کد خبر: ۸۷۵۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱ 15 July 2020

بودجه پارک‌های علم و فناوری بسیار محدود است/ فناوری اولین قربانی اقتصاد کرونایی

تابناک/رئیس پارک علم و فناوری استان قم با اشاره به اینکه حمایت‌ها از فناوران باید گسترش یابد گفت: متأسفانه بودجه ۴۳ پارک علم و فناوری کشور با هزینه یکی از دانشگاه‌های تهران برابری می‌کند.

به گزارش خبرنگار بازار، سید حسین اخوان علوی صبح چهارشنبه در نشست واحدهای فناور مراکز رشد پارک علم و فناور که با حضور مدیران فناوری پارک و جمعی از واحدهای فناور عضو مراکز رشد قم در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، گفت: خوشبختانه با اذعان مدیران ارشد وزارت علوم واحدهای فناوری عضو پارک پویا و فعال هستند و آینده درخشانی دارند.

وی با ابراز تأسف از اینکه ظرف بودجه‌ای پارک‌ها نسبت به دیگر مراکز علمی و دانشگاهی بسیار کوچک است، گفت: بنابراین لازم است از همین بودجه کم به نحو احسن و با برنامه‌ریزی درست استفاده کامل کرد.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم با تأکید بر اینکه تمام بودجه‌های مصوب برای واحدهای فناور به صورت کامل و شفاف در اختیار خودشان قرار می‌گیرد، گفت: قطعاً سرعت فرایندهای حمایت و صدور مجوز برای واحدهای فناور در سال جاری با رعایت موازین قانونی افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری استان قم به دلیل وجود واحدهای فناور فعال و پویا و زیرساخت‌های لازم شرایط ارتقا سطح و دریافت حمایت‌های بیشتر را دارد، گفت: در سال ۹۴ رتبه قم در برخورداری از شرکت‌های دانش بنیان رده هفدم بود اما الآن با وجود ۷۴ شرکت دانش بنیان به رتبه نهمی دست پیدا کرده‌ایم و قطعاً جایگاه استان قم در آینده بسیار بهتر و چشمگیرتر خواهد شد.

طرح توسعه متوازن نوآوری و فناوری در قم
معاون فناوری پارک علم و فناوری استان قم نیز در این جلسه با اشاره به ویژگی‌های تک شهر بودن قم گفت: متأسفانه فعالیت‌ها و برنامه‌های اقتصادی و فناوری فقط در شهر قم متمرکز شده است.

حمیدرضا شوشتری‌پور از طرح توسعه متوازن نوآوری و فناوری در مناطق مختلف شهری و روستایی استان قم خبر داد و گفت: این طرح در راستای حمایت از ایده‌ها و دستاوردهای مناطق محروم روستایی و خارج از مرکز برنامه‌ریزی شده است و با فرمانداری و بنیاد نخبگان هم قرار است هم افزایی کنیم.

راه‌اندازی پارک نوآوری و فناوری کودک و نوجوان
وی ادامه داد: راه‌اندازی پارک نوآوری و فناوری کودک و نوجوان، فن بازار علوم انسانی و اسلامی و کارخانه نوآوری از جمله دیگر برنامه‌های در دست اقدام در سال ۹۹ خواهد بود.

در بخش دیگری از این نشست، مدیر مرکز رشد واحدهای فناور قم در خصوص اعتبارات اختصاصی به واحدهای فناور گزارشی را مطرح کرد و گفت: تا پایان سال ۹۸ حدود پنج میلیارد تومان منابع اعتباری به واحدهای فناور عضو پارک اختصاص یافت که حدود سه میلیارد و سیصد میلیون تومان آن به واحدهای فناور واجد شرایط اختصاص یافت.

حمزه مظفری با طرح این مطلب که میان بودجه تصویب شده و مبلغ اختصاص یافته تفاوت وجود دارد، گفت: پارک‌های علم و فناوری مانند هر نهاد دولتی دیگر از منابع اختصاص یافته دولت می‌توانند تسهیلات پرداخت کنند و در بسیاری از مواقع بودجه واریز شده به حساب نهادهای دولتی از بودجه‌ای که مصوب شده کمتر است.

اختصاص ۲۲ میلیارد ریال به مراکز رشد
وی با اعلام اینکه منابع اعتبارات اختصاص یافته از پارک از دو حساب هزینه‌ای و درآمد اختصاصی است، گفت: کل اعتبارات در نظر گرفته شده در سال ۹۹ بیش از دو میلیارد و دویست میلیون تومان است که ۷۶۳ میلیون برای واحدهای فناور مرکز رشد جامع، ۶۵۸ میلیون برای مرکز رشد علوم انسانی و اسلامی و ۱۶۰ میلیون تومان آن برای واحدهای فناور مرکز رشد کشاورزی است.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور قم با تأکید بر اینکه منابع پارکی نمی‌تواند جوابگوی درخواست‌های واحدهای فناور عضو پارک باشد، گفت: برای همین منظور علاوه بر صندوق پژوهش و فناوری کریمه استان قم برای تأمین اعتبار لازم با صندوق‌های پژوهش و فناوری گیلان، پرشین داروی استان البرز نیز زمینه همکاری و معرفی واحدهای فناور برای دریافت تسهیلات را فراهم کرده‌ایم.

شرکت‌های فناور نخستین قربانیان کرونا در چرخه اقتصادی هستند
در ادامه این نشست، مدیر یکی از واحدهای فناوری عضو پارک علم وفناوری قم با تأکید بر اینکه بودجه اختصاص یافته به واحدهای فناور جوابگوی نیازهای فناوران نیست، گفت: متأسفانه بسیاری از واحدهای فناور با دو معضل اثرات کرونا و تورم روز افزون مواجه هستند.

علی خلیلی با انتقاد از بی‌توجهی به شرکت‌های فناور و نوپا، گفت: متأسفانه شرکت‌های فناور به دلیل نداشتن پشتوانه مالی و بی‌توجهی به مسئولان به نوآوری نخستین قربانیان آثار مخرب کرونا در چرخه اقتصادی هستند.

مدیر واحد فناور آریا نهان زیست اکسیر نیز از ناچیز بودن بسته‌های حمایتی فناوران انتقاد کرد و گفت: حوزه کشاورزی به دلیل نیاز به فناوری‌های نوین بسیار هزینه بر است و نمی‌توان با وام‌های چند ده میلیونی پروژه‌ای را به ثمر رساند.

علی هندیانی با تأکید بر اینکه شرکت‌های فناور به دلیل نبود منابع مالی نمی‌توانند در عرصه رقابت با رقبای صاحب پول و قدرت دوام بیاورند گفت: لازم است حمایت‌های فرایندی و معنوی پارک‌ها در معرفی دستاوردهای شرکت‌های فناور به دیگران قدرت و سرعت بیشتری یابد.

پایان بخش این نشست که سه ساعت به طول انجامید، تجلیل از واحدهای فناور برگزیده در سال ۹۸ بود که سه واحد فناور با اهدای لوح سپاس تجلیل شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار