کد خبر: ۸۷۵۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱ 15 July 2020
 
با توجه به افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا و تعطیلی برخی از مراکز به مدت یک هفته، همچنان طرح ترافیک در پایتخت اجرا می‌شود.
با آغاز پیک دوم شیوع کرونا و افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان و جانباختگان این ویروس در پایتخت با تصمیم ستاد مقابله با کرونا و با ابلاغ سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران فعالیت تعدادی از مراکز و مشاغل پر خطر به مدت یک هفته در تهران به حالت تعطیل در آمد.

در ابلاغیه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به واحد‌های تابعه شهرداری تهران آمده است؛ فعالیت تمامی دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسرا‌ها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها و همچنین سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه‌ها، تالار‌های پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، مساجد و مصلی‌ها به مدت یک هفته تعطیل هستند.

در ادامه این ابلاغیه آمده؛ همچنین برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها ممنوع است.

در ادامه نیز فعالیت باشگاه‌های ورزش‌های پربرخورد، کافه‌ها، قهوه خانه‌ها و چایخانه‌ها، باغ وحش‌ها و شهربازی‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخر‌های سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی نیز بر اساس این دستورالعمل به مدت یک هفته تعطیل خواهند بود.

این تصمیم ستاد مقابله با کرونای شهر تهران در حالی است که آمار ابتلای شهروندان به ویروس کرونا روز به روز در حال افزایش است، اما نکته قابل تأمل در این زمینه پابرجا ماندن اجرای طرح ترافیک در تهران است.

در ابتدای شیوع ویروس کرونا در تهران، اعلام شد ناوگان حمل و نقل عمومی با سهم ۲۶.۵ درصدی بیشترین سهم را در ابتلای به ویروس کرونا دارد و بر همین اساس اجرای این طرح از تاریخ ۱۵ فروردین ماه سال ۹۹ به حالت تعلیق در آمد و این تعلیق تا تاریخ ۱۷ خرداد ماه نیز ادامه داشت.

از بین رفتن درآمد میلیاردی شهرداری تهران از محل طرح ترافیک با لغو اجرای آن یکی از مواردی است که موجب شده همواره مدیریت شهری با رایزنی‌های پشت پرده بتواند طرح ترافیک را در شهر اجرا کند.

یکی از نکات قابل تأمل در این روز‌های کرونایی پایتخت که روز به روز آمار جانباختگان و مبتلایان به ویروس کرونا افزایش پیدا می‌کند، تغییر موضع اعضای شورای شهر تهران درباره تأثیر کم اجرای طرح ترافیک بر ابتلای شهروندان به کرونا است.

زمانی که ستاد مقابله با کرونای شهر تهران اجرای طرح ترافیک در پایتخت را لغو کرد، شورای شهر تهران بسته‌ای ترافیکی با بیش از ۲۰ بند تهیه کرد که به وسیله آن طرح ترافیک در پایتخت مجدد اجرا شود.

از دیگر نکات قابل تأمل اعلام نظر مدیریت شهری برای ادامه اجرای طرح ترافیک در حالی است که هیچ یک از اعضای شورای شهر و شهرداری تهران استفاده مستمر از ناوگان حمل و نقل عمومی ندارند و همواره با اتومبیل‌های در اختیار خود که روزانه تا چند نوبت ضد عفونی می‌شوند در شهر تردد می‌کنند.

یکی از اظهار نظر‌های عجیب را می‌توان در صحبت‌های علی اعطاء سخنگوی شورای شهر تهران دید که در هر زمینه‌ای فارغ از حیطه اختیار‌های مدیریت شهری تهران مانند تعویق زمان برگزاری کنکور به دلیل کرونا اظهار نظر می‌کند، اما شهرداری تهران و شورای شهر را در اجرای طرح ترافیک مسئول نمی‌داند.

این اظهار نظر آقای سخنگو در حالی است که ستاد مقابله با کرونا به دلیل آن که موضوع طرح ترافیک اقدامی کارشناسی است، تصمیم گیری در این زمینه را به شورای ترافیک تهران ارجاع داد که محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران به همراه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران به شکل مدعو در جلسه‌ها حاضر می‌شوند.

طرح ترافیک در پایتخت زمانی اجرا شد که در جلسه شورای ترافیک محمد علیخانی و محسن هاشمی اعضای شورای شهر تهران حضور داشتند.

یکی دیگر از اظهار نظر‌های متناقض را می‌توان در صحبت‌های ناهید خدا کرمی عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران دید که در اسفند ماه همزمان با شیوع ویروس کرونا در پایتخت اعلام کرده بود، اگر فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت رعایت نشود و مردم از ماسک استفاده نکنند، مترو و اتوبوس می‌تواند یکی از مراکز شیوع کرونا باشد.

اما خدا کرمی در یک چرخش نرم و با یک هماهنگی صحبتی بین اعضایی که نمونه آن همواره در جلسه هم اندیشی اعضای شورای شهر تهران مشاهده می‌شود، گفت: طبق تحقیقات انجام شده در دنیا مترو جزء ۱۰ نقطه پر خطر ابتلا به کرونا نیست.

این در حالی است که محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرده بود ما با اجرای طرح ترافیک در تهران مخالف هستیم، زیرا در این ساعت میزان تراکم جمعیت در مترو و اتوبوس بیشتر شده است.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از مردم در مترو از ماسک استفاده می‌کنند، اما فاصله گذاری اجتماعی در مترو امکانپذیر نیست.

فرهادی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از مردم در مترو از ماسک استفاده می‌کنند، اما فاصله گذاری اجتماعی در مترو عملا امکانپذیر نیست.

این شکل اظهار نظر‌ها از سوی اعضای شورای شهر تهران حاکی از آن است که منبع درآمدی مانند عوارض طرح ترافیک چیزی نیست که بتوان از آن گذشت و این حکایت مدیریت شهری است که به خاطر یک مشت ریال با سلامت و جان مردم بازی می‌کند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار