زنگنه در مراسم امضای قرارداد میدان نفتی یاران:
وزیر نفت گفت: ما قرار نیست جلوی تحریم ها تسلیم شویم و هیچ وقت هم تسلیم نخواهیم شد.
کد خبر: ۸۷۳۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵ 11 July 2020

تمامی میدان‌های نفتی تا پایان دولت محقق می‌شود

به گزارش تابناک سمنان:، بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم امضای قرارداد میدان نفتی یاران که صبح امروز (شنبه) برگزار شد، گفت: ما باید تولیدات خود را با توجه به تحریم های ظالمانه افزایش دهیم، تحریم‌های غرب مانع از ورود فناوری و سرمایه شرکت‌های بین‌المللی به عرصه توسعه صنعت نفت شده است، اما لحظه‌ای توقف جایز نیست و باید توسعه را با تکیه حداکثری بر توان داخلی ادامه داد.

او ادامه داد: ما قرار نیست جلوی تحریم ها تسلیم شویم و هیچ وقت هم تسلیم نخواهیم شد، به طوری که میدان های مشترک برای ما یک ضرورت است و باید به آن ها توجه ویژه کرد.

 

وزیر نفت تصریح کرد: همه میدان‌های نفتی و گازی مشترک ایران تا پایان این دولت به سامان می‌رسند.

زنگنه گفت: امروز روز خوبی برای صنعت نفت ایران است که قراردادی را برای تکمیل توسعه یک میدان مرزی و مشترک امضا می‌کنیم.

تولید مواد اولیه کلیه ضدعفونی‌کننده‌ها در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها

او اضافه کرد: مردم ما به دلیل تحریم و همین‌طور شیوع کرونا، شرایط سختی را می‌گذرانند. ما در صنعت نفت تلاش می‌کنیم برای بهبود این وضع کمک کنیم. مواد اولیه کلیه شوینده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها تولید می‌شود و دستور داده‌ایم تولید این مواد در اولویت تولید قرار گیرند.

زنگنه ادامه داد: مطلب مهم دیگر، اشتغال مردم است. درست است تولید ما امروز به دلیل تحریم‌ها کم است، اما باید ظرفیت را بالا ببریم که هر زمان لازم شد سهم‌مان را احیا کنیم. ما در هیچ شرایطی تسلیم نمی‌شویم. ظرفیت‌سازی کاری استراتژیک در صنعت نفت است.

امسال و سال آینده ۲ پالایشگاه تکمیل می‌شوند

او بیان کرد: میادین مشترک همیشه برای ما یک ضرورت و اصل بوده است. خوشبختانه در میدان پارس جنوبی با حداکثر تولید در ۲۷ فاز در حال حرکت هستیم به طوری که ۲ فاز به دلیل تحریم‌ها عقب افتاده بودیم که شرکت پتروپارس ورود کرد.

وزیر نفت گفت: ما بدون حضور ایرانی‌ها قرارداد ای پی سی (IPC) منعقد نمی‌کنیم.

زنگنه افزود: قرارداد بلال بسته شده است و فروران هم تعیین تکلیف می‌شود. همه میادین مشارک نفت و گاز کشور تا پایان این دولت به سامان می‌رسد.

وزیر نفت بیان کرد: قرارداد‌های IPC نوعی جدید از قرارداد‌های بیع متقابل است که بهره‌برداری هم در آن دیده شده است و پاداش پیمانکار منوط به تولید است. هر کار جدیدی با مخالفت روبه‌رو می‌شود همان‌طور که زمانی با قرارداد‌های بیع متقابل مخالفت می‌شد. امروز از همه انواع قرارداد‌ها استقبال می‌کنیم.

زنگنه گفت: مسائل نفت ایران را نمی‌توان با روش‌های صدسال قبل اداره کرد، امروز در همه دنیا از طریق شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی کار پیش می‌رود و به همین دلیل تصمیم گرفتیم شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی را ایجاد کنیم.

او ادامه داد: انتخاب شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی البته با تساهل و تسامح همراه بود که با توجه به ظرفیت‌های کشور اجتناب‌ناپذیر بوده است.

وزیر نفت بیان کرد: قرارداد‌هایی طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت را در قالب EPC/EPD دنبال می‌کنیم که بالای ۶ میلیارد دلار مصوبه از شورای اقتصاد گرفتیم که این اعتبارات را از بازار سرمایه تامین می‌کنیم.

گفتنی است؛ در قرارداد یاران کلیه هزینه‌های سرمایه‌ای را باید شرکت نفت و گاز پرشیا تامین کند.

همچنین زنگنه، در حاشیه امضای قرارداد توسعه میدان نفتی یاران در خصوص پرونده گازی ایران و ترکمنستان گفت: در حال حاضر هیچ حکمی مبنی بر خسارت شرکت ملی گاز ایران از سوی داوری صادر نشده است.

او ادامه داد: داوری به این تصمیم رسید که بدهی‌های شرکت ملی گاز ایران به ترکمن‌گاز پرداخت شود که نتیجه دور از انتظاری نبود.

وزیر نفت در پایان تصریح کرد: در مقابل بخش قابل توجهی از درخواست شرکت ملی گاز ایران برای جرایم کمی و کیفی گاز صادراتی ترکمن گاز به تصویب داوری رسید که این رقم از بدهی شرکت گاز کسر می‌شود.

زنگنه اضافه کرد: در حال حاضر در شرایط سختی قرار داریم و تحریم‌های نفتی آمریکا و شیوع کرونا به صنعت نفت و اقتصاد کشور فشار وارد کرده است. با این حال ما تلاش می‌کنیم که محصولاتی که مردم در بخش صنعت و بهداشتی نیاز دارند به صورت کامل تأمین کنیم.

او بیان کرد: مواد اولیه این محصولات از پتروشیمی و پالایشگاه‌ها تأمین می‌شود؛ برای مثال مواد شوینده، لباس‌های ایمنی و ضد عفونی‌کننده‌ها از جمله محصولاتی هستند که وزارت نفت خود را موظف می‌داند از طریق پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها مواد اولیه آن‌ها را تأمین کند.

زنگنه افزود: اولویت دیگر وزارت نفت مباحث مربوط به اشتغال است، هر چند که در حال حاضر ما با کمبود منابع مالی مواجه هستیم، اما سعی کرده‌ایم که اشتغال را در این صنعت زنده نگه داریم

او گفت: الان به خاطر تحریم‌های ظالمانه آمریکا تولید نفت ما کاهش پیدا کرده است، اما ما تلاش می‌کنیم در این شرایط نیز ظرفیت تولید را بالا ببریم. ما هر زمان که بتوانیم باید با تولید بالا وارد بازار جهانی نفت شویم تا سهم خود را از سایر کشور‌ها باز پس بگیریم. قرارداد توسعه و بهره‌برداری میدان نفتی یاران نیز در راستای افزایش ظرفیت تولید کشور و احیای بازار نفت ایران منعقد شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار