انتظار می رفت که در انتصاب مدیرعامل انتصابی از بین همین نیروهای خدوم و با تجربه درون شرکت توزیع صورت می‌گرفت تا علاوه بر جلوگیری از هزینه‌های آزمون و خطای مدیریتی در این حوزه، از بی انگیزگی نیروهای این شرکت که سالیانی عمر خود را صادقانه خدمت کرده اند نیز جلوگیری به عمل می‌آمد.
کد خبر: ۸۷۳۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶ 12 July 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس؛ پرویز سالاری دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی هرمزگان و از فعالان و پیشکسوتان سیاسی این استان در یادداشتی آورده است:

اشکالات سیستم توزیع برق از دید مصرف کنندگان، مشکل کل صنعت برق قلمداد می‌شود اگر چه در این فرآیند از تولید برق در نیروگاه‌ها تا انتقال آن از طریق خطوط و پست‌های فشار قوی برون شهری و توزیع آن در شبکه‌های فشار متوسط، پست‌ها، شبکه فشار ضعیف و مشترکان را در بر می‌گیرد اما در نهایت این مصرف‌کننده نهایی است که بروز هرگونه مشکلی را در این صنعت، از زنجیره انتهایی آن یعنی توزیع برق می‌بیند.

انتظار انتصابی پخته‌تر بر مسند «توزیع برق» هرمزگان

برق مورد نیاز مصرف کنندگان اعم از صنعتی، تجاری،کشاورزی و خانگی در نیروگاه‌های بزرگ تولید و پس از انتقال به پست‌های فوق توزیع و تغییر سطح ولتاژ، توسط شبکه‌های توزیع به دست مصرف کننده می‌رسد.

تحویل انرژی الکتریکی به مصرف‌کننده‌ها در محدودۀ توزیع انرژی الکتریکی است.

شبکه‌های توزیع انرژی الکتریکی، محل تلاقی مشترکان صنعت برق می باشد و اشکالات سیستم توزیع در این صنعت، از دید مصرف کنندگان، مشکل کل صنعت برق قلمداد خواهد شد. 

توسعۀ روز افزون و رشد مصرف برق،  عدم پیش بینی صحیح این روند و عقب ماندگی تکنولوژی، همواره مشکلاتی را در سیستم توزیع انرژی الکتریکی به همراه داشته است. 

همانگونه که پیداست هر کدام از حوزه‌های نیروگاه، انتقال و شرکت‌های توزیع شرح وظایف و ماموریت‌های کاملا متفاوتی نیز دارند.

در مجموع به دلیل داشتن تکنولوژی‌های متفاوت، تجهیزات متفاوت و دغدغه‌های متفاوت، فعالیت در هر کدام از این حوزه‌ها دانش فنی خاص خود را می طلبد و داشتن تجربه و تخصص توسط یک فرد و در یک حوزه به معنی این نیست که از فرآیندها و دانش فنی در سایر حوزه‌ها نیز آگاهی داشته باشد. چه بسا حتی مشاهده شده که با دانش فنی سایر حوزه‌ها کاملا بیگانه بوده و در حد افراد عادی جامعه از آن موضوع اطلاعات داشته‌اند.

با توجه به سیاست‌های وزارت نیرو در سالیان اخیر بیشترین تمرکز و هزینه‌کرد در حوزه‌های نیروگاهی و انتقال بوده و این موضوع باعث شده که بودجه کافی صرف به روز کردن تجهیزات شبکه توزیع و استفاده از تکنولوژی‌های نوین نشود و همچنین اصلاح شبکه‌های فرسوده نیز روند مناسبی نداشته باشد. این در حالی است که با توجه به هزینه‌هایی که در شبکه فوق توزیع صورت گرفته، شبکه ها در بالادست نسبتا پایدارتر بوده و از قابلیت اطمینان مناسب تری برخوردارند اما در شبکه توزیع برق به عنوان نوک پیکان خدمات دهی و آخرین نقطه ارتباطی با مشترکان، همواره چالش‌های زیادی وجود داشته است و طبیعتا کار کردن در این حوزه نیاز به شناخت کافی از  مشکلات شبکه توزیع برق و آشنایی با خواسته‌های ذینفعان و داشتن تعامل مناسب با کلیه مشترکان دارد.

طبیعتاً فردی که در این شبکه مدارج رشد را طی کرده باشد می‌تواند عملکرد مناسب‌تری داشته باشد تا شخصی که بخواهد چند سالی را صرف تجربه اندوزی کند.

در استان هرمزگان؛ اهمیت شرکت‌های توزیع برق به مراتب بالاتر از سایر نقاط کشور است چرا که به دلیل گرما و شرجی طاقت فرسا، برق در این استان یک عنصر حیاتی و به مثابه اکسیژن می باشد و این خصیصه، مسؤولیت مدیران این حوزه را سنگین‌تر می‌کند و چه بسی خاموشی ناخواسته و طولانی مدت  در شبکه توزیع برق منجر به تنش های اجتماعی و نارضایتی عمومی گردد.

با تمام این اوصاف و با توجه به برخورداری شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان از نیروهای با تجربه و سختکوش که سالیان زیادی از عمر کاری خود را در این شرکت گذرانده و با تمام مشکلات ریز و درشت این حوزه  اعم از مشکلات شبکه و بافت فرسوده استان و ارتباط با صاحبان صنایع و مشاغل مختلف، تجار، سرمایه گذاران و... آشنا هستند و از طرفی نیز آزمون خود در زمینه مدیریت را نیز به نحو احسن پس داده‌اند، در وهله‌ اول‌ از استاندارمحترم‌ به‌ عنوان‌ بالاترین‌ مقام‌ اجرایی‌ استانکه‌ بارها گفته‌اند برای انتصاب‌ مدیران از نیروهای‌ درون‌ همان‌ دستگاه‌ استفاده‌ می‌شود و در وهله‌ دوم وزارت نیرو به‌ویژه‌ وزیرنیرو که‌ ظاهرا به شرکت توزیع‌ برق‌‌ هرمزگان‌ به‌ عنوان سرقفلی‌ وزارت‌ نیرو برای‌کسب‌ درآمدنگاه می‌کند!؟ و مردم‌ استان‌‌ اصلا برایشان‌ مهم‌ نیست‌ چراکه‌ شبکه‌ فرسوده‌ از طرفی‌ و روش‌ منسوخ‌ سیم‌کشی‌هوایی‌ از طرف‌دیگر با کوچکترین‌ نسیمی‌ ساعتها برق‌ مشترکان در این‌هوای‌گرم‌ و شرجی‌ قطع‌ و مردم‌ را کلافه‌ می‌کند‌  انتظار می رفت که در انتصاب مدیر عامل این حوزه حساس و در یک استان استراتژیک صنعتی‌و تجاری‌ به‌عنوان‌ دروازه اقتصادی‌کشور است و شرکتی که دارای بیشترین ارتباط با ارباب رجوع و مشترکان است را از بین همین نیروهای خدوم و با تجربه انتخاب می‌کرد تا علاوه بر جلوگیری از هزینه‌های آزمون و خطای مدیریتی در این حوزه، از بی انگیزگی نیروهای این شرکت که سالیانی عمر خود را صادقانه خدمت کرده اند نیز جلوگیری به عمل می‌آمد.

انتهای پیام/*

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار