رئیس نظام مهندسی کشاورزی یزد خبر داد؛
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد با اشاره به آمادگی ۴۲۵۵ نفر برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان، از ایجاد سامانه واگذاری اراضی در استان برای اولین بار در کشور در جهت تسهیل سرمایه‌گذاری خبر داد.
کد خبر: ۸۸۵۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴ 09 August 2020

«محمدرضا خلف‌باغی» خبرنگاران را پاسدار امنیت و آرامش در جامعه خواند و گفت: خبرنگاران در واقع موکلان مردم در نزد مسئولان برای پیگیری مطالباتشان هستند.

وی در ادامه با بیان این که سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد یک سازمان عضو محور و همچنین بهره‌بردارمحور است، اظهار کرد: این سازمان دارای چهار هزار عضو اعم از حقیقی و حقوقی است که البته سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان به ۵۰۰ نفر از آنها به صورت پاره وقت ارجاع کار می‌دهد.

خلف‌باغی با اشاره به این که سازمان نظام مهندسی کشاورزی در ۲۶ رشته مختلف خدمات فنی و مهندسی به بهره برداران ارائه می‌دهد، افزود: خوشبختانه برای اولین بار در میان استانهای کشور با پیگیری‌هایی که انجام شد، امروز فارغ‌التحصیلان رشته محیط زیست در زمینه تهیه طرح‌های زیست محیطی و هم به عنوان مسئول HSE در واحدهای تولیدی بالای ۵۰ نفر پرسنل از سوی سازمان در واحدهای متقاضی مشغول بکار می‌شوند.

به گفته وی، در حال حاضر استان یزد به عنوان یک استان صنعتی دارای قریب سه هزار واحد تولیدی است که قطعاً قریب یک‌هزار واحد از آنها بالای ۵۰ نفر پرسنل دارند و تاکنون بنا به درخواست‌ واحدها ۲۶ نفر از فارغ التحصیلان توسط این سازمان معرفی شده‌اند.

این مسئول با بیان این که هر چند یزد، استانی برخوردار از محدودیت‌های آبی و خاکی در حوزه کشاورزی است ولی سازمان نظام مهندسی کشاورزی آن جزو پیشتازان کشوری در خیلی از حوزه‌های فعالیتی است، اظهار کرد: برای اولین بار در کشور واگذاری امور اراضی در قالب یک تفاهم‌نامه ملی به سازمان استان یزد صورت گرفته که در همین رابطه سعی شد با حذف کمیته‌های تصمیم‌گیر و الکترونیکی شدن خدمات، در پاسخگویی به متقاضیان شفاف‌سازی و تسریع شود.

وی افزود: در همین راستا نیز به محض واگذاری امور اراضی به این سازمان برای اولین بار در کشور اقدام به طرحی سامانه‌ واگذاری اراضی و تغییر کاربری اراضی در استان یزد کرده‌ و فاز نخست ان نیز راه‌اندازی شد که قرار است در هفته دولت امسال در قالب طرح‌های مورد بهره‌برداری، از آن با حضور مقامات کشوری رونمایی شود.

وی با بیان این که متوسط زمان واگذاری اراضی به طرح‌های سرمایه‌گذاری در کشور شش ماه است، حداکثر زمان ارائه درخواست تا واگذاری زمین به این طرح‌ها در استان در قالب این سامانه را تنها ۶۰ روز عنوان و ابراز امیدواری کرد که این اقدام منجر علاوه بر رفع موانع، موجب تسریع در امر سرمایه‌گذاری در بخش‌های کشاورزی شود.

خلف‌باغی گزارشی نیز از اقدامات آموزشی و رفاهی ارائه شده برای اعضا و خانواده بهره‌برداران بیان کرد و در ادامه با اشاره به رشد ۲۲۷ درصدی در تعداد صدور پروانه گلخانه‌ها و رشد ۲۳۳ درصد به لحاظ وسعت پروانه‌های بهره‌برداری، اعلام کرد: در بخش دامپروری نیز با تسهیل امور شاهد رشد ۱۳۸ درصدی بودیم.

وی خاطرنشان کرد: استان یزد در بخش کشاورزی به هیچ وجه توسعه کشت ندارد بلکه تغییر نوع کشت یا تغییر کاربری داریم به عبارتی با جایگزینی کشت‌های گلخانه‌ای به جای سنتی، از محل صرفه‌جویی آب‌های مصرفی در بخش توسعه دامپروری بهره گرفته می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به صدور دو هزار و ۵۹۵ مجوز آماده سرمایه‌گذاری تا آخر تیرماه، گفت: علاوه بر این نیز یک هزار و ۶۶۰ طرح نیز مجوز فعالیت از سازمان کسب کرده و به دنبال تامین زمین برای استقرار واحدشان هستند به عبارتی چهار هزار و ۲۵۵ نفر در بخش کشاورزی استان آماده سرمایه گذاری هستند که حدود ۱۰ هزار فرصت شغلی را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزی جز لاینفک حیات استان صنعتی یزد است، اظهار کرد: با وجود شرایط کرونایی حاکم بر استان در سال جاری، طی چهارماه ابتدایی امسال با رشد بالایی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، شاهد صدور ۶۴۱ مجوز در بخش کشاورزی استان هستیم.

وی در مقوله مهندسی شدن تولید، گفت: استان یزد جزو چهارمین استان کشور در صدور مجوز است ولی به دلیل محدودیت‌های استانی در منابع آبی که استعلام طرح‌ها در این زمینه را زمانبر می‌کند، از نظر میانگین عملکردی صدور مجوز، استان پنجم کشور محسوب می‌شویم.

خلف‌باغی با با اشاره به افزوده شدن هشت هکتار به اراضی گلخانه‌ای استان در سال جاری، استان یزد را از نظر صدور پروانه بهره برداری کشت‌های گلخانه‌ای در جایگاه نخست کشور ذکر کرد.

وی به موضوع اشتغال اتباع خارجی در واحدهای گلخانه‌ای و دامپروری استان، گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی فقط متولی ایجاد واحدهای کشاورزی است و این که ۷۰ درصد گلخانه‌های بخش مرکزی یزد در یکی از بهترین مناطق یزد واقع شده و بیشترین اشتغال آن در اختیار اتباع است، شاید به دلیل نبود آموزش‌های مهارتی یا نبود نظارت کافی دستگاه‌ها مرتبط با حوزه اشتغال باشد.

این مسئول با تاکید بر ارائه آموزش نیروهای بومی و تامین زیرساخت‌های مناسب برای کار در محیط‌هایی مانند گلخانه‌ها، گفت: یکی از مشکلات موجود در بخش کشاورزی کشورمان وجود نگاه مالکانه است به عبارتی تصور اشتباهی مبنی بر این که تولیدکننده باید صاحب آب و خاک باشد در حالی که تولیدکننده باید صاحب دانش و تخصص باشد لذا در همین راستا به ۱۵ نفر از فارغ‌التحصیلان برای اجاره گلخانه تسهیلات داده شده و امیدواریم این واحدها فارغ‌التحصیل محور شوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار