کد خبر: ۸۸۳۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳ 02 August 2020
تابناک/شجری با بیان اینکه امروزه با رویکرد سنتی مسائل مربوط به کشاورزی قابل حل نیست گفت: بایستی با استفاده از علم روز و روش های نوین چه در بخش تکنیکی و چه در بخش بازرگانی بتوانیم کشاورزی را اقتصادی کنیم.
 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «مسعود شجری» امروز(یکشنبه، ۱۲مرداد) در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه امروزه با رویکرد سنتی مسائل مربوط به کشاورزی قابل حل نیست اظهار کرد: بایستی با استفاده از علم روز و روش های نوین چه در بخش تکنیکی و چه در بخش بازرگانی کشاورزی بتوانیم کشاورزی را اقتصادی کنیم.



سرپرست معاون توسعه منابع وزارت جهاد کشاورزی سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی از تولید بدون نفت را هشت دهم درصد اعلام کرد و گفت: در طول این سال ها بخش کشاورزی تنها بخش اقتصادی است که رشد خوبی داشته است.



وی اذعان کرد: این رشد افزایش ارزش افزوده از سه درصد در سال ۹۲ به هشت و هشت دهم درصد در سال ۹۹رسیده است.



شجری در ادامه با اشاره به اینکه ۱۵ درصد منابع بانک ها باید به بخش کشاورزی اختصاص یابد تصریح کرد: متاسفانه مجموعه شبکه بانکی با لحاظ بانک کشاورزی حدود هشت درصد از منابع خود را صرف کشاورزی می‌کنند و از این مقدار اگر سهم بانک کشاورزی را خارج کنیم سهم بانک‌های غیر تخصصی به ۲ درصد تنزل پیدا می کند.


وی علت پایین بودن قیمت صادرات را نسبت به کشورهای همسایه «عرضه محور» بودن عنوان کرد و ادامه داد: در این زمینه باید تقاضا محور باشیم زیرا وقتی محصول مورد نیاز بازار را تولید کنیم قطعاً با قیمت مناسب معامله خواهیم کرد پس باید به زنجیره تولید و عرضه که بسیار مهم است توجه شود.



«علی درجانی» نیز با بیان اینکه بخش کشاورزی در امنیت غذایی کشورها نقش به سزایی دارد، اظهار کرد: استان گیلان به عنوان استانی پیشرو در محصولات استراتژیک، در کشور مطرح است و با توجه به آب و هوای مساعد و خاک مناسب همراه با تلاش محققین و بهره برداران، استانی است که با کمتر از ۹ دهم درصد خاک کشور، حدود چهار درصد از تولیدات بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.



وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ نوع محصول در استان تولید می شود که در ۲۰ محصول رتبه برتر را دارا هستیم ادامه داد: این امر محقق نمی شد مگر با ورود دانش به مزرعه، وجود مراکز تحقیقاتی و کارشناسان مجرب و همکاری بهره برداران استان گیلان که اکنون حرفی برای خود در کشور دارد.



درجانی همچنین خاطر نشان کرد: ۹۰ درصد چای کشور، ۴۰ درصد برنج کشور، بیش از ۴۰ درصد نوغان و مقدار زیادی از زیتون کشور در گیلان تولید می شود.



گفتنی است در ادامه این مراسم که «قدسی» مشاور وزیر و مدیرکل امور استان ها و «پریچهر» مشاور و مجری طرح زیتون به همراه جمعی از معاونین و مدیران این سازمان حضور داشتند، ضمن تقدیر از زحمات ۲۱ ماهه «درجانی» در سمت رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، «الماسی» که پیش از این به عنوان معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان بود به عنوان سرپرست جهاد کشاورزی گیلان معرفی شد.

درجانی نیز  به سمت رییس هیئت مدیره موسسه جهاد استقلال منصوب شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار