کد خبر: ۸۷۴۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵ 12 July 2020
تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت
 
تابناک/رئیس انجمن نجوم و ستاره شناسی استان سمنان گفت: ثبت تپه های مریخی دامغان در ناسا به عنوان یكی از مهمترین مناطق شبیه تپه های كره مریخ بر روی زمین یكی از مهم ترین دستاوردهای ملی است.

به گزارش مرآت ،محمود خوشنویسان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ثبت تپه های مریخی دامغان در ناسا به عنوان پارك گردشگری فضایی ظرفیتی ملی برای رونق گردشگری علمی به سود كشور است.
تپه های مریخی شهرستان دامغان در چند نقطه قرار دارد كه اصلی ترین آن ها در دهستان تویه رودبار در مسیر روستای نمكه در 57 كیلومتری شمال دامغان و دیگری در نزدیكی روستای رشم در 130 كیلومتری جنوب دامغان قرار گرفته است.
رئیس انجمن نجوم و ستاره شناسی استان سمنان اضافه كرد: تپه های مریخی دامغان در كنار دره ستارگان قشم، گندم بریانك كرمان و منطقه ای در كاشان، به عنوان چهار پارك گردشگری فضایی در ناسا ثبت شد.
رئیس انجمن نجوم و ستاره شناسی استان سمنان گفت: با ثبت این مجموعه در ناسا، بودجه ای به این مجموعه تعلق می گیرد و باید با سرعت بخشیدن به ایجاد زیرساخت ها و فراهم كردن زمینه ورود گردشگر به تپه های مریخی، همت و توجه مسوولان برای رونق گردشگری در این منطقه تقویت شود.
خوشنویسان با اشاره به جذابیت ثبت جهانی تپه های مریخی دامغان، افزود: ثبت ناسا ویژگی بسیار مهمی است كه سیل عظیم گردشگر به ویژه گردشگران علمی دنیا را به این منطقه می كشاند.
وی تصریح كرد: در طول سال های جاری، این مكان كشف و شناسایی شد و با تلاش عوامل انجمن نجوم و ستاره شناسی استان سمنان و مسوولان، اكنون شاهد ثبت این مجموعه بی نظیر در سامانه ناسا هستیم.
خوشنویسان افزود: در دنیای امروز، گردشگری علمی در حال افزایش است كه این مكان نیز، ظرفیتی بالقوه برای جذب گردشگران علمی و طبیعت دوست است.
وی به ضرورت تامین زیرساخت های لازم برای این مجموعه اشاره كرد و گفت: با ثبت تپه های مریخی دامغان در ناسا، انگیزه تامین زیرساخت های مورد نیاز برای استفاده از این نعمت خدادادی باید ایجاد شود.
وی افزود: دولت با كمك بخش خصوصی با نگاه ویژه به این مجموعه، باید زیرساخت های لازم را برای ورود گردشگران به این مجموعه فراهم كند.
رئیس انجمن نجوم و ستاره شناسی استان سمنان، تپه های مریخی را سرمایه ای عظیم برای كشور دانست و گفت: استفاده از این ظرفیت، می تواند موجب كارآفرینی، جذب گردشگر، رشد شهر و كشور و ایجاد اشتغال شود.
تپه‌های مریخی یكی از پدیده‌های زمین‌شناختی بسیار جذاب و زیبا در شهر تاریخی دامغان است كه به عنوان یكی از شبیه ترین مكان های كره زمین به سیاره مریخ شناخته می شود.
در شهرستان دامغان تا كنون 124 اثر ثبت‌ملی شده است و حدود 2 هزار مكان تاریخی در این شهرستان وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار