مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه از افتتاح مرکز جامع توانبخشی هلال احمر و حداقل 66 خانه هلال در هفته دولت امسال خبر داد.
کد خبر: ۸۸۳۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴ 04 August 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر فرزین معتمدی امروز (14 مرداد) با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به وضعیت جمعیت هلال احمر استان طی چند سال اخیر، گفت: طی 2، 3 سال اخیر در حالیکه هلال احمر در استان‌های دیگر در حال توسعه و تجهیز بود، اما در کرمانشاه به دلیل حوادث مختلفی مانند زلزله‌های پیاپی، سیل و... همه پتانسیل‌ها و توان هلال احمر در بخش خدمات امدادی و سلامت متمرکز شد و علاوه بر ایجاد بدهی‌های زیاد، امکان توسعه زیرساخت‌ها و تقویت امکانات را هم نداشتیم.

وی ادامه داد: هلال احمر را با حدود سه میلیار تومان بدهی در 1.5 سال قبل تحویل گرفتم که صفر کردن این بدهی یکی از مهمترین اقدامات انجام شده بود. عمده این بدهی مربوط به ارائه خدمات در زمان سیل و زلزله و مربوط به دیون به بخش خصوصی بود که پرداخت شد.

وی ادامه داد: برای این منظور نیازمند احیا منابع درآمدی بودیم و توانستیم 57 درصد منابع درآمدی را افزایش دهیم که عمدتا از محل املاک و مستغلات انجام شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه همچنین از اختصاص 400 میلیون تومان اعتبار به صورت اسناد خزانه از سوی استانداری به جمعیت هلال احمر در سال گذشته یاد کرد و افزود: این اعتبار به منظور تقویت زیرساخت‌ها برای ارائه خدمات بهتر به زوار اربعین پرداخت شد.

معتمدی با بیان اینکه اکنون که مقداری از حوادث و مشکلات فاصله گرفتیم به دنبال بهبود امکانات و زیرساخت‌های هلال احمر هستیم، یادآور شد: برای این منظور برنامه‌های متعددی داریم که تقویت پایگاه‌های امداد جاده‌ای از مهمترین آنها است.

وی احداث ساختمان برای چهار پایگاه امداد جاده‌ای هلال احمر که اکنون فعال هستند اما ساختمان مناسب ندارند را از مهمترین برنامه‌های در دست اقدام برشمرد و گفت: چهار میلیارد تومان اعتبار برای این منظور در نظر گرفته شده که دو میلیارد تومان را استانداری و دو میلیارد تومان را جمعیت هلال احمر کشور تقبل کرده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه یادآور شد: این پایگاه‌ها در شهرستان‌های جوانرود، پاوه، قصرشیرین و گیلانغرب است.

معتمدی ابراز امیدواری کرد، هرچه زودتر تفاهم‌نامه‌ای که بین استانداری و جمعیت هلال احمر کشور در این زمینه منعقد شده اجرایی شود و شاهد آغاز عملیات اجرایی این پایگاه‌ها باشیم.

معتمدی خاطرنشان کرد: استاندار کرمانشاه نیز سال گذشته طی بازدیدی که از پایگاه‌های هلال احمر داشت 350 میلیون تومان برای نوسازی و بازسازی پایگاه‌ها خصوصا در مناطق زلزله زده در نظر گرفت.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه، در حال حاضر 16 پایگاه امداد و نجات جاده‌ای دائم و پنج پایگاه موقت یا فصلی در جاده‌های استان فعال است که با توجه به شرایط تعداد پایگاه‌های فصلی گاهی تا هفت مورد نیز افزایش می‌یابد.

وی از اهمیت پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای برای امدادرسانی در حوادث هم یاد کرد و افزود: بر اساس استانداردها و آمایشی که انجام شده، پایگاه‌های موجود نیاز جاده‌های کرمانشاه را پوشش می‌دهد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه با بیان اینکه امکانات و تجهیزات مناسب و نیروهای امدادی توانمندی در این پایگاه‌ها مستقر هستند، گفت: در حال حاضر زمان رسیدن سر صحنه حوادث از محل پایگاه‌ها با در نظر گرفتن بعد مسافت بین چهار تا 16 دقیقه است.

کمک هلال احمر به وضعیت سفید کرمانشاه در روزهای اول کرونا

معتمدی در ادامه از اقدامات انجام شده از سوی هلال در زمینه شیوع بیماری کرونا هم یاد کرد و افزود: از روزهای ابتدایی شیوع کرونا در جهان، جمعیت هلال احمر نسبت به ذخیره کافی ماسک و توزیع آن در زمان نیاز اقدام کرد و همین توزیع به موقع و رایگان ماسک کمک کرد در استانی مانند کرمانشاه در روزهای نخست در شرایط سفید قرار بگیریم.

وی تعداد ماسک‌هایی که از زمان شیوع کرونا تا کنون از سوی هلال احمر در استان توزیع شده را 430 هزار عدد اعلام کرد که عمدتا در اختیار دانشگاه علوم پزشکی، دستگاه‌های مختلف، ارگان‌های نظامی و انتظامی و... قرار گرفته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه غربالگری و تب سنجی مردم در مبادی ورودی و خرجی شهرها در 35 پایگاه را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و یادآوری کرد: در این غربالگری برای 800 هزار نفر تب سنجی انجام شد و 200 نفر از افرادی که تب داشتند را به مراکز درمانی ارجاع دادیم.

معتمدی مرحله بعدی ورود هلال احمر را مربوط به کمک مومنانه و پویش همدلی دانست و افزود: طی چهار مرحله نزدیک به دو میلیارد تومان بسته معیشتی و غذایی را بین خانوارهای نیازمند که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نبودند، توزیع کردیم.

وی همچنین از توزیع 12 هزار بسته بهداشتی( شامل ماسک، دستکش و ژل ضدعفونی) در مناطق حاشیه شهر کرمانشاه هم خبر داد و گفت: 7800 بسته بهداشتی را نیز بین بیماران خاص و صعب‌العلاج استان که از قبل شناسایی شده بودند، توزیع کردیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه گفت: اگر مشارکت مردم در پویش همدلی ادامه داشته باشد می‌توان به خانوارهای نیازمند کمک بیشتری کرد.

افتتاح مرکز جامع توانبخشی هلال احمر در هفته دولت

معتمدی به برنامه‌های در دست اجرای هلال احمر هم اشاره کرد و افتتاح مرکز جامع توانبخشی کرمانشاه در هفته دولت را یکی از مهمترین این برنامه‌ها برشمرد.

وی ادامه داد: این مرکز در زمینه ارتوپدی فنی، تولید انواع اروتز و پروتز، کار درمانی، گفتاردرمانی، روانشناسی بالینی و ... ارائه خدمات دارد که تعرفه خدمات آن نیز حدود نصف مراکز خصوصی است.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه، بخش دیگری از خدمات این مرکز در بخش قلب و عروق و برای کمک به بازتوانی بیمارانی است که عمل جراحی قلب باز انجام داده اند.

معتمدی تاکید کرد: اگرچه تعرفه خدمات در این مرکز کم است، اما کیفیت خدمات و تجهیزاتی که داریم در استان و حتی در برخی موارد در غرب کشور کم نظیر است.

وی یادآور شد: خدمات و امکانات این مراکز برای همه مردم قابل استفاده می‌باشد.

افتتاح حداقل 66 خانه هلال در کرمانشاه

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه از برنامه‌ریزی برای افتتاح همزمان خانه‌های هلال در هفته دولت هم خبر داد و گفت: هم اکنون 66 خانه هلال در استان آماده افتتاح داریم که امکان افزایش تعداد آنها وجود دارد.

معتمدی هدف از ایجاد خانه‌های هلال را ارائه خدمات در ایام بحران و همچنین آموزش به مردم برای مدیریت بحران در لحظات اول حادثه دانست و عنوان کرد: خانه‌های هلال در دورترین روستاهای مرزی هم دیده شده و در زمان حادثه پیش از آنکه نیروهای امدادی برسند، با آموزش‌هایی که از قبل از سوی خانه های هلال ارائه شده و با مشارکت خود مردم، بخش عمده‌ای از کارها انجام خواهد شد.

وی در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به تجارب خوبی که کرمانشاه در مدیریت بحران در جریان زلزله سال 1396 و سیل سال گذشته به دست آورده، افزود: می‌توانیم از این تجارب در قالب یک مدل مدیریت بحران استفاده کنیم و در کنار شناسایی نقاط ضعف و قوت، وظیفه هر دستگاه با هدف جلوگیری از موازی کاری نیز مشخص شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه از طرحی که جهاددانشگاهی استان برای مدل جامع مدیریت بحران دارد هم استقبال کرد و گفت: آماده بررسی این طرح هستیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار