کارشناس حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه از حضور قابل توجه سار صورتی در کرمانشاه یاد کرد و گفت: این گونه مهاجر در سال‌های قبل به صورت محدود و موردی مشاهده می‌شد، اما امسال نزدیک به پنج هزار قطعه از آنها به کرمانشاه آمدند و جوجه‌ریزی انجام دادند.
کد خبر: ۸۸۰۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶ 27 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،سیامک اسماعیلی، با اشاره به اینکه چندی قبل گزارش‌هایی از حضور گونه سار صورتی در نزدیکی صحنه اعلام شد، افزود: بررسی‌هایی که انجام دادیم نشان داد امسال این گونه مهاجر به تعداد زیاد وارد منطقه ما شده است.

وی با بیان اینکه در سالیان گذشته تعداد سارهای صورتی که گاهی به منطقه ما می‌آمدند بسیار محدود بود، یادآور شد: بر اساس برآوردی که انجام دادیم امسال نزدیک به پنج هزار قطعه از این گونه پرنده به سمت شهرستان صحنه آمده بود.

کارشناس حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه اضافه کرد: این پرنده به ندرت به سمت مناطق غرب کشور می‌آید و عمدتا در نوار شمال کشور و یا نهایتا شمال غرب دیده می‌شود، اما امسال به تعداد زیاد به سمت کرمانشاه آمده بودند.

اسماعیلی معتقد است، به احتمال زیاد کمبود غذا در سایر مناطق باعث شده سارهای صورتی امسال به کرمانشاه بیایند.

وی از سار صورتی به عنوان یک گونه حمایت شده و دارای ارزش اکولوژیک بالا یاد کرد و افزود: سار صورتی معمولا در مناطق خوش آب و هوا و در اواسط اردیبهشت ماه جوجه‌ریزی و زادآوری می کند، اما امسال که شاهد حضور آنها در کرمانشاه بودیم جوجه ریزی این گونه با یک ماه تاخیر و در اواخر خرداد ماه صورت گرفت و بیش از یک ماه در کرمانشاه ماندگاری داشتند.

به گفته اسماعیلی، سارهای صورتی از چندی قبل کرمانشاه و منطقه صحنه را ترک کرده‌اند.

کارشناس حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: حضور این گونه جانوری در کرمانشاه از نظر محیط زیستی یک رویداد خوب بود، اما خساراتی را به کشاورزان منطقه وارد کرد.

وی گیلاس و آلبالو وحشی (بلالوک) را از غذاهای اصلی این گونه دانست و عنوان کرد: سارهای صورتی مقداری از این میوه‌ها را در باغات خورده و به کشاورزان خسارت وارد کردند.

اسماعیل تاکید کرد: سارهای صورتی نوعی آفت کش طبیعی هم محسوب می‌شوند زیرا نقش بسزایی در مبارزه با برخی آفات خصوصا ملخ دارند که از این نظر حضور آنها مفید است.

کارشناس حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه یادآور شد: در سال‌های دور یعنی نزدیک به 40 تا 50 سال قبل، بار دیگر سارهای صورتی به این منطقه مهاجرت زیادی داشتند و در همان زمان هم به باغات خساراتی وارد کردند و از آن زمان مردم آنها را بنام محلی "آگرملوچ" می‍شناسند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار