مدیر مرکز تحقیقات حفاری دانشگاه شهید چمران در گفت و گو با تابناک خوزستان:
اقتصاد مقاومتی ساختمانی بنا شده بر فوندانسیونی مستحکم از اقتصادِ دانش بنیانِ بومی است. زلزله های سهمگین تحریم ها تحت هیچ شرایطی چنین فوندانسیونی را متاثر نخواهدکرد و متعاقبا ساختمان آن نیز تاب تحمل خستگی ناشی از تنش های تحریم را دارد.
کد خبر: ۸۷۵۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۳ 15 July 2020

مدیر مرکز تحقیقات حفاری دانشگاه شهید چمران اهواز‌ در گفت و گوی اختصاصی با تابناک خوزستان با اشاره به اهمیت ارتباط صنعت با دانشگاه، اظهار داشت: دانشگاه‌ها نقش خلق و توسعه فناوری و همچنین ساخت نمونه آزمایشگاهی یک محصول و ارتقای کیفیت آن از کانال تولید دانش فنی را دارند.

علیرضا دنه دزفولی افزود: از طرف دیگر، صنعت نقش تولید انبوه و تجاری سازی محصول جهت دستیابی کشور به رشد و توسعه اقتصادی پایدار را دارد. نکته مهم در این رهگذر آن است که ارتباط میان دانشگاه و صنعت زمانی رخ می دهد که فرآیند تبدیل ستاده دانشگاه یعنی فناوری به داده صنعت و در نهایت تولید یک محصول شکل گیرد.

مدیر مرکز تحقیقات حفاری دانشگاه شهید چمران اهواز‌ بیان داشت: چنین فرآیندی در اقتصادهای دانش‌بنیان امروزه کاملا نمایان شده است. هر یک از نهادهای دانشگاه و صنعت عمدتا در یک فاز قوت و در فازی دیگر ضعف دارند.

وی ادامه داد: عرضی شدن ارتباط دانشگاه و صنعت سبب می شود که دانشگاه خود را به دلیل انجام تحقیقات در مرز دانش، مستقل بداند و متقابلا صنعت خود را به دلیل وجود سرمایه و امکان تهیه دانش و فناوری سریع الاجرا از دانشگاه مستقل بداند.

مدیر مرکز تحقیقات حفاری دانشگاه شهید چمران اهواز‌ گفت: اگر وظیفه تحقیق و پژوهش را برعهده دانشگاهها بدانیم، دلایل تولید بیشتر تحقیقات نظری و غیرکاربردی به عوامل متفاوتی می تواند وابسته باشد. دانشگاهها اصولا مامن انجام تحقیقات بلند مدت نظری و کاربردی هستند. در حالی که صنایع خواهان تحقیقات کوتاه مدت غیرنظری و کاربردی هستند.

وی اظهار داشت: حال اگر تقاضایی مبنی بر یک نیاز پژوهشی کاربردی از سوی صنعت به دانشگاه عرضه نشود، طبیعی است که دانشگاه می بایست روی به انجام تحقیقات و پژوهش های نظری آورد. این پژوهش ها اگر بر پایه نقشه و در نقشه جامع علمی کشور باشند، باز هم کاربردی محسوب می شوند.

دنه دزفولی گفت: در غیر این صورت با انجام تحقیقات کاملا نظری، صرفا به موتوری با ضریب عملکرد بی نهایت برای مجامع و مراکز علمی بین المللی تبدیل شده ایم. چرا که این مجامع و مراکز علمی بدون صرف هیچگونه انرژی و به طور مجانی، آن بخش از توان علمی ما را صاحب شده اند که در مرز دانش بوده است و لزومی بر ارائه آن در حال حاضر بدلیل عدم پشتوانه تکنولوژیکی نبوده است.

به گزارش تابناک خوزستان این استاد گروه مکانیک دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار داشت: از سوی دیگر انجام تحقیقات بدون توجه به ملاحظات آمایش سرزمینی در حوزه پتانسیلهای پژوهشی در هر منطقه از کشور می تواند منجر به تولید پژوهشهای بیشتر نظری شود.

وی ادامه داد: تحقیقات کاربردی نیاز به حمایت و پشتیبانی صنعت را دارند. به عنوان مثال انجام پژوهش و تحقیق در حوزه نفت و فولاد در منطقه ای که قطب گردشگری و صنایع دستی و خالی از صنایع و شرکتهای نفت و فولاد است، غالبا نمی تواند منجر به انجام تحقیقات کاربردی شود.

مدیر مرکز تحقیقات حفاری دانشگاه شهید چمران اهواز‌ گفت: علیرغم بهبود سیاستهای ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اما منوط نمودن اعطای پایه سالانه به پژوهشگران و محققان دانشگاهی برای ارائه مقاله در هر سال، سبب شده تا این پژوهشگران رو به سوی مقالات نظری زود چاپ شونده که خالی از چالشهای تحقیقات کاربردی و معضلات برخی از علوم فناورانه تحت تحریم داشته باشند بروند .

این مخترع جوان اظهار داشت: در صورتی که اگر در اعطای این پایه سالانه قدری تسهیل صورت می گرفت، مطمئنا به انجام تحقیقات کاربردی می توانست کمک نماید. همچنین بروز چنین تسهیلی در ارزیابی اعتبارات پژوهشی و شرایط تبدیل وضعیت و ارتقا مرتبه پژوهشگران دانشگاهی می تواند بر افزایش تحقیقات کاربردی کمک شایانی کند.

وی گفت: بی نیازی از خارج زمانی رخ خواهد داد، که در تولید محصولی تحت سایه تحریم منفعل نباشیم. بالطبع چنین محصولی تنها باید یک محصول بومی و داخلی باشد. بنابراین لازم است که این محصول بومی تولید شده در یک صنعتی با فناوری بومی باشد.

مدیر مرکز تحقیقات حفاری دانشگاه شهید چمران اهواز‌ گفت: فناوری بومی در صنایع حتما حاصل استفاده از یک دانش بومی است. دانش بومی تنها می تواند زاییده نیروی انسانی پژوهشگر و محقق بومی باشد. این پژوهشگران و محققان بومی اصولا افرادی متخصص، خلاق، مخلص و متعهد هستند. بنابراین مراکز پژوهشی و تحقیقاتی که عمدتا بستر گردآوری چنین نیروهای خالق اقتصادهای دانش بنیان مقاومتی هستند طبیعتا قابلیت بومی سازی و بی نیازی کشور از خارج را دارند.

وی ادامه داد: مفهوم تاب آوری صنعت در برابر آسیب پذیری صنعت مطرح می شود. بنابراین هر اقدامی که منجر به کاهش آسیب پذیری صنعت شود، در واقع تاب آوری آن صنعت را افزایش داده است. در این مسیر، اقتصاد مقاومتی می تواند راهکاری برای افزایش تاب آوری صنعت باشد. این راهکار می تواند صنایع کشور را چالاک و توانمندتر سازد.

دنه دزفولی گفت: اقتصاد مقاومتی ساختمانی بنا شده بر روی فوندانسیونی مستحکم از اقتصاد دانش بنیان بومی است. بنابراین زلزله های سهمگین تحریم ها تحت هیچ شرایطی چنین فوندانسیونی را متاثر نخواهد شد و متعاقبا ساختمان آن نیز تاب تحمل خستگی ناشی از تنش های تحریم را دارد.

مدیر مرکز تحقیقات حفاری دانشگاه شهید چمران اهواز‌  ادامه داد: خوشبختانه با همت مضاعف مدیران جهادی صنایع و کار و تحقیق مضاعف محققین کشور و شرکتهای دانش بنیان کشور، روند تولید داخل قطعات صنعت حفاری از جهش قابل توجه و چشمگیری برخوردار بوده است.

این عضو هیات علمی گفت: همچنین، وقتی راه خود را کلام بنیان گذار فقید انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) قرار دهیم، ما می توانیم تمام قطعات حوزه حفاری را در داخل تولید کنیم. علاوه بر این، وقتی ببینیم که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی می فرمایند که بنده تا جان در بدن دارم از ساخت داخل حمایت می کنم، بی انصافی است که به سمت بومی سازی تمام صنعت حفاری گام بر نداریم.

وی بیان داشت: البته فتح هر قله ای نیازمند صبر جزیل مرکب با عمل و مجاهدت است. با تکیه بر همت و توان جوانان علاقمند به تلاش و کوشش در راه توسعه و شکوفایی انقلاب می توانیم نه تنها در حوزه حفاری بلکه در تمام حوزه های موردنیاز کشور به خودکفایی برسیم. باشد که چنین موفقیتهایی، متاع الغرور نگردند.

این مخترع جوان خوزستانی گفت: هر حرکت و پویایی معلول یک نیروی محرکه است. از آنجایی که بهترین حالت ارتباط صنعت و دانشگاه زمانی رخ می دهد که این دو نهاد در طول یکدیگر قرار گیرند، بنابراین پویایی ارتباط صنعت و دانشگاه می تواند با اعمال یک نیروی محرکه در دانشگاه صورت بگیرد. با حرکت دانشگاه رو به جلو، به طریق اولی صنعت رو به جلو خواهد رفت.

مدیر مرکز تحقیقات حفاری دانشگاه شهید چمران اهواز‌ بیان داشت: اگر هدف از ارتباط صنعت و دانشگاه را تولید محصول تعریف کنیم، شکل مصداقی این نیروی محرکه می تواند در قرارگیری دانشگاه در مقام مهندس مشاور صنایع خوزستان در همه امور باشد. در این شرایط صنعت با انتظار داشتن از دانشگاه جهت تضمین کیفیت، می تواند معضلات و چالشهای خود را به جای درمانهای کوتاه مدت و موقت، با پیشگیریهای دائمی و بلندمدت مرتفع نموده و به افزایش بهره وری خود بپردازد.

دنه دزفولی گفت: همچنین افزایش ارتباط دوطرفه عرضه و تقاضا میان دانشگاه و صنعت در خوزستان می تواند بر پویایی ارتباط این دو نهاد بیافزاید. در این راستا صنایع خوزستان می توانند با برپایی ماهانه کارگاه  های عرضه نیازهای پژوهشی خود در دانشگاه به کاهش ریسک در سازمان خود از طریق شناسایی قوتها و ضعفهای درون سازمان و همچنین تهدیدها و فرصتهای برون سازمانی بپردازند. دانشگاهها نیز با تدوین برنامه استراتژیک از طریق تولید دانش، ارائه فناوریهای بومی، اصلاح الگوی مصرف منایع انسانی، مالی و تجهیزاتی می توانند به نیروی محرکه ای برای صنعت تبدیل شوند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار