مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت : فرسودگی ساختمان‌ها و تاسیسات از مهمترین مشکلات ایمنی در مراکز درمانی و بیمارستان‌های کلانشهر اصفهان است.
کد خبر: ۸۷۳۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸ 11 July 2020

محسن گلابی افزود: برخی از ساختمان‌های مراکز درمانی و بیمارستانی کلانشهر اصفهان بیش از ۳۰ تا ۴۰ سال عمر دارند و تاسیسات آنها بویژه برق فرسوده است که معضلات و خطرهای خاص خود را بهمراه دارد.

وی با بیان اینکه سیم‌کشی برخی از ساختمان‌ها نیز قدمت بالایی دارد، اظهار داشت: پرسش مهمی که مطرح می‌شود این است که عمر مفید یک سیم برق چند سال می‌تواند باشد و لازم است که این تاسیسات بر اساس استانداردهای موجود و با هدف تامین ایمنی هرچه بیشتر، نوسازی شوند.

گلابی با اشاره به اینکه این چالش برای تاسیسات آب و گاز هم مطرح است، اضافه کرد: استفاده از تجهیزات و وسائل غیر استاندارد در تاسیسات ساختمانی نیز یکی دیگر از مشکلات ایمنی است بطوریکه در برخی موارد بدلیل مسائل مختلفی از جمله قیمت‌ها، شاهد استفاده از تجهیزات بی‌کیفیت یا غیر استاندارد هستیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، یکی از مسائل مهم درباره حفظ ایمنی هنگام وقوع حوادث را تعبیه راه‌های خروجی مناسب عنوان و تاکید کرد: در همه ساختمان‌های عمومی بویژه مراکز درمانی و بیمارستان‌ها باید خروجی‌های مناسبی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه چیدمان تجهیزات و وسائل مختلف در داخل ساختمان نیز مهم است، ادامه داد: چیدمان این تجهیزات نباید به گونه‌ای باشد که هنگام حوادث باعث بروز مشکلاتی برای مردم و خروج آنها از ساختمان شود.

گلابی به ساختمان‌های بلند مرتبه نیز اشاره و تصریح کرد: در برخی موارد بدلیل گرانی زمین در شهرهای بزرگی مانند اصفهان شاهد ایجاد ساختمان‌های عمومی با طبقه‌های زیاد با عرض گذر ترافیکی کم و اضافه طبقات بدون مجوز هستیم درحالیکه باید توجه کرد که هنگام حادثه آتش‌سوزی، آتش به سمت بالا می‌رود و آنگاه باید این موضوع را در نظر گرفت که مردم چگونه می‌توانند از طبقات بالا خود را نجات دهند.

وی با بیان اینکه در هنگام ایجاد مراکز عمومی مانند درمانی و بیمارستانی باید همه این نکات در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: در همه مراکز درمانی و بیمارستانی، کپسول‌های اکسیژن، تانکرهای گاز و مواد شیمیایی مختلف وجود دارد که باید مراقبت‌ها و بازرسی لازم درباره آنها صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، یکی دیگر از مشکلات ایمنی مراکز درمانی و بیمارستانی را تغییر کاربری دانست و گفت: در برخی موارد ساختمان‌های مسکونی به کلینیک درمانی تبدیل شده‌اند و در آنها بسیاری از موارد ایمنی مانند راه پله‌ها رعایت نشده است.

گلابی با تاکید بر اینکه سازمان آتش‌نشانی این موارد را بطور مداوم به مسوولان مربوطه و مدیران این قبیل ساختمان‌ها گزارش می‌دهد، افزود: ما ضابط قضایی نیستیم و نسبت به پلمب ساختمان نمی‌توانیم اقدام کنیم اما با دادن گزارش به دادستانی، آنها می‌توانند در این زمینه اقدام کنند.

وی ادامه داد: اگر مرکز درمانی یا بیمارستانی از سازمان آتش‌نشانی درخواست کند ما در کوتاهترین زمان برای بررسی مسائل ایمنی آن مراجعه می‌کنیم و آماده همکاری با آنها هستیم.

گلابی گفت: ما در ساختمان‌ها و اماکن عمومی دیگر نیز با چنین مشکلاتی مواجه هستیم بعنوان مثال در اطراف بازار اصفهان، بسیاری از ساختمان‌ها و منازل قدیمی به انبار تبدیل شده‌اند که همه آنها مستعد آتش‌سوزی هستند و از طرفی دسترسی به آنها بدلیل معابر تَنگ و باریک بسیار دشوار است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان به کارگاه‌های طلاسازی نیز اشاره و اضافه کرد: در این کارگاه‌ها کپسول‌های گاز نگهداری می‌شود که هرکدام از آنها به مانند یک بمب می‌تواند عمل کند از طرفی در این کارگاه‌ها مواد اسیدی نیز وجود دارد که نگهداری برخی از آنها غیر قانونی است.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر موارد آتش‌سوزی در اصفهان بدلیل اتصالی برق، استفاده نادرست از سیم‌ها و شبکه برق، عدم بازرسی و نظارت بر تاسیسات و فقدان سیستم‌های اعلام و اطفا حریق بوده است، اظهار داشت: در برخی از ساختمان‌ها این سیستم‌ها تعبیه شده اما خاموش است.

گلابی به تغییر کاربری برخی از ساختمان‌های دیگر نیز اشاره و تصریح کرد: در برخی موارد ساختمان‌های مسکونی به مدرسه غیر انتفاعی تبدیل می‌شوند که برای رفع مشکلات ناشی از آن تفاهمنامه‌ای با سازمان نوسازی مدارس و آموزش و پرورش اصفهان منعقد شد.

وی با بیان اینکه ما منتظر حوادث نمی‌نشینیم تا بعد از آن روی اخبار، موج سواری کنیم، تاکید کرد: بهتر است همه دستگاه‌های اجرایی و نهادها قبل از اینکه اتفاق ناخوشایندی بیفتد به فکر تامین ایمنی باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار