کد خبر: ۸۷۴۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱ 12 July 2020

 

 
نداشتن مکانی مناسب برای حفظ اسناد رزمندگان شایسته استان گیلان نیست

تابناک/گروه استان‌ها- مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با اشاره به عقب‌ماندگی این استان در احداث موزه دفاع مقدس گفت: نداشتن یک مکان مناسب برای حفظ اسناد رزمندگان، شایسته گیلان نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، سرهنگ حسین مصطفی‌پور ظهر امروز در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به چهلمین سالگرد دفاع مقدس و پیگیری‌های مربوط به موزه دفاع مقدس گیلان اظهار داشت: در آستانه چهلمین سالگرد دفاع مقدس ملت بزرگ ایران قرار داریم و "شعار ما قوی هستیم" برای هفته دفاع مقدس امسال در نظر گرفته شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با اشاره‌ به اهمیت تبیین مفاهیم و آموزه‌های دفاع مقدس به‌عنوان یکی از درخشان‌ترین دوران تاریخی ایران ابراز داشت: در هشت سال جنگ تحمیلی شاهد ایجاد فرهنگ و ارزش‌های نابی در حوزه ایثار و ازخودگذشتگی بودیم که منجر به پیروزی‌ها و حماسه‌آفرینی‌های زیادی شد.

مصطفی‌پور به اهمیت پیش‌بینی برنامه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با تأسی از دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: ما در دفاع مقدس با وجود تمام مظلومیت‌ها و کمبود امکانات جنگی اما در برابر استکبار جهانی، پیروزی‌های متعددی به‌دست آوردیم و امیدواریم که بتوانیم در تبیین دستاوردهای دفاع مقدس نیز موفق عمل کنیم.

وی با اشاره به "شعار ما قوی هستیم" برای هفته دفاع مقدس امسال تصریح کرد: اخیراً دستورالعمل‌هایی از سوی ستاد‌کل نیروهای مسلح دریافت کردیم که‌ سیاست‌های اجرایی برنامه‌های هفته دفاع مقدس در آن پیش‌بینی شد و هماهنگی‌های لازم برای استفاده از تمام ظرفیت‌ها، مشارکت سازمان‌ها و موسسات‌ مردم‌نهاد در اجرای برنامه‌ها درحال انجام است .

وی بیان داشت: ستاد چهلمین سالگرد دفاع مقدس در همه استان‌ها از جمله گیلان تشکیل شد و در این حوزه کمیته‌هایی با عناوین 17 گانه مشخص شد و این کمیته‌ها قرار است هرکدام وظایفی را بر عهده دارند.

مصطفی‌پور افزود: شناسایی، ارتباط با ادارات کل، برگزاری نشست‌هایی داخل کمیته‌ها با ادارات و سازمان‌های مرتبط، ارائه برنامه‌های پیشنهادی، عمومی و سیاسی از اهداف تشکیل کمیته‌های مذکور است البته برخی فرمانداری‌ها و ادارات‌کل برنامه‌های پیشنهادی خود را به دبیرخانه ستاد ارائه دادند که از آنان تشکر می‌کنم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه هر کدام از ادارات‌کل، کمیته‌های مذکور و فرمانداری‌ها در فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای خود نگاهی به موضوع دفاع مقدس نیز داشته باشند عنوان داشت: احداث پارک موزه دفاع مقدس گیلان با هدف ارائه دستاوردها، خاطرات و یادگاری‌های رزمندگان گیلانی بسیار اهمیت‌ دارد.

مصطفی‌پور با اشاره به اثرات مثبت احداث پارک موزه دفاع مقدس در گیلان خاطرنشان کرد: با احداث این موزه، پژوهشگران و محققان می‌توانند از یادگاری‌های رزمندگان گیلان استفاده کنند اما متاسفانه گیلان در ساخت این موزه جزو استان‌های آخر کشور است و استان‌هایی که پیشینه ضعیف‌تری در دفاع مقدس دارند، موزه را احداث کردند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان نقش آفرینی‌های رزمندگان گیلانی در دفاع مقدس را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: اسناد و خاطرات این رزمندگان باید در مکانی ارائه شود و نداشتن یک مکان مناسب اصلاً شایسته گیلان نیست اما خوشبختانه پروژه پارک موزه دفاع مقدس در سه فاز طراحی شده و به پیشرفت‌های خوبی رسید.

مصطفی‌پور با اشاره به مشکلات حوزه موزه دفاع مقدس گیلان گفت: این پروژه به اعتبار نیاز دارد و از آنجا که بودجه خاص دولتی به این پروژه اختصاص نیافته باید از تمام ظرفیت‌های استانی استفاده کنیم و انتظار داریم که در بودجه 99 اعتبارات لازم برای پارک موزه دفاع مقدس در نظر گرفته شود تا بتوانیم زودتر آن را به بهره‌برداری برسانیم.

وی افزود: برای اتمام پروژه مذکور مبالغ زیادی احتیاج است از طرفی برای ساخت و تکمیل‌ موزه و تامین مصالح ساختمانی و تجهیزات آن نیازمند یک سری پشتیبانی‌ها از سوی ادارات‌کل استان هستیم تا بتوانیم کمبود نقدینگی را جبران کنیم البته نشست‌هایی با ادارات‌کل در این رابطه برگزار کردیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان گفت: متاسفانه بودجه خاصی به تدوین دانشنامه بزرگ دفاع مقدس گیلان نیز اختصاص نیافت از طرفی مراکز فرهنگی و دانشگاهی بودجه‌هایی در حوزه پژوهش دارند و انتظار داریم که قسمتی از این بودجه‌ها را به تدوین دانشنامه دفاع مقدس گیلان و محتوا سازی موزه دفاع مقدس اختصاص دهند.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز گیلان نیز در این جلسه اظهار داشت: برگزاری یادواره‌های رسانه‌ای یکی از اولویت‌هایمان است که در این ایام نیز با توجه به شیوع کرونا، برنامه‌های خوبی به‌صورت رسانه‌ای برگزار شد و همچنین برگزاری عصر شعر، کاروان خبرنگاران و برپایی نمایشگاه از دیگر برنامه‌ها بوده و بسیاری از دستگاه‌های اجرایی استان نیز برنامه‌های حوزه دفاع مقدس خود را ارائه دادند.

محمدباقر باقرزاده افزود: 302 برنامه مرتبط با هفته دفاع مقدس توسط اداره‌کل ورزش و جوانان گیلان ارائه شد و رونمایی از اپلیکیشن چندرسانه‌ای توسط بنیاد شهید و رونمایی از نرم‌افزار چلچراغ نیز جزو دیگر برنامه‌های فرهنگی بوده که توسط سازمان‌های مختلف و دستگاه‌های اجرایی اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هر دستگاه اجرایی شهدایی در حوزه خود دارند همه دستگاه‌ها در حوزه دفاع مقدس برنامه‌هایی را پیش‌بینی کنند و رسانه ملی و سایر رسانه‌های عمومی نیز برنامه‌ها را پوشش می‌دهند.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز گیلان تصریح کرد: ویژه‌برنامه شهدای مدافع سلامت، ویژه برنامه‌های شبانه با حضور رزمندگان دفاع مقدس و مادران شهدا که فرزندان نخبه پرورش دادند و همچنین برنامه‌هایی با حضور فرزندان شهدا پیش‌بینی شده که در هفته دفاع مقدس اجرا خواهد شد و امیدواریم که بتوانیم چهل سالگی دفاع مقدس را طوری که مورد پسند مردم باشد برگزار کنیم.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان نیز در این جلسه با اشاره به نقش زنان رزمنده در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: در گیلان 33 شهیده زن، 340 زن امدادگر و 53 جانباز زن داریم که در دوران دفاع مقدس نقش‌آفرینی کردند.

زهرا یعقوب‌نژاد افزود: کمیته زنان دفاع مقدس گیلان یکی از کمیته‌های فعال استانی است و برگزاری همایش آیه‌های ایثار، تماس تلفنی با 50 نفر از مادران و رزمندگان عملیات بیت‌المقدس و تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر به این‌ بزرگواران، گلباران مزار شهدای رشت و برگزاری نمایشگاه عکس دفاع مقدس در پیاده‌راه فرهنگی رشت از جمله برنامه‌هایی هستند که اجرا شدند.

رئیس ستاد کنگره شهدای گیلان نیز در این جلسه اظهار داشت: برگزاری یادواره شهیدان‌ انصاری و نورانی و 257 شهید کارمند استان گیلان از برنامه‌هایی است که در این ایام برگزار شد و یادواره شهیدان عملیات رمضان و سرداران گیلانی شهید بیگلو و ملک‌پور و همچنین یادواره شهید مدافع حرم مرتضی حسین‌پور نیز به زودی برگزار می‌شود.

سیدغلامرضا امیری با اشاره به برگزاری دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان گیلان در سال 1404 ابراز داشت: در همین راستا اجلاسیه شهدای کارمند استان با محوریت شهید انصاری، اجلاسیه شهدای ارتش، اجلاسیه شهدای روحانی، اجلاسیه شهدای مدافع حرم و اجلاسیه هشت هزار شهید گیلان را نیز در دستور کار داریم.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان گیلان نیز در این جلسه اظهار داشت: عدم حضور جوانان در یادواره‌های شهدا ایراد کار است از طرفی برخی یادواره‌های شهدا فقط تشریفاتی شده و نقشه راهی برای آن تعیین نشده در صورتی‌که نتیجه و خروجی کار بسیار اهمیت دارد و باید با حالت هدایت، نظارت و حمایت همراه باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید مهدوی با بیان اینکه ما باید به سمت مردمی‌سازی مراسمات مربوط به بزرگداشت شهدا گام برداریم که نوجوانان و جوانان نیز حضور یابند گفت: نحوه برگزاری یادوارهوها باید به گونه‌ای باشد که جوانان و نوجوانان از آن تاثیر بگیرند و برای رسیدن به تمدن‌سازی اسلامی باید ببینیم که دانش‌آموز و دانشجو از این مدل برگزاری یادواره‌های شهدا تا چه میزان بهره می‌برد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار