رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم از ساماندهی صنوف مزاحم سطح شهر قم در بازارچه اصناف خبر داد.
کد خبر: ۸۷۴۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۴ 14 July 2020

به گزارش تابناک قم، سید مجتبی سبحانی ثابت، با تشریح اقدامات کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی اظهار داشت: هر یک از کمیسیون‌های شورا، بر فعالیت یک سری از سازمان‌ها و مجموعه‌های شهرداری نظارت دارد، ضمن اینکه بر روی فعالیت شهرداران مناطق 8 گانه از سوی کمیسیون‌ها، نیز نظارت و ارزیابی وجود دارد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم افزود: نظارت بر فعالیت سازمان‌هایی مانند زیباسازی، خدمات شهری، آتش‌نشانی، میادین و تره‌بار ، پسماند، آرامستان‌ها، اداره کل تخلفات شهری و کشتارگاه‌ها زیر مجموعه این کمیسیون است.

وی با اشاره به فعالیت‌های خدمات شهری و نحوه نظارت بر آن عنوان کرد: این خدمات در بخش فعالیت‌های روزمره و دیگر فعالیت‌های خاص دوران کروناست، از اواخر سال گذشته که شیوع کرونا آغاز شد و شدت گرفت، به عنوان نماینده مردم تلاش‌هایی را در پیش گرفتیم.

سبحانی آسیب‌های اجتماعی کرونا را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: فشار اقتصادی، یکی از آسیب‌های مهم در دوران کروناست که در این باره تمهیداتی در جهت حمایت از سازمان‌ها و مردم در حیطه وظایف شهرداری اندیشیده شد.

تصویب سه میلیارد تومان بودجه ویژه کرونا

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر گفت: علی‌رغم اینکه بودجه شهرداری در سال 98 تصویب‌شده بود، مبلغ سه میلیارد تومان برای کمک به شهرداری در ایام کرونا مصوب شد تا اقدامات ویژه‌ای انجام شود.

وی با بیان اینکه مبلغ 500 میلیون تومان ویژه آتش‌نشانی و تجهیز امکانات در مقابله با کرونا و انجام وظایف مضاعف در این دوران تصویب شد، گفت: از طرفی در حمایت از نیروهای فعال در آرامستان‌ها و افزایش حقوق‌ آنان که با سختی‌هایی در دفن اموات مواجه شده بودند، بودجه‌ای تخصیص یافت و مصوباتی نیز در دفن رایگان متوفیان کرونایی به تصویب رسید.

سبحانی خاطرنشان کرد: شورای شهر مصوبه‌ای در حمایت از مراکز تجاری و تالارها و سالن‌های ورزشی تحت پیمان شهرداری مصوب کرد تا به دلیل تعطیل شدن، کرایه‌ای از آن‌ها دریافت نشود.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به شیوع کرونا، نظارت‌ها بر مجموعه‌هایی چون سازمان کشتارگاه شدت یافت تا گوشت سالم و بهداشتی در جهت صیانت از سلامت جامعه در اختیار مردم قرار بگیرد افزود: بخشی از عوارض در این ایام بخشیده شد و عوارض تا 15 خرداد سال 99 با تعرفه سال 98 تمدید شد تا از اجتماع شهروندان در پرداخت عوارض جلوگیری شود؛ اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، شیوع کرونا شدت پیدا می‌کند.

تولید روزانه 750 تن زباله در قم

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر در خصوص جمع‌آوری پسماند بیان کرد: قبل از کرونا روزانه تا 750 تن زباله شامل 10 تن زباله عفونی در سطح شهر دفن و از این میزان 350 تن تفکیک می‌شد، اما با شیوع کرونا، تمامی زباله‌ها، عفونی محسوب شد و تا اردیبهشت تفکیک زباله نداشتیم.

وی عنوان کرد: تفکیک زباله در مبداء یکی از راهکارهای مهم در ساماندهی پسماند است، همچنین تصمیم گرفته شد زباله‌ها یک روز در میان جمع‌آوری شود تا با نگهداری زباله در منزل، روند تفکیک پسماند خشک و تر بهتر انجام شود.

سبحانی با تاکید بر اینکه نیروهای خدمات شهری در جمع‌آوری پسماند نباید به هیچ وجه آلودگی ایجاد کنند، خاطرنشان کرد: گاهی نیز پسماند از طریق ضایعاتی‌ها به صورت شخصی جمع‌آوری می‌شود که آلودگی زیادی به همراه دارد.

وی ادامه داد: تمامی رفتگران در این مدت از ماسک استفاده می‌کردند و با کاری سخت در جمع‌آوری زباله مواجه شدیم و هر روز دستکش و ماسک در اختیارشان قرار گرفت و در خدمات شهری، تلاش گسترده‌ای انجام شد و نیروها در معرض خطر بودند.

نقش مؤثر سامانه 137 در ارتباطات مردمی

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی در مورد سامانه 137 تصریح کرد: خدمات این سامانه توسعه‌یافته و شهروندان مشکلات خود را در مورد رفت و روب و آسفالت و پسماند و سد معبر و دیگر موارد گزارش دهند و پیگیری گزارشات جزء وظایف شهرداری است.

وی گفت: برمبنای پیگیری مشکلات شهروندان در سامانه 137، امتیاز مثبت و منفی برای مدیران شهری قم ثبت و طبق آن اقدامات ارزیابی می‌شود.

سبحانی ادامه داد: اگر مشکلات از طریق 137 پیگیری نشود، شهروندان می‌توانند از طریق گزارش به مشکلات از طرق شورهی اسلامی شهر پیگیری مطالبات خود باشند.

وی در رابطه با جمع‌آوری صنوف مزاحم اظهار داشت: ایجاد بازارچه صنوف ویژه آهنگران و آهن‌فروشان و برخی از صنوف مزاحم از جمله اقدامات شهرداری بود، منظور از صنوف مزاحم، صنوفی بوده که برای شهروندان دارای آلودگی صوتی و یا سد معبر است.

انتقال صنوف مزاحم از سطح شهر

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی عنوان کرد: این واحدها در بازارچه صنوف به مروز واگذار شد و در ابتدا آهنگران منتقل شدند و درب و پنجره سازان نیز در حال انتقال هستند، در برخی از مشاغل نیز از ماده 20 و حکم مراجع قضائی جهت انتقال استفاده می‌کنیم.

وی افزود: شهرک خودرویی نیز جهت انتقال واحدهای مکانیک و صافکاری‌ها، آماده‌سازی شده است، البته با توجه به مسائل اقتصادی نمی‌توان فشار زیادی به اصناف آورد و باید با ملایمت، زمینه را جهت انتقال فراهم کرد.

سبحانی در خصوص تجهیز آتش‌نشانی نیز یادآور شد: تجهیزات آتش‌نشانی باید به روز باشد و از نردبان‌های بلند و ماشین آلات جدید و دستگاه‌های برش استفاده کرد و بودجه‌هایی مناسبی را برای خرید تجهیزات به تصویب رساند، چراکه حفظ سلامت مردم در حوادث مهم است.

وی گفت: کمیسیون پیگیر خرید تجهیزات و استفاده از دستگاه‌های پیشرفته توسط آتش‌نشانی بوده و نسبت به سالهای قبل نیز پیشرفت‌های خوبی ایجادشده، همچنین تجهیزات ورزشی را برای نیروهای آتش‌نشانی فراهم کردیم، این نیروها به دلیل حضور در حوادث باید بدنی ورزیده داشته باشند.

هیچ‌کس حق قطع درختان ندارد

وی درباره تغییر کاربری اراضی کشاورزی در سطح شهر و از میان رفتن درختان اظهار داشت: سیاست اصلی در کمیسیون و شورای اسلامی شهر، توسعه فضای سبز است و در سالهای اخیر، تغییرات شگرفی در فضای سبز شهری داشته‌ایم و چشم‌انداز ما به سمت توسعه و حفظ درختان مثمر است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی افزود: هیچ کس حق قطع درخت حتی در منزل خود را ندارد و باید درختان را حفظ کرد، اگر برای بازگشایی معابر مجبور به قطع درختی باشیم باید به ازای هر درخت طبق فرمولی که وجود دارد 20 تا 40 درخت کاشته شود، ضمن اینکه با قطع غیرمجاز درخت، برخورد قضائی می‌شود.

وی عنوان کرد: تعاملات خوبی با هیئت امنای مساجد، بازار و پایگایهای بسیج در خصوص رفع مشکلات در مناطق داریم، هیئت امنای بازار همراهی خوبی در ساماندهی سد معبر در بازار داشته‌اند، کاسب‌ها اجر و قرب فراوانی دارند و با احترام خواستار ساماندهی غرفه‌ها هستیم، با چنین رویکردی بستر ورودی بازار ساماندهی و پلاک گذاری و نظافت شد.

سبحانی بیان کرد: ساماندهی پارکینگ موتورها در بازار نو و کهنه و همچنین کف سازی و جداره سازی بازار در تعامل با میراث فرهنگی از جمله اقدامات مهمی است که به سرانجام رسید.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش مدیران شهرداری، درصد بالایی از ایمن‌سازی وسایل بازی، آب‌نماها و مجتمع‌های تجاری در قم انجام شد و به‌زودی بسیاری از این مشکلات نیز رفع می‌شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار