در حالیکه رییس جمهور بهره برداری از طرح سامانه گرمسیری در استان ایلام رابه بوق وکرنا می کنند که سد کنجانچم بعنوان اصلی ترین مخرن ذخیره آب سامانه گرمسیری، نتوانسته است بدیلل عدم تامین اعتبار  برای تکمیل این پروسه مهیا وبه بهره برداری برسد .
کد خبر: ۸۸۷۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲ 14 August 2020

تابناک ایلام ::موضوع اشتغال در مناطق مرزی و تثبیت سکونت مرزنشینان مهمترین مقوله امنیت آفرین در کشور به حساب می آید . از اینرو ایجاد اشتغال پایدار و امنیت آفرین در استانهای مرزی کشور از دیربار در دستور کار حاکمان کشور قرار داشته که به فراخور ظرفیت های موجود در هر منطقه مرزی مورد توجه قرار گرفته است .

اجرای طرح سامانه گرمسیری در راستای آبیاری اراضی حاصلخیز استانهای مرزی کرمانشاه وایلام یکی از این طرح هاست .این طرح به عنوان بزرگترین طرح عمرانی در تاریخ کشورمان از سال ۱۳۱۸ شروع شد و در نظام جمهوری اسلامی به مرحله اجرا رسید که با وجود گذشت سال ها از آغاز طرح انتقال آب رودخانه سیروان در کردستان به کرمانشاه و ایلام و رکود نسبی در عملیات اجرایی ، با تاکید رهبر معظم انقلاب بر ارتقای وضعیت معیشت مرزنشینان و نگاه خاص به عمران و آبادانی و پیشرفت استان های مرزی به منظور تامین آب ۵۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آنها کلید خورد.

سامانه گرمسیری با هدف مهار رودخانه سیروان و هدایت آن به سمت دشت‌های کرمانشاه و ایلام اجرایی شد که از ابتدای آن در شمال کرمانشاه تا موسیان دهلران در استان ایلام ۴۰۰ کیلومتر طول دارد و تا پیش از این بیشتر آب پنجمین رودخانه بزرگ کشور بدون آنکه حق‌آبه ایران را بپردازد، از مرز خارج می شد.

اکنون سیروان توسط سد ۳۳۸ میلیون متر مکعبی «داریان» در شمال شهرستان پاوه مهار شده و چند کیلومتر پس از آن، تونل نوسود و بازی دراز در ۲ قطعه ۲۳ و ۲۵.۷ کیلومتری آغاز شده است که طبق اطلاعات این طرح، تونل نوسود با قطر حدود ۶ متری قادر است تا دبی ۴۵ متر مکعب بر ثانیه آب را منتقل کند.

روز گذشته رییس جمهوری از طریق ویدیوکنفرانس پروژه آبرسانی نوین به ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان های ایلام و کرمانشاه را با عنوان طرح‌های توسعه منابع آب و خاک مرزی همزمان مورد بهره برداری قرار داد.

سهم استان ایلام یک هزار و ۵۰۰ هکتار است که این طرح در قالب احداث شبکه‌های فرعی آبیاری سامانه گرمسیری با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال و با اشتغال‌زایی ۶۰۰ نفر مورد بهره برداری قرار گرفت.

در این مراسم که در منطقه کنجانچم شهرستان مهران برگزار شد، معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی، قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام و معاونان وی و جمعی از مسوولان استان حضور داشتند.

کل سهم پروژه سامانه گرمسیری در استان ایلام ۱۷ هزار و ۸۸۹ هکتار است که باید توسط وزارت نیرو اقدامات تکمیل عملیات اجرایی شبکه اصلی آبیاری و تخصیص آب آن انجام شود.

از آنجاییکه وقتی یک پروژه به بهره برداری می رسد به معنای این است که رسما مردم از منافع ومنابع آن طرح منتفع می شوند ،ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که یاد آور شویم که زمانی می توان اسم بهره برداری برآن گذاشت که واقعا مالکان این سطح از اراضی بتوانند از طریق این طرح به اهداف و منافع مورد نظر دست یابند.

در حالیکه رییس جمهور بهره برداری از طرح سامانه گرمسیری در استان ایلام رابه بوق وکرنا می کنند که سد کنجانچم بعنوان اصلی ترین مخرن ذخیره آب سامانه گرمسیری، نتوانسته است بذلیل عدم تامین اعتبار  برای تکمیل این پروسه مهیا وبه بهره برداری برسد .

اینکه در  بیش از یکهزار وپانصد هکتار از اراضی مهران شبکه فرعی آبیاری تحت فشار کار گذاشته شده است ،کار بزرگی است اما آیا وقتی هنوز آب سامانه گرمسیری به استان ایلام سرازیر نشده است ،این شبکه لوله کشی به چه کاری می آید ؟آیا می شود با هوا زراعت این اراضی را آبیاری کرد ؟!

یقنیا تا زمانیکه دولت یا حاکمیت کار بزرگ سامانه گرمسیری را به اتمام نرساند ،سدهای پیش بینی شده تکمیل نشوند ،آب در خطوط اصلی جریان نیافته وسدهای مخزنی پیش بینی شده مثل سد کنجان چم آبگیری نشود ،نمی توان ادعا کرد که سامانه گرمسیری افتتاح ومنافع حاصل از آن نصیب مردم استان ایلام شده است !

پر واضح است که افتتاح عجولانه این سیستم صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و به جز نمایش کارکرد دولت و تاثیرات سیاسی آن، ارزش افزوده دیگری برای مردم استان به همراه نخواهد داشت .تکمیل شبکه فرعی لوله کشی وسیستم آبیاری نوین تنها بخشی از این طرح است، زمانی می توان مدعی اتمام کار سامانه باشیم که مردم طعم آب رودخانه سیوان را در اراضی مهران ودهلران بجشند !

لازم است که رییس جمهور ،وزیر جهاد ومعاون ایلامی آب وخاک آن با پایان دادن به این بازی مضحک بیش از این با شعور مردم بازی نکرده و فکری اساسی به حال تامین اعتبار این پروژه چند ساله نمایند  تا از طریق تکمیل آن مردم مناطق مرزی استان به صورت محسوس مواهب آن را لمس نمایند ،نه صرفا از طریق فضای مجازی ورسانه ها در جریان افتتاح صوری آن قرار گیرند !

بنابراین بهره برداری عجولانه این سامانه نه تنها ارزش افزوده ای نصیب مردم نخواهد کرد بلکه در دراز مدت منافع حاصل از آن نصیب سارقان لوله وابزار آلات سیستم آبرسانی خواهد شد،همان بلایی که سالها پیش سر طرح آبیاری نوین دشت شباب آمد !

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
درود بر شما جناب اسدی!
همون شبکه‌های فرعی هم مشکل داره! یه سری به شبکه دشت صالح آباد و ابوغویر و فکه و عین خوش بزنید تا حجم دروغ آقایان برایتان آشکار شود!
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
نگران نباش برادر اسدی این طرح قراره توسط ده رئیس جمهور افتتحاح بشه ،! روحانی اولی ش بود بعد هم ...

عجله نکن!
ناشناس
|
France
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
درود بر استاد اسدی
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
من خنده ام گرفت...رئیس جمهور ۱۵۰۰ هکتار تازه با هزاران مشکل رو افتتاح کرد!!!!!! اصلا چرا باید افتتاح مناطق کرمانشاه با ایلام میبود؟؟؟ د آخه به نظرم فقط ایلام رو تحقیر کردن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
ایلام هیچ سهمی نباید میداشت این رودخانه از استان کوردستان سرچمشه میگیرد، مسئولان خیلی باشرف چرا حق آبه استان کوردستان و کرمانشاه پرداخته نشده، ایلام چرا باید سهم ببرد. قرار ایلام کاری باری انقلاب انجام بده که مدتیه شده مرکز توجه یا پروژه فارسی سازی قراره اجرا بشه اونجا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار