شهری هم مسئله جمع آوری دستفروش‌ها، معتادین و ... را مانند هر سال به عهده خواهد داشت.

وی با اشاره به وجود محدودیت‌هایی برای اطلاع‌رسانی هیات‌های مذهبی در سازه‌های تبلیغاتی شهر افزود: اینکه هیات ها در سطح شهر تبلیغات ندارند به این علت است که قرار است مجالس با تعداد کمتری برگزار شود اما برای راهنمایی در ورودی خیابان های اصلی میتوانند معرفی داشته باشند.

معاون خدمات شهری شهرداری قم با تاکید بر اینکه وظیفه شهرداری آماده سازی محوطه‌ها برای برگزاری مراسم، ضدعفونی کردن، مدیریت پسماند و ... است خاطرنشان کرد: اموری مانند نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به عهده مسئولان هیات‌ها گذاشته شده است.

وی تاکید کرد: اگر فضا را در اختیار می گذاریم ضمن اینکه همه همکاری را انجام خواهیم داد ولی مسئولیت رعایت شیوه نامه ها با عزیزان مان در هیات ها است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار