ایسنا/کرمانشاه قرنطینه خانگی و تعطیلی مدارس، روزهای ملال آور و خسته کننده‌ای را برای کودکان بدنبال داشته است. کودکانی که تا پیش از شیوع کرونا هم مهدکودک و مدرسه می‌رفتند و هم در پارک‌ها و در جمع دوستانشان شادمانه بازی و ورزش می‌کردند، اکنون چندماهی است که در چهاردیواری خانه محبوس شده‌اند.
کد خبر: ۸۸۷۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰ 15 August 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،هرچند در این مدت بهانه‌گیری های مداوم برخی کودکان تعداد زیادی از والدین را کلافه کرده، اما والدینی هم هستند که با کمی خلاقیت و صبر و حوصله برای پرکردن اوقات فراغت کودکانشان و متوقف نشدن فعالیت‌های آموزشی‌شان تلاش می‌کنند.

اینکه چگونه می توان در این ایام یادگیری کودکان را متوقف نکرد، چه برنامه های تمرینی را برای آنها اجرا کرد، آموزش مجازی کودکان چطور و از چه سنی باشد و نحوه تعامل والدین با کودکان در اجرای بازیها و فعالیت های بدنی و ... سوالاتی است که هیات ورزش‌های همگانی با همکاری کمیته توسعه ورزش و فعالیت بدنی کودکان استان کرمانشاه در قالب پویش سراسری "آماده باش" و در میزگردی مجازی با حضور حسن کردی پژوهشگر پست دکتری رشد حرکتی کودکان، داوود فتحی متخصص روانشناسی کودک و نوجوان و سیروان حسینی مسئول کمیته توسعه ورزش و فعالیت بدنی کودکان هیات همگانی استان کرمانشاه آن را بررسی کردند.

آموزش به کودکان توقف ناپذیر است

به گزارش ایسنا، دکتر حسن کُردی پژوهشگر پست دکتری رشد حرکتی کودکان در این میزگرد مجازی، با اشاره به همه گیری بیماری کرونا از اواخر سال گذشته، اظهارکرد: شیوع این بیماری بسیاری از فعالیت‌های آموزشی و از جمله آموزش به کودکان را تحت الشعاع خود قرار داده است.

وی افزود: باتوجه به اینکه آموزش کودکان همواره در جمع است و کودکان از هم یاد می گیرند، برای همین با شیوع بیماری کرونا و ممنوع شدن تجمعات، آموزش این گروه با چالش هایی مواجه شد، اما موضوع مهم این است که آموزش و یادگیری به کودکان هیچگاه قابل توقف نیست و باید ادامه داشته باشد.

این پژوهشگر حوزه رشد حرکتی کودکان تصریح کرد: هرچند افرادی هستند که معتقدند در شرایط کنونی امکان آموزش به کودکان و جود ندارد و حتی عنوان می‌کنند که آموزش به کودکان در چنین شرایطی چه ضرورتی دارد، اما باید بدانیم که آموزش و یادگیری برای کودکان قطع شدنی نیست.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای آموزش به کودکان در زمان شیوع کرونا، در پاسخ به اینکه این نوع از آموزش ها از چه سنی می‌تواند اجرایی شود و هر کودک چه مدت زمانی می تواند در مقابل تلویزیون، تبلت و موبایل قرار بگیرد، گفت: متخصصانی که در حوزه آموزش به کودکان در دنیا فعالیت می‌کنند، درحال بررسی این موضوع هستند، اما برای رسیدن به پاسخی برای این سوال باید معیارهایی را مورد توجه قرار داد.

کردی افزود: تا پیش از شیوع بیماری کرونا تعدادی از کشورهای دنیا مدلی را برای فعالیت 24 ساعته کودکان زیر پنج سال پیشنهاد دادند که در آن میزان فعالیت جسمانی، فعالیت کودکان در فضای مجازی، خواب و... آنها مشخص شده است. در این برنامه تاکید شده کودکان در سنین سه تا پنج سالگی 180 دقیقه و کودکان بین پنج تا 17 سال باید 60 دقیقه در طول روز فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشند.

پژوهشگر پست دکتری رشد حرکتی کودکان افزود: پیش از شیوع کرونا بررسی هایی در 49 کشور دنیا انجام شد که نشان می داد تنها 10 درصد از کودکان این کشورها معیار بالا را رعایت می کنند که باتوجه به اینکه در آن زمان کودکان فرصت مدرسه رفتن، تفریح در فضای باز و رفتن به باشگاه را داشته‌اند، وضعیت خوبی را نشان نمی‌داد و اکنون که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده و بسیاری از کودکان در قرنطینه هستند، انتظار می‌رود عدم فعالیتشان بیشتر شده باشد.

وی با بیان اینکه کم تحرکی کودکان می‌تواند عواقب و پیامدهای منفی زیادی را برای سلامت جسم و روح آنها به همراه داشته باشد، تاکید کرد: کم تحرکی کودکان در شرایط کرونایی ماه‌های اخیر قطعا روی کیفیت خواب آنها نیز تاثیرات خود را گذاشته و باعث اختلال در خواب آنها می‌شود.

کردی با بیان اینکه اختلال و کاهش مدت زمان خواب کودکان احتمال بیش فعال شدن آنها را افزایش می‌دهد، گفت: بنابراین به خانواده ها توصیه می‌شود الگوی خواب کودکان که برای نوزادان صفر تا سه ماهگی 14 تا 17 ساعت، سه ماهگی تا یک سالگی 12 تا 16 ساعت، یک سالگی تا دوسالگی یازده تا 14 ساعت و سه تا پنج سالگی 10 تا 14 ساعت است را حتما رعایت کنند.

وی یادآورشد: به خانواده ها تاکید می‌کنیم که در این ایام کودکان خود را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به فضای باز ببرند و حتی می‌توانند با رعایت فاصله بصورت دو نفری با کودکان دیگر بازی کنند.

کردی عنوان کرد: همچنین برای مدت زمانی که کودکان می‌توانند در معرض تلویزیون، تبلت و موبایل قرار بگیرند نیز شاخصه هایی تعیین شده است، از جمله اینکه برای کودکان زیر سه سال صفر دقیقه و برای کودکان دو سال و دو سال روبه بالا یک تا دو ساعت آموزش انلاین و آفلاین در روز در نظر گرفته اند.

وی ادامه داد: البته برخی از کشورها سخت گیرانه ترعمل کرده و اعلام کرده اند که قرار گرفتن کودکان زیر دو سال در معرض فضای مجازی صفر دقیقه و کودکان بالای دو سال باید حداکثر یک ساعت باشد.

پژوهشگر پست دکتری رشد حرکتی کودکان در ادامه در پاسخ به این پرسش که برای کودکان زیر دوسال چگونه می توان آموزش مجازی داشته باشیم، گفت: باتوجه به اینکه این کودکان به همراه پدر و مادر خود زندگی می‌کنند، برای همین توصیه می‌شود که آموزش به والدین انجام گیرد و از طریق آنها به فرزندشان منتقل شود.

وی متذکرشد: متاسفانه حدود دو سوم از کودکان و حدود 90 درصد از خانواده ها این معیار را رعایت نمی‌کنند و کودکان مدت زمان زیادی را در معرض فضای مجازی قرار می‌گیرند.

کردی خاطرنشان کرد: برای کودکانی هم که تمایلی برای آموزش های آنلاین و آفلاین فضای مجازی ندارند توصیه می‌شود که پدر و مادر، کودکانشان را همراهی کنند و آموزش ها را در قالب بازی به آنها یاد بدهند. صبور باشند و خودشان هم تحرک داشته باشند تا الگویی برای کودکانشان شوند.

وی در ادامه این میزگرد به راه اندازی پوش سراسری آماده باش توسط فدراسیون ورزش‌های همگانی هم اشاره ای کرد و گفت: در این پویش تلاش شده تا برنامه های مجازی مختلفی برای کودکان تا بزرگسالان اجرا شود که این اقدام را می توان به نوعی محتوا سازی برای ایام کرونا دانست.

کودکان را در قالب بازی وادار به تحرک کنید

در ادامه این میزگرد، داوود فتحی مسئول کمیته توسعه ورزش و فعالیت بدنی کودکان ایران هم از راه اندازی پویش آماده باش به عنوان یک اقدام مهم برای افزایش تحرک کودکان در ایام کرونا یاد و عنوان کرد: هرچند این پویش برای اولین بار است راه اندازی شده و ممکن است مشکلاتی هم داشته باشد که آسیب شناسی می‌شود، اما در مجموع با اجرای آن این هدف را پیگیری می‌کنیم که فعالیت و تحرک را بین خانواده‌ها فرهنگ سازی کنیم.

وی بابیان اینکه کودکان بالای دو سال باید روزانه 60 دقیقه تحرک داشته باشند، عنوان کرد: زمانی که کودکان یک فعالیت حرکتی را یاد می گیرند و آن را اجرا می‌کنند، یک دنیا و چشم اندازی جدید به شخصیت آنها ورود پیدا می‌کند، برای همین فعالیت بدنی در رشد کودکان تاثیر بسیار بالایی دارد.

این متخصص روان شناسی کودک و نوجوان در ادامه به نقش پدر و مادر در کم تحرکی یا پرتحرکی کودکان هم اشاره کرد و افزود: طبق بررسی های انجام شده، هر میزان که یک پدر و مادر اهل تحرک و ورزش کردن باشند، فرزندانشان هم از آنها الگو می گیرند و پر جنب و جوش می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: پدر و مادر برای اینکه بتوانند کودکان خود را به تحرک وادار کنند، باید حرکات و فعالیت های بدنی که می‌خواهند اجرا کنند را در قالب بازی و همراه سرگرمی انجام دهند تا برای کودکشان جذابیت داشته باشد.

والدین کودک شوند

سیروان حسینی مسئول کمیته توسعه ورزش و فعالیت بدنی کودکان هیات همگانی استان کرمانشاه نیز در پایان ضمن جمع بندی مسائل مطرح شده در این میزگرد، عنوان کرد: در شرایط کرونایی فعلی اجرای برنامه هایی در بستر فضای مجازی همانند آنچه که در پویش آماده باش درحال انجام است، می تواند به افزایش سطح آگاهی و دانش خانواده ها در حوزه بازی و فعالیت بدنی کودکان منجر شود.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود که در چنین شرایطی والدین هم فرزندانشان را در انجام فعالیت‌های بدنی همراه کنند و مانند آنها کودک شوند.

مسئول کمیته توسعه ورزش و فعالیت بدنی کودکان هیات همگانی کرمانشاه خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه‌های مجازی آموزشی طراحی بازی های خانگی نیز برای والدین یک ضرورت است که بدنبال اجرایی کردن آن در کرمانشاه هستیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار