مجری طرح ملی کشت گیاه روغنی کاملینا گفت: احتمالا سال آینده رقم جدید این گیاه روغنی معرفی می‌شود.
کد خبر: ۸۷۴۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰ 13 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دانیال کهریزی ، با اشاره به کار روی یک رقم جدید از گیاه روغنی "کاملینا"، گفت: احتمالا این رقم سال آینده معرفی شود.

مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا گفت: در حال حاضر رقم سهیل کاملینا در داخل کشور به ثبت رسیده و در حال کار برای معرفی رقم جدیدی از این گیاه روغنی هستیم که با توجه به طولانی بودن روند کار تحقیقاتی مرتبط با تولید ارقام جدید احتمالا سال 1400 این رقم جدید معرفی و به ثبت برسد.

نایب رئیس انجمن بذر کشور با اشاره به امتیازات رقم جدید کاملینا در مقایسه با رقم سهیل، گفت: روغن تولیدی این رقم بوی خاص رقم سهیل را ندارد و روغن تولیدی آن هم از کیفیت بالاتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه روغن گیاه کاملینا جزو با کیفیت ترین روغن‌ها است، گفت: این گیاه 40 درصد امگا 3 و 20 درصد امگا 6 در روغن خود دارد و 95 درصد اسیدهای چرب اشباع مفید در روغن آن موجود است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه روغن این گیاه علاوه بر مصرف خوراکی مصرف دارویی نیز دارد، افزود: کنجاله این گیاه نیز می تواند به عنوان غذایی مناسب برای دام، طیور و آبزیان مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: گیاه کاملینا در برابر سرما، گرما، خشکی، شوری زمین، آفات و امراض و... بسیار مقاوم است، ضمن اینکه خاصیت ضدسرطانی آن هم به اثبات رسیده است.

کهریزی در ادامه با بیان اینکه گیاه کاملینا در بخش‌هایی از اروپا کشت می شود، افزود: این گیاه به روشهای علمی اصلاح و بومی سازی شده و در سال‌های گذشته نیز با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشکده‌های کشاورزی نسبت به کشت آن در استان‌های مختلف و از جمله استان کرمانشاه اقدام شده و سازگاری آن در دیم زارها به اثبات رسیده است.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به دیم زار بودن بخش زیادی از اراضی کشور، کشت گیاه روغنی کاملینا می تواند گزینه خیلی خوبی برای کشت در اراضی دیم کشور باشد.

مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا با اشاره به امکان تولید بذر دانه روغنی کاملینا در داخل کشور، گفت: برای خرید بذر مورد نیاز کشت کاملینا هر سال نیاز به واردات نخواهیم داشت که این موضوع هزینه های کشت را کاهش خواهد داد.

کهریزی سپس با اشاره به وارداتی بودن 95 درصد از روغن خوراکی کشور، افزود: این موضوع توسعه کشت کاملینا به عنوان یک گیاه روغنی را در کشور ضروری می کند.

گیاه کاملینا توسط یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه رازی(در قالب شرکت دانش بنیان) اصلاح و کشت شده است. تاکنون تنها یک رقم تحت عنوان "سهیل" از این گیاه روغنی در کشور معرفی شده و سازگاری آن در شرایط دیم برای تمامی اقلیم‌های کشور تایید شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار