یک متخصص پوست باتاکید بر اینکه هرگز به خاطر ضایعات پوستی ماسک را کنار نگذارید، گفت: علایم ضایعات پوستی ناشی از کرونا جزیی و گذرا بوده و به هیچ وجه نباید به دلیل این ضایعات کوچک ماسک را کنار گذاشت.
کد خبر: ۸۸۱۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷ 28 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،دکتر «علی ابراهیمی» با بیان اینکه ضایعات پوستی مربوط به کووید ۱۹ از سه جنبه قابل بررسی است، افزود: ضایعات پوستی به دنبال عفونت کووید ۱۹، ضایعات پوستی به دلیل رعایت اصول ایمنی شست و شو و استفاده از مواد ضدعفونی کننده و نیز بیمارانی که قبلا به ضایعات پوستی مبتلا بوده و تحت درمان با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بودند از جمله این موارد است.

او گفت: براساس مطالعات و موارد گزارش شده در سراسر دنیا تعدادی از بیماران مبتلا به کرونا که علایم درگیری ریوی و سایر علایم مرتبط با بیماری را داشته؛ درگیری پوستی هم داشته اند.

وی اظهار داشت: این درگیری ها بیشتر به دلیل واکنش ایمنی بدن در مقابل ویروس و التهاب دیواره عروق و یا واسکولیت می‌باشند که ضایعات عموماً تخصصی بوده و تشخیص آن به عهده همکاران متخصص پوست می باشد.

وی اضافه کرد: شست و شوی زیاد و مکرر دست ها باعث ایجاد خشکی، قرمزی، ترک خوردن و پوسته پوسته شدن دست‌ها، بین انگشتان تا مچ و گاهی تا نیمه های ساعد می شود.

این متخصص پوست در ادامه گفت: این حالت قبلاً در زنان خانه دار یا افرادی که در آشپزخانه ها کار می کردند و شستشوی زیاد و مکرر داشتند بیشتر دیده می شد اما با شیوع کووید ۱۹ و استفاده بیشتر از مواد شوینده متاسفانه شیوع آن بیشتر شده است.

ابراهیمی افزود: این حالت همچنین در افراد مسن و افراد کم سن و سال، افرادی که پوست خشک دارند، وسواسی ها و مبتلایان به کم کاری تیروئید و آنهایی که از شوینده های مایع استفاده می کنند بیشتر دیده می شود.

وی اظهارداشت: می توان با مدیریت شست و شوی دستها در موارد ضروری و استفاده از دستکش برای انجام کارهای بیرون از منزل و نیز چرب و مرطوب نگهداشتن دستها پس از شست و شو از این حالت ناخوشایند پیشگیری کرد.

او تصریح کرد: پوشیدن ماسک نیز در بعضی از بیماران باعث ایجاد آکنه در نواحی دور دهان می شود که بیشتر در بیمارانی که پوست چرب و استعداد جوش صورت را دارند دیده می شود.

به گفته او، قرمزی، پوسته ریزی و خارش در پوست صورت و به ویژه اطراف دهان به دنبال استفاده از ماسک می تواند نشانه ای از فعال شدن اگزمای سبورئیک باشد.

وی ادامه داد: این افراد استعداد ابتلا به آن را داشته اند و تحت شرایط خاصی بیماری دوباره فعال شده است اما این علائم جزئی و گذرا بوده و به هیچ وجه نمی توان بخاطر این ضایعات کوچک ماسک را کنار گذاشت چون عدم استفاده از ماسک می تواند به قیمت زندگی انسان تمام شود.

این متخصص پوست در ادامه گفت: بیمارانی که قبلا به ضایعات پوستی مبتلا بوده و تحت درمان با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی می باشند.

به گفته ابراهیمی، برخی از این داروها (و نه همه آنها) مانند پردنیزولون، آزاتیوپرین و متوترکسیت که برای بعضی از بیماران مبتلا به پمفیگوس و لگاریس و پسوریازیس و... تجویز می شود از جمله این داروهاست.

وی تصریح کرد: بیماران مذکور باید با پزشک خود در تماس باشند و قطع خودسرانه دارو برای این بیماران پیشنهاد نمی شود چون باعث عود بیماری اولیه خواهد شد.

وی ادامه داد: توصیه می شود نکات ایمنی و بهداشتی را بسیار جدی بگیرند و بیش از سایرین رعایت کنند و هرگونه تغییر در دارو یا دوز آنها باید به عهده پزشک معالج باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۲۹۳ هزار و ۶۰۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۲۱۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۵ هزار و ۹۱۲ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (ششم مرداد ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۴۳۶ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۹۳ هزار و ۶۰۶ رسید.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار