مراسم حج امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته با حضور ۱۰۰۰ زائر در سایه کرونا برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۸۷۹۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶ 25 July 2020

آغاز موسوم حج در سایه کرونا/ آیا حج در طول تاریخ اسلام تعطیل شده است؟

به گزارش تابناک سمنان: مراسم حج تمتع ۹۹ از چهارشنبه ۸ ذی الحجه (۸ مرداد) با حضور ۱۰۰۰ زائر و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سایه کرونا برگزار می‌شود، طبق اعلام کشور عربستان حج امسال بدون حضور حجاج خارجی برگزار خواهد شد، علاوه بر این کشور عربستان محدودیت‌هایی همچون زدن ماسک در حین اجرای مناسک حج و نبوسیدن کعبه و حجر الاسود را ایجاد کرده است که حجاج ملزم به رعایت آن هستند.

علاوه بر این عملیات ضدعفونی کننده اماکن مقدسه به صورت مرتب هر شب در حال انجام است و برای اهمیت سلامت زائران عربستان دستبند سلامتی را برا‌ی حجاج در نظر گرفته و آن‌ها را در چند روز اخیر به مدت یک هفته قرنطینه کرده است و بعد از مناسک حج نیز سلامت آنان مورد سنجش قرار خواهد گرفت.

همچنین برای افرادی که خارج از این ۱۰۰۰ نفر هستند و وارد اماکن مقدسه در این مدت می‌شوند باید ده هزار ریال سعودی جریمه پرداخت کنند. عربستان از تمامی حجاج خواست تا این قوانین را تا پایان حج ۹۹ رعایت کنند تا بتوانند شیوع ویروس کرونا را کنترل کنند.

زائران سایر کشور‌ها همچون ایران که سال جاری نوبت اعزامشان بوده است، اکنون از این راه جامانده اند بنابرهمین تدابیری اندیشیده شده است تا حجاج جامانده از حج ۹۹ با استفاده از فضای مجازی تا حدی در این راه به صورت مجازی قدم بردارند.

در خصوص همین موضوع حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ۳۰ تیرماه در نشست نمایندگان کارگروه فضای مجازی حوزه بین‌الملل اظهار کرد: با توجه به تعطیلی حج امسال، همه دستگاه‌های ذی‌ربط وظیفه سنگینی را برای ابلاغ، تبیین و تبلیغ مبانی و اهداف حج ابراهیمی از نگاه قرآن و ائمه معصومین (علیهم السلام) به عهده دارند.

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به مخاطبان فضای مجازی در داخل و سطح بین الملل گفت: بعثه مقام معظم رهبری به عنوان خادم ضیوف الرحمان برنامه‌های فرهنگی و آموزشی را برای زائران در داخل تدارک دیده و به اجرا در آورده است که تا حج آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: برای ارتباط با مخاطبان و مسلمانان سایر کشور‌ها نیز با تدابیری که اندیشیده شده است، استفاده حداکثری از فضای مجازی انجام خواهد شد.

گفتنی است اولین بار نیست که حج تمتع به صورت محدود برگزار می‌شود و در طول تاریخ ۱۴۰۰ ساله اسلام حج تمتع به دلایلی متوقف شده است، در قرن‌های ابتدایی اسلام مهم‌ترین دلیل تعطیلی حج جنگ و نا امنی بود هرچند که سیل، قحطی و خشکسالی نیز مانع برگزاری حج شده است.

برخلاف تصورات تا به امروز ۴۰ مرتبه مراسم حج کاملا تعطیل شده است، در سال ۹۳۰ میلادی حج به مدت ۱۰ سال تعطیل شد که طولانی‌ترین تعطیلی حج بوده است در آن زمان قرامطه به مکه حمله کردند و به بهانه شرک بودن حج ۳۰ هزار حاجی را کشتند.

از ۱۱۸۴ تا ۱۱۹۵ میلادی هشت بار حج به دلیل شیوع بیماری‌های کشنده تعطیل شد، از وبا، حصبه و دیستانتری تا بیماری‌های ناشناخته دلیل این تعطیلی‌ها بود و آخرین تعطیلی حج در سال ۱۹۱۸ به دلیل شیوع آنفولانزای اسپانیایی بوده است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

تلگرام تابناک سمنان

اینستاگرام تابناک سمنان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار