زنان کارآفرین کرمانشاهی افرادی خلاق و توانمند هستند که در همه زمینه‌ها ایده‌پروری کرده و خالق حرفه می‌شوند و هم‌اکنون ۲ بانوی این دیار که به عنوان بانوان کارآفرین کشوری معرفی شده‌اند برای گسترش کسب‌ و کار ایده‌های بزرگتر دارند.
کد خبر: ۸۷۹۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰ 25 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایرنا،ورود زنان به عرصه کارآفرینی از مهم ترین دستاوردها و اولویت های اقتصاد مقاومتی است، بانوانی که نه تنها شغل ایجاد می کنند و نان آور می شوند بلکه با انتقال تجربیات خود به دیگران، آنان را کارآمد و توانمند می کنند و به چرخه اقتصاد ملی رونق می دهند.

در این زمینه نیز نمی توان تفاوت جنسیتی برای بانوان قایل شد و از سوی دیگر ظرفیت های اقتصادی برای این کارآفرینان در این استان فراوان است.

بانوان کارآفرین برتر کرمانشاه در اواخر تیر ماه در مراسم تجلیل از بانوان کارآفرین کشور که از طریق ویدئو کنفرانس با حضور«معصومه ابتکار» معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده برگزار شد، تجلیل شدند.

در این مراسم از ۲ تن از بانوان کارآفرین برتر استان «روژین پژوهنده» که در زمینه پرورش طیور با اشتغالزایی ۶۷ نفر به عنوان کارآفرین نمونه و «شبنم مرادی» که در زمینه ابزار و یراق فعالیت می کنند، به عنوان کارآفرین زن نمونه تجلیل شدند.

تامین سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه، ریسک پذیری با سرمایه بالا برای آغاز کارآفرینی، کمبود مشاوره های اقتصادی و ابلاغ نشدن اعتبارات بانکی تنها بخشی از مشکلات بانوان کارآفرین کرمانشاهی است.

اشتغال آفرینی برای ۶۷ نفر متقاضی

هم اکنون روژین پژوهنده در زمینی به مساحت ۲ هزار متر در بخش دینور به پرورش بوقلمون اشتغال دارد، آموزش می دهد و برای گسترش کارآفرینی ایده های بزرگتر در سر دارد.

وی که تسهیلگر کمیته امداد امام (ره) است در ۲ جشنواره جوان حضرت علی اکبر(ع) و جشنواره کارآفرینی زنان روستایی موفق به کسب مقام نمونه کشوری شده است.

روژین که دارای مدرک کارشناسی در رشته حقوق و مدرک کاردانی مدیریت کسب و کار است و در بخش دینور ساکن است به ایرنا، گفت: تاکنون توانسته ام با آموزش و انتقال تجربیات برای ۶۷ نفر مرد و زن اشتغال ایجاد کنم که این افراد زیرپوشش کمیته امداد امام (ره) هستند.

پژوهنده ادامه داد: این دوره ها برای ۲۰۰ داوطلب برگزار شد که پس از غربالگری و بررسی امکانات و کسب رتبه بالا در آزمون، ۶۷ نفر وام دریافت کردند و به صورت مستقل مشغول به کار شدند.

وی افزود: همه تسهیلات از سوی کمیته امداد اختصاص یافته و من به آموزش پرداخته ام و برای اشتغال زایی مرحله به مرحله آنان را همراهی کرده ام و هم اکنون هرفرد در منزل خود و به صورت مستقل مشغول به کار است.

با سرمایه اندک، کارآفرین شدم

پژوهنده در پاسخ به این سوال که چه زمان ایده این کار به ذهنش رسیده، گفت: در سال ۸۶ هنگامی که تنها دانش آموز بودم با داشتن یک جفت بوقلمون این کار را آغاز کردم و سرمایه اولیه من در آن سال ۷۵ هزار تومان بود، سپس با بیماری ها، درمان و واکسیناسیون بوقلمون آشنا شدم و در سال ۹۲ با شرکت در جشنواره حضرت علی اکبر (ع) فعالیت های خود را به صورت جدی تر ادامه دادم.

وی یادآور شد، در این جشنواره که انتخاب زنان برتر کشوری با آرای مردمی بود ۱۰ نفر در بخش روستایی و ۱۰ نفر در بخش شهری انتخاب شدند که در سال گذشته جزء ثبت نامی ها بودم و با آرای مردمی جزء ۱۰ نفر برتر شدم.

این کارآفرین نمونه کشوری در زمینه سودمالی کسب شده، گفت: از هر ۱۸۰ قطعه در سال و در یک مرحله از تولید ۲۰ میلیون تومان سودخالص کسب شده است.

پژوهنده در زمینه سختی های این حرفه، گفت: بوقلمون پرنده ضعیفی است که تلفات بالا دارد و علاقه مندان برای کسب تجربه باید یک تا ۲ سال به صورت آزمایشی کار کنند، برخی افراد به دلیل ضرر بالا در سال اول از ادامه کار پرهیز می کنند این در صورتی است که باید تا زمانیکه کاربلد می شوند ناامید نشوند.

وی در زمینه میزان سرمایه اولیه برای پرورش بوقلمون گفت: این امر به میزانی که می‌خواهند پرورش دهند بستگی دارد و حتی اگر فرد جایگاهی برای این کار نداشته باشد و بخواهد با ۱۰۰ متر آغاز کند ۲۰ میلیون تومان برای آغاز کافی است.

برای انتقال تجربیات و گسترش اشتغال اعلام آمادگی می کنم

وی ادامه داد: برای آموزش و انتقال تجربیاتم به علاقه مندان اعلام آمادگی می کنم و در این زمینه کتابی را با عنوان «پرورش بوقلمون ارگانیک» در ۲ هزار جلد به نگارش درآورده ام.

فعالیت در گلخانه ایده دیگری است

پژوهنده که به راه اندازی یک گلخانه خانگی ۱۰۰متری نیز اقدام کرده است، گفت: درصدد گسترش این گلخانه تا نیم هکتار هستم چون این کار به نسبت پرورش بوقلمون آسانتر است و در کنار آن پرورش بوقلمون، مرغ بومی و اردک و غاز را هم ادامه خواهم داد.

این بانوی کرمانشاهی ادامه داد: تصور نکنیم که کارآفرینی به سرمایه بالایی نیاز دارد آغاز با سرمایه کم، ریسک کمتری به دنبال دارد و زودتر قابل جبران است و نیاز به پشتکار دارد توصیه می کنم کارآفرینان کار خود را با مولد آغاز کنند چراکه سرمایه اولیه بابت مولد داده می شود و اگر جوجه ها تلف شوند سرمایه اولیه باقی می ماند ولی اگر از همان ابتدا جوجه بگیرند در صورت تلف شدن، سرمایه هم از بین می رود.

گسترش اشتغال در گرو تامین سرمایه در گردش

شبنم مرادی یکی دیگر از بانوان نمونه کارآفرین کشور در سال ۹۹ است که به ایرنا گفت: اگر سرمایه در گردش موردنیازش تامین شود برای ۲۰۰ نفر اشتغالزایی می کند.

وی مشکل اساسی اش را تامین سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه و خرید دستگاه‌ دانست و افزود: اگر سرمایه و تسهیلات به او اختصاص دهند اشتغال زیادی باتوجه به کیفیت کالا و بازاری که در اختیار دارد، ایجاد می کند.

 

شبنم مرادی کارآفرین کرمانشاهی

او که در زمینه تولید دستگیره و ابزار و یراق کابینت فعالیت می کند، اظهار داشت: تولیداتش از نمونه های خارجی در بازار با کیفیت تر است و مشتریان عمده او محصولش را با عنوان کالای لوکس به فروش می رسانند.

مرادی، به بازار فروش تولیداتش دراستان های همجوار و شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: کیفیت تولیداتش توان رقابت با نمونه های خارجی در بازار عراق را دارد و اگر امکان حضو در بازار این کشور برای او فراهم شود می تواند بخشی از بازار فروش آنجا را به دست آورد و این موجب اشتغالزایی خوبی در استان می شود.

برای آغاز کارآفرینی، ماشینم را فروختم

او شروع کارش را در سال ۸۹ عنوان کرد و افزود: سرمایه اولیه اش با فروش خودرو پراید به مبلغ هفت میلیون تومان بدست آورده و کارش نیز ابتدا از حیاط خانه پدرشوهرش آغاز کرده است.

این بانوی کارآفرین کرمانشاهی در ادامه با بیان اینکه تاکنون هیچ‌گونه تسهیلات بانکی استفاده نکرده است، افزود: تولیداتش را کم کم و مرحله به مرحله با سرمایه شخصی و خانوادگی توسعه داده است.

آرزوی احداث یک کارخانه دارم

مرادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تجربیاتش در تولید، ابراز امیداوری کرد: اگر سرمایه در گردش در اختیار داشته باشد می تواند مواد اولیه با تناژ بالا و دستگاه های مادر و چندکاره خریداری کند و به آرزویش یعنی تبدیل کارگاهش به کارخانه برسد.

او با بیان اینکه کارگاه تولیدی اش اکنون ظرفیت اشتغال ۱۶ نفر را دارد و گفت: می تواند اشتغال زیادی به شرط داشتن سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه ایجاد کند اما اکنون مواد اولیه زیادی در اختیار ندارم و مجبورم برای اینکه کار تعطیل نشود با یک سوم ظرفیت ادامه بدهم.

حمایت کمیته امداد از طرح های اشتغالزا

مدیرکل کمیته امداد امام (ره) استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، ادامه داد: تعدادی از مراکز نیکوکاری در محلات با محوریت مساجد به ارایه خدمت می پردازند که سعی کرده ایم پنج مرکز با محوریت اشتغال زنان سرپرست خانوار و کارآفرینی را فعال کنیم.

وی از وجود چهار کارگاه تخصصی با جذب ۷۵ زن سرپرست خانوار برای دوخت و دوز ماسک و گان بیمارستانی در روزهای کرونایی خبر داد.

رخصی در خصوص خدمات ارایه شده به زنان سرپرست خانوار در سال گذشته گفت: بیش از ۴۴ هزار و ۸۸۱ خانوار با جمعیتی به میزان ۹۵ هزار و ۵۰۰ نفر، این خدمات را دریافت کردند که بالغ بر ۱۲۵ میلیارد تومان مجموع خدماتی است که به زنان سرپرست خانوار در بخش های مختلف اعطا شده است.

شکل گیری گروه های زنان سرپرست خانوار با محوریت اشتغال

در پایان مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: بانوان توانمندی در استان کرمانشاه وجود دارند که با خودباوری و استفاده از ظرفیت های موجود می توانند کارآفرین شوند و برای دیگران اشتغال زایی کنند.

زهره رستمی ادامه داد: با استفاده از اطلاعات بانوان تولیدکننده و کارآفرین و دسته بندی آنان و تعیین پشتیبان، در حال تشکیل گروه هایی از زنان سرپرست خانوار هستیم که با حمایت از آنان به اشتغال پایدار برسند.

وی افزود: به جزء در موارد خاص، از بانک‌ها تقاضای تسهیلات نکرده ایم چرا که به آنان در این زمینه اعتباراتی ابلاغ نشده است.

وی با بیان اینکه اشتغال بانوان در کاهش نرخ بیکاری استان موثر است، ادامه داد: دولت تدبیر و امید از همان ابتدا توانمدسازی، خودکفایی و اشتغال زایی بانوان را در مرکز توجه قرار داده که به تبع آن ما نیز برنامه هایی در استان دنبال می کنیم.

رستمی یادآور شد، هم اکنون ۵۸ زن کارآفرین در کرمانشاه عضو انجمن بانوان کارآفرین استان هستند که ۵۶ نفر از آنها اکنون فعال هستند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۱۴ شهرستان و ۲ هزار ۵۹۵ روستای دارای سکنه دارد.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار