مرصاد نام عملیاتی است که توسط منافقین و با حمایت رژیم بعث صدام و حامیانش طرح‌ریزی و سال 1367 در واپسین روزهای جنگ ایران و عراق در گرفت. در این عملیات پس از چند روز درگیری در نهایت نیروهای نظامی ایران با همراهی نیروهای مردمی بر منافقین پیروز شده و با شکست مفتضحانه منافقین در منطقه چهارزبر(مرصاد کنونی) پرونده جنگ هشت ساله تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران برای همیشه بسته شد.
کد خبر: ۸۸۰۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵ 26 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،گروهک منافقین در پی حملات عراق به خاک ایران اسلامی و عقب‏ نشینی‏‌های موقت رزمندگان اسلام، به خیال اینکه پذیرش قطعنامه 598 نشات گرفته از ضعف نیروهای ایرانی و جدایی ملت و دولت است، فرصت را غنیمت شمرده و سعی در رسیدن به اهداف پلید خود داشتند.

منافقین با جمع‌‏آوری دیگر نیروهای ضد انقلاب سرخورده از کشورهای مختلف اروپایی، نیروهای زیادی فراهم کرده و با بهره‌‏گیری از جنگ‌‏افزارهای اهدایی صدام و دیگر اربابان خود، حمله خود را از غرب کشور به خاک جمهوری اسلامی ایران آغاز کردند.

منافقین می‌خواستند 33 ساعته نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کنند

ناصر باباخانی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، ضمن گرامیداشت سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد، در خصوص این عملیات اظهار کرد: عملیات مرصاد پاسخی کوبنده به عملیات فروغ جاویدان بود که توسط نیروهای منافقین مستقر در عراق طراحی و اجرا شد. در این عملیات منافقین می خواستند طی یک برنامه زمانی ۳۳ ساعته پس از عبور از شهرهای سرپل ذهاب، اسلام آبادغرب، کرمانشاه، همدان و قزوین خود را به تهران برسانند و ضمن آزادی زندانیان در تهران و پس از آن حمله به جماران و شهادت امام (ره)، جمهوری اسلامی را سرنگون سازند.

باباخانی افزود: ستون نظامی دشمن در ساعت 16روز سوم مرداد ۶۷ با حمایت کامل ارتش عراق و پس از عبور از مرز خسروی و تصرف شهرهای سرپل ذهاب و کرند و اسلام آباد تا گردنه حسن آباد پیشروی کرد و آماده بودند تا پس از باز شدن راه که توسط نیروهای مردمی و رزمندگان اسلام مسدود شده بود، در مدت کوتاهی شهر کرمانشاه را تصرف کنند.

وی ادامه داد: در این بین رادیو منافقین با ارسال پیام به مردم کرمانشاه از آنها خواست تا زمینه را برای ورود ارتش به اصطلاح آزادی بخش مهیا سازند و آماده جذب در گردان ها و تیپ ها باشند.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه با بیان اینکه عملیات مرصاد در روز پنجم مرداد ۶۷ با رمز مبارک یا علی بن ابی طالب (ع) و به منظور مقابله با منافقین در منطقه اسلام آباد و کرند در غرب استان کرمانشاه آغاز شد، گفت: این عملیات در سه محور -از گردنه چهارزبر به کرند، محور پلدختر به اسلام آباد و محور گواور به اسلام آباد- توسط رزمندگان جان برکف اسلام از زمین و هوا آغاز شد. در این روز بالگردهای هوانیروز کرمانشاه اقدام به انهدام موثر خودروهای ستون دشمن کردند.

این مسئول با بیان اینکه در این عملیات بیش از دو هزار تن از نیروهای منافقین به هلاکت رسیدند و حدود هزار تن زخمی و تعدادی هم اسیر شدند، گفت: به این ترتیب منافقین پس از تحمل یک شکست استراتژیک برای همیشه دچار اضمحلال و سرخوردگی شدند.

 

 

عملیات مرصاد نماد وحدت و یکپارچگی ملی و مظهر بیزاری و نفرت ملت ایران از منافقان است

باباخانی در ادامه این عملیات را آخرین عملیات رزمی جمهوری اسلامی در هشت سال دفاع مقدس اعلام کرد و افزود: در این عملیات دشمن از جنس ایرانیانی بود که تحت عنوان مجاهدین خلق و با حمایت رژیم بعثی عراق به مرزهای ایران اسلامی حمله کردند.

باباخانی افزود: عملیات مرصاد از یک سو نماد وحدت و یکپارچگی ملی و عزم و اراده امام و امت برای دفاع و مقاومت از تمامیت ارضی کشور و از طرف دیگر مظهر بیزاری و نفرت ملت ایران از جنایتکاران و در راس آنها استکبار جهانی و جاسوسان ستون پنجم دشمن در طول انقلاب و هشت سال دفاع مقدس بود.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه تصریح کرد: شکست سنگین سازمان منافقین در عملیات مرصاد ضربه شدیدی بر باقیمانده نیروهای این سازمان وارد کرد. بسیاری از افراد سازمان که به اسارت درآمده بودند به سرخوردگی و بن بست سازمان اعتراف کردند و بسیاری دیگر نیز که موفق به فرار از سلطه سازمان شده بودند به ایران بازگشته و یا به کشورهای اروپایی رفتند.

عملیات مرصادبه دشمنان و منافقان درسی داد که تاریخ آن را فراموش نمی‌کند

حجت الاسلام هادی عسگری مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه نیز در گفت گو با ایسنا، از عملیات غرورآفرین مرصاد به عنوان عملیات پایانی جنگ تحمیلی یاد کرد و گفت: پس از شکست سنگین منافقین در عملیات مرصاد در پنجم مرداد ماه سال 1367 جنگ تحمیلی در کشور خاتمه پیدا کرد.

عسگری مرصاد را ماندگارترین حماسه رقم خورده در تاریخ این مرز و بوم دانست و گفت: مردم و نیروهای نظامی در این عملیات به دشمنان و منافقان درسی دادند که تاریخ آن را فراموش نخواهد کرد.

عسگری با اشاره به نقش مهم و اثرگذار استان کرمانشاه در طول سالهای دفاع مقدس در حراست از کیان ایران اسلامی، گفت: در بیان نقش برجسته استان کرمانشاه در جنگ تحمیلی همین بس که بنا به فرموده مقام معظم رهبری جنگ در این استان شروع و در همین استان خاتمه پیدا کرده است.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه تعداد شهدای کرمانشاهی عملیات مرصاد را 545 شهید اعلام کرد و گفت: از این تعداد 247 شهید از شهدای جبهه‌ای و 298 نفر شهدای مردمی هستند که به علت بمباران‌ها به شهادت رسیدند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار