پی گیری های تابناک خوزستان نتیجه داد؛
پیمانکار درحال واریز بخشی از حقوق کارگران است و در دو هفته اول آغاز به کار کارخانه؛ کارخانه هر چه خروجی دارد با نظارت سازمان پسماند بفروشد و مابقی حقوق را تسویه کند.
کد خبر: ۸۸۸۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲ 17 August 2020
 
 
پس از انتشار سلسه گزارش های تابناک خوزستان در خصوص معضلات و مصائبی که کارگران کارخانه تفکیک زباله صفیره با آن ها دست و پنجه نرم می کنند؛ یک مقام آگاه در سازمان پسماند شهرداری کلانشهر اهواز در گفت و گو با تابناک خوزستان از پرداخت حقوق کارگران کارخانه تفکیک صفیره خبر داد و عنوان کرد: سازمان پسماند در سال91 که این کارخانه را تاسیس می‌کند متاسفانه تصمیم اشتباهی را اتخاذ و بانوان را برای تفکیک دستی زباله به کار می‌گیرد. بانوان شاغل در سایت تفکیک از طریق بهزیستی و کمیته امداد وارد می‌شوند اما حقیقت این است که چون این کار سخت و زیان آور محسوب می‌شود، بکارگیری بانوان در این شغل ممنوع بود.
 
وی با اشاره به اینکه این کارخانه‌ها نیمه مکانیزه هستند و روش رایج تفکیک زباله در تمام کشور بدین صورت است؛ ادامه داد: این کارگران هیچ ارتباط استخدامی با شهرداری اهواز و یا سازمان پسماند ندارند. هر سال یک مزایده برگزار می‌شود و این نیروها به عنوان نیروهای حجمی پیمانکار محسوب می‌شوند. پسماند تنها کاری که برای صیانت از این کارگران می‌کند لیست نام‌هایشان را در اختیار پیمانکار می‌گذارد و در قرارداد ذکر می‌کند که پیمانکار حق اخراج و به کارگیری نیروی جدید را ندارد. بنابراین هیچ ارتباط شغلی با پسماند ندارد و تنها به پرداخت حقوق و یا بهداشت فردی آن‌ها نظارت می‌کند.
 
این مقام آگاه افزود: طبق قراردادی که سازمان پسماند با پیمانکار دارد در روزهایی که بیماری واگیردار شیوع پیدا می‌کند و یا در سایت دفن زباله آتش سوزی و یا هر مشکل دیگری رخ می‌دهد، پیمانکار باید کار را متوقف کند. شش ماه از قرارداد پیمانکار جدید گذشته است که دو ماه از آن، کار به دلیل شیوع کرونا و آتش سوزی در سایت دفن پسماند تعطیل بود. فروردین و اردیبهشت اوج شیوع کرونا بود و تعطیلی کارخانه در آن روزها بهترین انتخاب بود. چرا که بچه های دفن زباله یعنی نیروهای پسماند؛ به کرونا مبتلا شدند. 
 
وی عنوان کرد: دولت برای حمایت از مشاغلی که بر اثر شیوع بیماری کرونا آسیب دیدند؛ بیمه بیکاری را لحاظ کرد. مدارک کارگران به اداره کار ارسال کردیم و تقریبا به 90 درصد از آن‌ها بیمه بیکاری تعلق گرفت و به آن‌هایی که بیمه بیکاری تعلق نگرفت نیز گفتیم که می‌توانند از ظرفیت های قانونی استفاده کنند.
 
این مقام مطلع گفت: پس از دو ماه که به کار بازگشتند، صفیره دچار آتش سوزی شد و مجددا برای حفظ سلامتی کارگران، کار تعطیل شد. در مدت این 4 ماه تعطیلی، پیمانکار کار حمل زباله در صفیره را انجام داده است در صورتی که این وظیفه او نیست. پیمانکار چیزی حدود یک میلیارد تومان برای این کار هزینه کرده و از این رو پیمانکار برای پرداخت حقوق کارگران با مشکل مواجه شده است.
 
وی افزود: پسماند برای دو مسئله به پیمانکار فشار وارد کرده؛ مسئله اول بازگشایی کارخانه تفکیک است که این اتفاق تا یکی دو روز آینده خواهد افتاد. کارگران بازگشت به کار را منوط به پرداخت حقوق کرده بودند. پیمانکار نیز درحال واریز مقداری از حقوق کارگران است و در دو هفته اول آغاز به کار کارخانه؛ کارخانه هر چه خروجی دارد با نظارت سازمان پسماند بفروشد و مابقی حقوق را تسویه کند. یعنی در دو مرحله تمام حقوق و بیمه‌ای که به کارگران بدهکار است پرداخت می‌کند.
 
این مقام آگاه گفت: متاسفانه این فضا برای کار بانوان مناسب نیست اما شورا می تواند تصمیم بگیرد که بانوانی که در کارخانه تفکیک مشغول هستند زیر نظر پسماند بروند. البته این کار تایید شورا، شهرداری و استانداری را می‌خواهد تا صورت بگیرد.
 
وی در پاسخ به خبرنگار تابناک عنوان کرد: پیمانکار قبلی تنها به کارگران سنوات بدهکار است ولی همچنان ارتباط قراردادی میان پسماند و دانش فزون برقرار و ضمانت نامه او نزد پسماند ضبط است. اگر نهایتا ظرف چند ماه آینده سنوات را تسویه نکند پسماند می تواند ضمانت نامه او را جمع کند و از این طریق سنوات پرداخت نشده کارگران را بدهد. پیمانکار قبلی درحال انجام تعهداتش است و از این رو مهلت پرداخت دارد. اما پیمانکار پیش از دانش فزون با پسماند قرارداد ندارد و به همین خاطر هیچ ضمانتی برای پرداخت مطالبات کارگران از وی موجود نیست به همین خاطر کارگران از طریق دستگاه‌های قضایی درحال پیگیری امر هستند.
 
این فرد مطلع درباره ورهال کارخانه گفت: کارخانه ساخت سال91 است. تا الان نیز چند باری اورهال شده است. پیمانکار جدید هم قصد دارد طی چند فاز مجددا کارخانه را اورهال و تعمیر شود چرا که اگر بخواهد یکباره تعمیر کند می بایست کارخانه به مدت چند ماه تعطیل شود.
__________________________________________________________________________________
*گزارش: تحریریه تابناک خوزستان     *سردبیر: سمیه همت پور
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار