رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به ۲۷ درصد بازار عراق در دست ایران است، گفت: باید از ظرفیت کرمانشاه برای حضور بیشتر در بازار عراق استفاده کنیم.
کد خبر: ۸۸۴۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶ 07 August 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،حمیدزادبوم در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان کرمانشاه از بازار عراق به عنوان یکی از بازارهای مهم برای ایران یاد کرد و افزود: در حال حاضر وضعیت حضور ما در بازار عراق بد نیست، بگونه‌ای که سهم 27 درصدی از بازار عراق داریم.

وی با بیان اینکه می‌توانیم در بازار عراق بیشتر از این جا باز کنیم، ادامه داد: مرزهای استان کرمانشاه می‌تواند به تقویت حضور ایران در عراق کمک کند و از همین رو این مرزها برای ما بسیار اهمیت دارد.

معاون وزیر صمت وضعیت کنونی زیرساخت‌های مرزی کرمانشاه را خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: باید قدر پایانه‌های مرزی کرمانشاه را بدانیم، زیرا اگر همین زیرساخت‌ها نبود، صادرات فعلی را هم نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا باعث شده صادرات در بسیاری از کشورهای جهانی روند نزولی داشته باشد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه صادرات به بخش اقلیم کردستان عراق روند افزایشی داشته که کرمانشاه در این زمینه نقش مهمی داشته است.

زادبوم بر لزوم افزایش صادرات از مرزهای کرمانشاه تاکید کرد و گفت: برای افزایش صادرات از مرزهای کرمانشاه به عراق، باید زیرساخت‌های لجستیکی در مرزها مانند انبار، سردخانه و ... را افزایش دهیم.

وی یکی دیگر از ملزومات تقویت حضور در بازار عراق را راه‌اندازی حمل یکسره دانست و از پیگیری برای برقراری آن خبر داد و اضافه کرد: برای راه‌اندازی حمل یکسره باید سیستم حمل و نقل خود را در داخل ایران هم تجهیز کنیم، خصوصا در زمینه کانتینرهای یخچالی که به حدود دو تا سه هزار کانتینر یخچالی نیاز داریم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: در کنار توجه به بازار عراق به عنوان یکی از بازارهای مهم، کرمانشاه باید از ظرفیت دو بازار مهم دیگر شامل سوریه و لبنان نیز استفاده کند.

4000میلیارد تومان تسهیلات برای کمک به صادرات

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌هایی که برای تامین نقدینگی و حمایت‌های مالی از بخش صادرات وجود دارد، گفت: یکی از مهمترین برنامه‌هایی که داریم در نظر گرفتن بسته حمایتی در قالب چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی است.

وی ادامه داد: برای این منظور از سال گذشته دو هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده و معادل همین رقم را نیز بانک‌ها باید بگذارند که در قالب تسهیلات با سود 14.5 درصد به صادرکنندگان پرداخت می‌شود که چهار بانک خصوصا بانک توسعه صادرات در این زمینه فعالیت دارند.

به گفته معاون وزیر صمت از این چهار هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که در نظر گرفته شده تاکنون حدود 1800 میلیارد تومان آن پرداخت شده و پرداخت تسهیلات در سال جاری همچنان ادامه خواهد یافت.

وی همچنین بر لزوم حمایت از واحدهای تولیدی صادراتی خصوصا در سالی که مزین به سال جهش تولید است تاکید کرد و افزود: حتی در مباحث رفع تعهدات ارزی اگرچه کارت‌های بازرگانی برخی از تجار تعلیق شده، اما کارت بازرگانی واحدهای تولیدی را تعلیق نکردیم.

وی در ادامه از ظرفیت نخود کرمانشاه هم یاد کرد و گفت: تلاش می‌کنیم شورای نخود را مانند بسیاری از شوراهای ملی دیگری که در کشور داریم مانند شورای زعفران، شورای آبزیان، شورای دام و طیور و ... پیش ببریم و تقویت کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت اشاره‌ای هم به موانع پیش روی صادرات سیمان داشت و عنوان کرد: ایرادی ندارد تا زمانی‌که مشکلات صادرات سیمان مرتفع می‌شود، کلینکر صادر کنیم که ارزش افزوده آن از بسیاری از کالاهای صادراتی دیگر بیشتر است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار