زندگی باید با حدود سه میلیون تومان بچرخد و برای برخی با کمتر از این رقم! اگر مستاجر باشند نیمی از این دریافتی برای کرایه خانه می‌رود و مابقی این پول می‌ماند و هزینه خورد و خوراک، رفت و آمد، درمان و دارو و ... .
کد خبر: ۸۸۷۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰ 15 August 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،خلاصه زندگی اکثر بازنشستگان همین است، بیش از سه میلیون نفر فقط بازنشسته کارگری و تامین اجتماعی در ایران داریم که با همین روند زندگی خود را می‌گذارنند و به طور میانگین دریافتی آنها نزدیک به سه میلیون تومان در ماه است.

برای کسانی که 30 سال سختی کار کشیدند و امروز با هزاران درد و بیماری مواجهند. برخی از آنها چند دختر و پسر بیکار در خانه دارند، برخی خرج چند دانشگاه آزادی را می‌دهند و یا گاهی باید به عروس و داماد و نوه هم کمک کنند، تامین همه اینها با میانگین دریافتی سه میلیون تومان کار هرکسی نیست.

البته برای افرادی که بیش از 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند دریافتی به بیش از چهار میلیون تومان هم ممکن است برسد، اما هستند کسانی که با سابقه پرداخت حق بیمه زیر 10 سال، دریافتی 1.5 میلیون تومانی دارند و شرایط برای آنها به مراتب دشوارتر است.

اگرچه هر سال در تقویم کشور یک روز به نام تکریم بازنشستگان نامگذاری شده، اما شاید بهبود وضعیت معیشت مهمترین تکریم آنها باشد. اگرچه قرار است با اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان اوضاع نسبت به گذشته بهتر شود، اما باز هم بازنشستگان زندگی سختی را می‌گذرانند و برخی از آنها برای آنکه چرخ زندگیشان بچرخد، سراغ مشاغلی مانند مسافرکشی رفته اند و دوران استراحت را هم به کار می‌گذرانند.

جواد اکبری عضو هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان کشور و رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مشکلات متعددی که این روزها بازنشستگان با آن مواجهند، گفت: دغدغه معیشت یکی از مهمترین مشکلات امروز بازنشستگان است.

وی با اشاره به وجود بیش از سه میلیون نفر بازنشسته تامین اجتماعی در کشور که سهم کرمانشاه از این تعداد نزدیک به 50 هزار نفر است، افزود: نزدیک به 60 درصد بانشستگان حداقل دریافتی را دارند و زندگی خود را به سختی می‌گذارنند.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان کرمانشاه با بیان اینکه دوران بازنشستگی دوران افزایش هزینه‌ها است، یادآور شد: بسیاری از بازنشستگان به دلیل شرایط سخت کاری که داشته اند، در این دوران با هزینه‌های زیاد درمان و پزشکی مواجهند و با این دریافتی اندک از پس هزینه‌های زندگی برنمی‌آیند.

وی اضافه کرد: اگرچه بعد از چندین سال پیگیری و با اجرای همسان سازی، وضعیت دریافتی آنها کمی بهتر می شود، اما باز هم گذران زندگی برای بازنشستگان دشوار است.

اکیری در نظر گرفتن خدمات رفاهی و تسهیلاتی را نیز برای بازنشستگان ضروری دانست و عنوان کرد: گاهی وام‌های کم بهره‌ای برای بازنشستگان در نظر گرفته می‌شود که هم رقم آن کم است و هم تعداد آن محدود که عده زیادی باید منتظر دریافت این وام باشند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه نیز با اشاره به وضعیت بازنشستگان تامین اجتماعی در استان کرمانشاه، اظهار کرد: هم اکنون بیش از 73 هزار بازنشسته اصلی تامین اجتماعی در کرمانشاه داریم که با احتساب افراد خانواده، نزدیک به 124 هزار نفر از خدمات بازنشستگی و مستمری تامین اجتماعی استفاده می‌‍کنند.

حمیدرضا قاسمی ادامه داد: یکی از مهمترین اقداماتی که برای بهبود معیشت بازنشستگان انجام شد، اجرای طرح همسان سازی بعد از مدت‌ها پیگیری بود که منجر به افزایش دریافتی بازنشستگان شد.

وی افزود: با اجرای این طرح هم اکنون دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی برای کسانی که کمتر از 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند به یک میلیون و 500 هزار تومان و برای کسانی که بیش از 35 سال سابقه دارند به بیش از چهار میلیون و 600 هزار تومان رسیده است.

به گفته مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه، برای بازنشستگان که بین این دو گروه قرار دارند میزان دریافتی بسته به سابقه پرداخت حق بیمه و پایه سنواتی متغییر است.

قاسمی خاطرنشان کرد: مجموع کمک هزینه مسکن و معیشت بازنشستگان تامین اجتماعی نیز نسبت به سال قبل حدود 172 درصد رشد داشته و از 70 هزار تومان به 190 هزار تومان رسیده است.

وی ابراز امیدواری کرد با مجموع این اقدامات شاهد بهبود معیشت کارگران بازنشسته و مرتفع شدن بخشی از دغدغه‌های آنان باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار