هزینه های بالای ما نیز بیانگر تغذیه و سبد غذایی خوب نیست. در هر خانه ای منقل کباب و ریتم تغذیه ای غذاهای زغال پز حکایت از داستان گران و خطرناک تغذیه ای دارد و نشان می دهد هزینه تمام شده یک وعده غذایی با ارزش آن هیچ همخوانی ندارد.
کد خبر: ۸۷۶۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶ 18 July 2020




به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سید داریوش حسینی دانشجوی علوم پزشکی طی یادداشتی نوشت : این روزها اهریمن تغذیه اشتباه، قلب ها و سلول ها را هدف قرار داده و این مهم در حالی است که شناخت ما از تغذیه گاها در حد اینکه چربی خوب است و یا بد است، متوقف شده است.
برای مثال باورهای ما از تغذیه در طول سالیان شکل گرفته و چالش هایی را نیز رقم زده است. اما با گذر از هرآنچه که تغذیه در سطح کشور دارد، به وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد ورود می کنیم.
با کمی بررسی می بینیم، سوء تغذیه در مناطق حاشیه شهر و برخی مناطق دور افتاده به وضوح نمایان است. این موضوع  گام های اساسی نهاد ها، بخش ها و گروه های حمایتی در رفع سوء تغذیه به شکل مناسب را طلب می کند.
اما از طرفی هزینه های بالای ما نیز بیانگر تغذیه و سبد غذایی خوب نیست. در هر خانه ای منقل کباب و ریتم تغذیه ای غذاهای زغال پز حکایت از داستان گران و خطرناک تغذیه ای دارد و نشان می دهد هزینه تمام شده یک وعده غذایی با ارزش آن هیچ همخوانی ندارد. مصرف کباب شور را می توان از مهمترین ضعف های تغذیه ای دانست که با پیوند با نمک، مرگ خوشمزه را در کالبد بدن آغاز می کند.
همچنین غذاهای پرچرب محلی از دیگر چالش های تغذیه ای مردم استان است.
با گذر از هر خیابان چشم ما با انسان هایی با اضافه وزن می خورد و شیوع چاقی در استان مانند کبد چرب رشد روز افزونی دارد.
همه اینها دست به دست هم می دهند تا سایه سرطان ها بر تار و پود یک بدن سایه بیفکند.
در کهگیلویه و بویراحمد در میان مردان سرطان معده و در زنان سرطان سینه که هر کدام به ریز فاکتورهای مختلفی متصل است، وجود دارد. مصرف نمک زیاد و کباب ها با یک سبد اشتباه و گاها فاکتورهای ارثی چاشنی این قصه تلخ هستند.
اما همه اینها نیز شالوده علت مرگ و میرها را با چالش رو به رو می کند، تصادفات، بیماری های قلبی و عروقی که مصرف غذاهای پرچرب و قندها کلید شکل گیری آن است را میبینیم.
اما راه حل، این وسط یک کلید مهم با محوریت ارتقای سطح سواد بهداشتی، رشد فعالیت فیزیکی و آگاهی بخشی کیفیت تغذیه را می توان به عنوان پیشرانه اصولی سلامت داشت.
برنج، نان، قند، گوشت شاه کلیدهای یک ضعف تغذیه ای هستند.
فارغ از مناطق با بروز سوء تغذیه که خود راه حل پشتیبانی سبدی را طلب می کند، وقتی به سبدهای غذایی  نگاه می کنیم، در  اغلب آن، هزینه بالا و بدون نگاه کردن به رنج سنی مصرف کنندگان، بدون نگاه به سلامت و بیماری های ارثی و زمینه ای گام برداشته و خود را یک قدم به چالش های تغذیه نامناسب نزدیک می کنیم.
نگاه به اینکه تغذیه سالم به معنای خرید و خوردن هر محصولی است، بسیار اشتباه است.
سبدهای غذایی هر خانوار باید بر اساسی نیازسنجی سلامت فرد تهیه و تامین شود. صرف خرید هر محصولی بیانگر یک وعده سالم نیست.
همچنین ارائه یک سبد مشترک به خانوارها نمی تواند یک عامل بازدارنده در بیماری ها باشد. شاید بتوان یک خانواده را به مصرف سبدی کم خطر تشویق کرد، اما سبد غذایی این خانواده باید بر اساس وضعیت سلامت فرد تامین شود.
نکته مهم در تغذیه مردم کهگیلویه و بویراحمد را می توان قوت غالب ها دانست. نان و برنج در استان می تواند از مهمترین قوت غالب باشد، اما تاکنون به چه میزان کیفیت و سلامت این محصولات رشد غنی محور داشته است؟
آیا خط تولید ها از حرارت غیر مستقیم برای طبخ استفاده می کنند؟ 
چندین سوال در راستی آزمایی این مهم مطرح بوده است.
اما طرح این موضوع به این دلیل است که بدانیم چرخه سلامت سبد غذایی از مرحله توزیع و مصرف شکل نمی گیرد، بلکه باید در تولید نیز نگاه ویژه به سبد های غذایی داشته باشیم.
نکته پایانی و مهم اینکه نگاه و فرهنگ تغذیه ای ما باید به گونه ای با آگاهی بخشی تلفیق پیدا کند که بدانیم در حال حاضر از سبدهای غذایی گران نیز استفاده می کنیم، اما قیمت تمام شده با ارزش محصول مصرفی همخوانی نداشته و این مهم گویای عدم شناخت از سبد مناسب برای ماست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار