یک متخصص پوست و مو به تشریح تاثیرات کرونا بر پوست و راهکارهای رفع این مشکلات پرداخت.
کد خبر: ۸۸۰۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰ 28 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر علی ابراهیمی با بیان اینکه ضایعات پوستی مربوط به کووید ۱۹ از سه جنبه قابل بررسی است، گفت: این ضایعات می تواند بدنبال عفونت کووید ۱۹ و یا به دلیل شستشو و استفاده زیاد از مواد ضدعفونی کننده بر روی پوست ایجاد شود. همچنین برخی بیماران که قبلا به ضایعات پوستی مبتلا بوده و تحت درمان با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی هستند، ممکن است دچار ضایعات پوستی شوند.

وی افزود: براساس مطالعات و موارد گزارش شده در سراسر دنیا تعدادی از بیماران مبتلا به کرونا که علائم درگیری ریوی و سایر علائم مرتبط با بیماری را دارند، درگیری پوستی هم داشته‌اند که البته این درگیری‌ها بیشتر بدلیل واکنش ایمنی بدن در مقابل ویروس و التهاب دیواره عروق و یا واسکولیت است.

ابراهیمی تصریح کرد: در حالت دوم شستشوی زیاد و مکرر دست ها باعث ایجاد خشکی، قرمزی، ترک خوردن و پوسته پوسته شدن دستها، بین انگشتان تا مچ و گاهی تا نیمه های ساعد می شود. این حالت قبلا در زنان خانه دار یا افرادی که در آشپزخانه ها کار می کردند و شستشوی زیاد و مکرر دست ها را داشتند بیشتر دیده می شد، اما با شیوع کووید ۱۹ و استفاده بیشتر از مواد شوینده شیوع آن بیشتر شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه این حالت در افراد مسن و افراد کم سن و سال، افرادی که پوست خشک دارند، وسواسی ها و مبتلایان به کم کاری تیروئید و آنهایی که از شوینده های مایع استفاده می کنند بیشتر دیده می شود، افزود: برای رفع این مشکل می توان با مدیریت شست و شوی دستها در موارد ضروری و استفاده از دستکش برای انجام کارهای بیرون از منزل و نیز چرب و مرطوب نگهداشتن دست‌ها پس از شستشو، از این حالت ناخوشایند پیشگیری کرد.

ابراهیمی تصریح کرد: زدن ماسک نیز در بعضی از بیماران باعث ایجاد آکنه در نواحی دور دهان می شود که بیشتر در بیمارانی که پوست چرب و استعداد جوش صورت را دارند، دیده می شود.

این متخصص پوست با بیان اینکه در برخی موارد استفاده از ماسک موجب این ضایعات پوستی می شود، گفت: قرمزی ، پوسته ریزی و خارش در پوست صورت و بویژه اطراف دهان بدنبال استفاده از ماسک می تواند نشانه ای از فعال شدن اگزمای سبورئیک باشد.

وی افزود: این افراد استعداد ابتلا به آن را داشته اند و تحت شرایط خاصی بیماری دوباره فعال شده، اما باید توجه داشت این علائم جزئی و گذرا بوده و به هیچ وجه نمی توان بخاطر این ضایعات کوچک ماسک را کنار گذاشت، چون عدم استفاده از ماسک می تواند به قیمت زندگی انسان تمام شود.

ابراهیمی تصریح کرد: حالت سوم هم مربوط به بیمارانی است که قبلا به ضایعات پوستی مبتلا بوده و تحت درمان با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی می باشند. این بیماران باید با پزشک خود در تماس باشند، البته قطع خودسرانه دارو برای این بیماران پیشنهاد نمی شود چون باعث عود بیماری اولیه خواهد شد.

وی افزود: توصیه می شود این افراد نکات ایمنی و بهداشتی را بسیار جدی بگیرند و بیش از سایرین رعایت کنند. این افراد باید بدانند هرگونه تغییر در دارو یا دوز آنها باید به عهده پزشک معالج باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار