رئیس ورزش‌های هیأت بومی و محلی استان کرمانشاه گفت: ارزش تثبیت ورزش زوران به نام کرمانشاه کمتر از آثار باستانی چون معبد آناهیتا و یا طاق‌بستان نیست.
کد خبر: ۸۸۲۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵ 01 August 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،بهرام بهروش ، اظهار داشت: بازی‌های بومی و محلی ریشه در فرهنگ‌ها، ارزش‌ها و سنت‌های هر منطقه دارند و با ترویج آن‌ها می‌توان در راستای زنده نگهداشتن همین سنت‌ها و ارزش‌ها گام برداشت این در حالی است که توجه به ورزش‌های غربی مستلزم صرف هزینه بسیار بالا بوده و در اغلب موارد مورد استقبال اهالی منطقه قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: بیش از 110 نوع بازی بومی و محلی در ابعاد مختلف شناسایی شده است و با ترویج همین بازی‌های بومی و محلی با کمترین امکانات ممکن می‌توان زمینه ایجاد شور و نشاط را در روستاها ایجاد کرد، با این وجود شاهد ارسال تجهیزاتی به روستاهای سطح استان هستیم که ورزشیاران ما در روستا توان، علاقه و استعداد لازم از آن‌ها را ندارند.

رئیس هیأت ورش‌های بومی و محلی استان کرمانشاه با درخواست از مجموعه مدیریت استان، اضافه کرد: بهترین راه ترویج و مساعدت روستاها و ورزش روستایی از طریق هیأت بومی و محلی در استان و شهرستان‌های تابع است، چرا که این مجموعه تشکیل شده از کارشناسان امر بوده و برای هر روستا اقدام به نیازسنجی کرده و تجهیزات لازم و کارا را برای آن درخواست می‌کنند، به نحوی که زمینه استفاده حداکثری از آن فراهم شود.

وی یادآور شد: اغنای روستائیان ما سبب شده است که آن‌ها احتیاجی به انتقال بازی‌های غربی و یا شهرها نداشته باشند و با معرفی و آموزش بازی‌های بومی هر منطقه می‌توان زمینه ایجاد شور و نشاط و سلامت جسمی و روانی را در منطقه ایجاد کرد.

*ورزش بومی محلی یکی راهکار مبارزه با کرونا

بهروش اضافه کرد: بخش اعظم برنامه‌های هیأت بومی و محلی و جشنواره‌های مرسومی که سال‌های گذشته توسط این هیأت در روستاهای مختلف برگزار شد در یک سال گذشته به علت شیوع بیماری منحوس کرونا تعطیل شد، اما باید توجه داشت توجه به ورزش‌های بومی و محلی یکی از راهکارهای مبارزه با این بیماری است.

وی با تشریح این راهکار، ادامه داد: ورزش‌های بومی بسیار زیادی برای اجرا در اماکن کوچک با ظرفیت نفرات متفاوت طراحی و وجود دارد، با پرداختن به این ورزش‌ها و بازی‌های بومی محلی می‌توان امر ماندن در خانه را مفرح و شاد کرد.

*گود زوران سال گذشته 2 میلیارد بودجه لازم داشت امسال 6 میلیارد

دبیر انجمن زوران کشور در این نشست با اشاره به اهمیت تثبیت جهانی زوران به نام کرمانشاه، اذعان کرد: خواستگاه ورزش زوران در غرب کشور قرار دارد و در سال گذشته اقدامات خوبی جهت ثبت این ورزش به نام کرمانشاه انجام شد.

بهروش ادامه داد: یکی از ملزومات تثبیت زوران به اسم کرمانشاه، احداث گود زوران است، در سال گذشته هماهنگی‌های خوبی در این راستا با شهرستان کنگاور صورت گرفت و سه هکتار زمین در این راستا مشخص شد اما با توجه به مشکلات اقتصادی موجود به نظر می‌رسد اعتبار پیش‌بینی شده در این راستا چندین برابر شده است.

وی اضافه کرد: اگر سال گذشته احداث این گود به مبلغی نزدیک به 2 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت احداث این مجموعه هم اکنون نیازمند بیش از 6 میلیارد تومان است.

بهروش در پایان، خاطرنشان کرد: ارزش تثبیت ورزش زوران به نام کرمانشاه کمتر از آثار باستانی چون معبد آناهیتا و یا طاق‌بستان نیست و در صورت ثبت این آثار ملی ناملموس می توان زمینه معرفی بیش از پیش کرمانشاه را فراهم کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار