شما می‌توانید با استفاده از ۱۰ راهکار هوشمندانه‌ای که در مطلب زیر به شما یاد می‌دهیم خانه خود را بدون کولر خنک کنید.
کد خبر: ۸۷۴۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۹ 13 July 2020

۱۰ ترفند ساده برای خنک کردن خانه بدون کولر

به گزارش تابناک سمنان: آسان‌ترین و سریع‌ترین راه برای خنک شدن در روز‌های گرم روشن کردن کولر یا دستگاه تهویه مطبوع هوا در روز‌های گرم است، اما همیشه که کولر آبی یا گازی در دسترس نیست! حتی اگر هم باشد، استفاده از آن‌ها معایب و عوارض خاص خودش را دارد، زیرا هم می‌تواند مبلغ قبوض برق را به طرز شوکه کننده‌ای افزایش دهد و هم این که از جمله لوازم خانگی هستند که خیلی دوست دار محیط زیست نیستند.

شما می‌توانید با استفاده از ۱۰ راهکار هوشمندانه‌ای که در این مطلب به شما یاد می‌دهیم خانه خود را بدون کولر خنک کنید. این ترفند‌ها هم برای گیاهان آپارتمانی شما خوب هستند و هم به نفع جیب شما!

۱- خنک شدن در همه جا با این سیستم دست ساز خنک کننده

۱۰ ترفند برای خنک کردن خانه بدون کولر

خنک کردن کل خانه کار زیادی می‌برد؛ آن هم وقتی که فقط لازم است شما جایی را که نشسته اید خنک کنید. شما می‌توانید این پنکه ساده و کوچولو را که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید تنها با چند قطعه ارزان قیمت بسازید: یک فن یو اس بی، یک سطل پلاستیکی و چند ظرف یکبار مصرف.

با این پنکه پشت میزی که برای کار نشسته اید یا وقتی رو به روی تلویزیون فیلم تماشا می‌کنید خوب و ارزان خنک می‌شوید. شما می‌توانید با دنبال کردن چند مرحله ابتدایی، نسخه بزرگتری از این پنکه را تهیه کرده و از آن برای خنک شدن در زمانی که به پیک نیک می‌روید یا برای خنک کردن یک اتاق کوچک استفاده کنید.

۲- هوشمند بودن در استفاده از لوازم منزل

گرمای بیرون خانه فراتر از کنترل شماست، اما مدیریت گرمای داخل خانه در دست شماست. دستگاه‌های الکترونیک خانگی شما همیشه در حال تولید گرما هستند. بنابراین، اگر سیستم سرگرمی خانگی شما تا مدت زمان زیادی بدون استفاده است، می‌توانید در طول روز آن را خاموش کنید. آشپزخانه یکی دیگر از مکان‌های آزاردهنده‌ای است که گرما تولید می‌کند، زیرا در بیشتر روش‌های طبخ غذا گرما تولید می‌شود. تا حد امکان غذا را در ساعات اولیه صبح تهیه کرده و بعد دوباره آن را گرم کنید یا اگر امکانش هست، از لوازمی مانند گاز‌های القایی یا توتستر یا زودپز و پلوپز برقی به جای گاز استفاده کنید.

۳- تسهیل جریان هوای طبیعی خانه

چه شما بخواهید تمام گزینه‌های حفظ انرژی را به کار ببرید یا گزینه‌هایی محدودی را در اختیار داشته باشید، بهترین راهکار این است که جریان هوای طبیعی در تمام فضایی که زندگی می‌کنید ایجاد کنید. بر حسب جهت خانه شما که متناسب با وزش باد است هوا می‌تواند بین پنجره‌ها در جریان باشد. می‌توانید جلوی پنجر‌های باز پرده‌های توری بیندازید. وقتی پنجره‌های مناسب برای وزش باد را پیدا کردید، یک پنجره را به بیرون باز کنید و یک پنجره را به داخل تا هوا به خوبی در جریان باشد.

۴- درست کردن سایه بان برای پنجره‌ها

اگر پنجره‌های شما سایه بان دارد، در اوایل روز که هنوز آفتاب به آن نرسیده است، آن‌ها را ببندید یا جلوی پنجره کرکره نصب کنید. بدین روش، شما از گرمای خورشید قبل از پخش شدن در خانه جلوگیری خواهید کرد. علاوه بر این، می‌توانید یک پوشش ضد یو-وی یا تشعشعات فرابنفش در جلوی شیشه پنجره کار بگذارید که یک راهکار همیشگی است.

۵- محدود کردن نور خورشید با استفاده از گیاهان خانگی

اگر شما دلتان می‌خواهد تاثیر گرمای خورشید را کم کنید، اما هنوز هم سایه‌های پرمعنی را دوست دارید، سعی کنید پنجره‌های خود را با گیاهان آپارتمانی پر کنید. آن‌ها مثل سایه بان، پرده یا کرکره به طور کامل جلوی نور را نمی‌گیرند، اما هنوز هم می‌توانند گرما را به طور محسوسی کاهش دهند. طوری گیاهان را جلوی پنجره بگذارید که نور بگیرند و برگ هایشان سایه ایجاد کند. در این حالت، هم ظاهر خوبی به اتاق می‌دهید و هم راهکاری هوشمندانه و جذاب که کاربرد چندمنظوره دارد خواهید داشت.

۶ – افزایش تعداد پنکه‌ها در خانه

پنکه‌ها کار خودشان را در خنک‌تر کردن شما به خوبی انجام می‌دهند، اما اگر از آن‌ها هوشمندانه استفاده کنید تاثیر بیشتری دارند. کار خود را با پنکه سقفی شروع کنید و چرخش آن را خلاف جهت عقربه‌های ساعت کنید. اگر از پنکه‌های باکسی یا جعبه‌ای داخل پنجره استفاده می‌کنید، حتما اطمینان حاصل کنید که هوا از پنجره‌های ورودی وارد می‌شود و پنجره‌های خروجی هوا را خارج می‌کنند. در غیر این صورت، شما با جریان هوای طبیعی مبارزه خواهید کرد و البته بازنده این جنگ شما خواهید بود.

پنکه‌های خود را تمیز و سالم نگه دارید. یک پنکه تمیز می‌تواند هوا را به شیوه مؤثرتری انتقال دهد. پنکه‌های هواکش در آشپزخانه و حمام را فراموش نکنید. آن‌ها با وضعیتی سقفی که دارند به خوبی برای مکش هوای داغ عالی هستند.

۷- کنترل کردن شرایط جوی داخل خانه

در فصل تابستان، در برخی نقاط کشور مخصوصا نقاط کویری، هوا بیش از اندازه گرم و خشک است، اما در برخی نقاط دیگر، مثل ناحیه خزری رطوبت هوا آزاردهنده است. این شکایت بیشتر مناطق ایران است. شما می‌توانید با استفاده از یک دستگاه رطوبت گیر در مناطق کویری رطوبت هوا را از خانه خارج کنید. هوای خشک گرم به اندازه هوای خشک مرطوب آزاردهنده نیست. دستگاه‌های رطوبت گیر انرژی کمتری نسبت به کولر‌های گازی مصرف می‌کنند.

اگر در مناطق گرم و خشک زندگی می‌کنید، خلاف این کار را انجام دهید. چند پارچه یا ملحفه مرطوب در خانه آویزان کنید یا لباس‌های خیسی که شسته اید را در خانه خشک کنید. در این حالت، رطوبت خانه را بیشتر می‌کنید و تبخیر آب لباس‌ها خانه را خنک‌تر می‌کند.

۸- استفاده از پنجره‌های دوجداره و دوسویه

ممکن است متوجه شوید که جریان طبیعی هوای خانه شما از یک پنجره به پنجره دیگر چندان قوی نیست. اگر پنجره‌های شما از نوع دو جداره است و دو نوع لولا برای باز شدن در جهت‌های مختلف بالا و پایین دارد، می‌توانید هنوز هم یک جریان هوای انفعالی با تغییر نوع باز شدن پنجره داشته باشید. شما باید پنجره یک اتاق را به سمت بالا باز کرده و در اتاق دیگر پنجره را به سمت پایین باز کنید. هوای گرم در بالاست و به طور طبیعی از پنجره دیگری که به سمت بالا باز شده است بیرون می‌رود. اگر انباری یا خانه دو طبقه دارید، می‌توانید همین تاثیر را با باز کردن پنجره‌های خروجی بالای پله‌ها و پنجره‌های ورودی طبقه پایین یا انباری انجام دهید.

۹- بستن درب اتاق‌های خیلی گرم

چقدر اتاق‌های شما در طول روز استفاده می‌شود؟ برای خیلی از ما، پاسخ این است: نه خیلی! حتی اگر در خانه با کودکان به سر می‌بریم، قطعا اتاق هال یا نشیمن، آشپزخانه و سرویس بهداشتی بیشترین ترافیک رفت و آمد را دارند. بنابراین، خیلی از قسمت‌های دیگر خانه بدون استفاده یا کم استفاده می‌ماند. اگر اتاقی آفتاب گیر و رو به خورشید دارید، حتما گرما را به سایر قسمت‌های خانه سرایت می‌دهد. سعی کنید درب این اتاق‌ها را در طول روز بسته نگه دارید تا بتوانید از انتشار گرما به همه خانه پیشگیری کنید. این راهکار همیشه بهترین گزینه نیست، اما می‌تواند کمک زیادی به شما در کنترل گرمای خانه بکند.

۱۰- کاهش دما در طول شب دوست شماست

اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که در طول شب هوا خیلی خنک‌تر از تمام روز است، این نوسان دمای روز و شب هنگام می‌تواند ساده‌ترین و قدرتمند‌ترین راه برای خنک شدن انفعالی باشد. از این ساده‌تر نمی‌شود! شب‌ها پنجره را باز نگه دارید تا هوای خانه خنک شود و سپس در صبح که هوای بیرون رو به گرم شدن می‌رود پنجره‌ها را ببندید. در خانه‌ای که تهویه مناسبی داشته باشد، خنکی در خانه به دام می‌افتد و شما می‌توانید چندین ساعت روز بدون کلافه شدن از گرما یا نیاز به روشن کردن کولر خنک بمانید.

منبع: روزیاتو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار