تابناک گیلان/ با توجه به آنکه تا 80 درصد قیمت بلیت‌ها در اکران آنلاین به صاحب فیلم می‌رسد و این رقم نسبت به 35 درصد سهم بلیت سینما که به صاحب فیلم می‌رسد، اختلافی 45 درصدی دارد، ظاهراً سودآورتر بود اما در نهایت این روش تا اینجا شکست خورد و...
کد خبر: ۸۷۲۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰ 07 July 2020
 
 
تابناک گیلان/ با توجه به آنکه تا 80 درصد قیمت بلیت‌ها در اکران آنلاین به صاحب فیلم می‌رسد و این رقم نسبت به 35 درصد سهم بلیت سینما که به صاحب فیلم می‌رسد، اختلافی 45 درصدی دارد، ظاهراً سودآورتر بود اما در نهایت این روش تا اینجا شکست خورد و...
 
 

با وجود آنکه متولیان امر چندین نوبت تاکید کردند فیلم‌های عرضه شده در وی‌او دی‌ها در قالب اکران آنلاین، دیگر امکان اکران در سالن‌های سینما را نخواهد داشت، برخی از صاحبین فیلم‌های سینمایی متوقف نشده و رایز‌نی‌ها برای اکران عمومی آثارشان را در سالن‌ها تداوم بخشیده‌اند؛ مطالبه‌ای که انتظار می‌رود همچنان بی‌فرجام باشد، چرا که این فیلم‌ها امتیازاتی را برای اکران آنلاین دریافت کرده‌اند که سایر فیلم‌ها از آنها محروم بوده‌اند و در عین حال چنین اقدامی، سنک‌بنای یک بدعت خطرناک است.

به گزارش «تابناک»؛ پس از بازگشایی سالن‌های سینما، بسیاری از فیلم‌های سینمایی در پی دست‌کم بازگرداندن سرمایه‌شان هستند و در همین راستا از هیچ روشی اجتناب نمی‌کنند. اکران آنلاین یکی از روش‌هایی بود که صاحبین برخی فیلم‌ها تصور می‌کردند روش مقرون به صرفه‌ای است. با توجه به آنکه تا 80 درصد قیمت بلیت‌ها در اکران آنلاین به صاحب فیلم می‌رسد و این رقم نسبت به 35 درصد سهم بلیت سینما که به صاحب فیلم می‌رسد، اختلافی 45 درصدی دارد، ظاهراً سودآورتر بود اما در نهایت این روش تا اینجا شکست خورد و نتوانست فیلم‌های اکران شده در ویدیوکلوب‌های اینترنی یا VOD‌‌ها به سطح فروش مورد انتظار برسد.

از مهم‌ترین دلایل ساختاری شکست اکران آنلاین این است که اساساً امکان جلوگیری از دانلود یا ضبط فیلم از نسخه در حال نمایش در مدرن ترین پلتفرم‌ها نظیر نتفلیکس نیز وجود ندارد و در هر سامانه‌ای در سراسر دنیا فیلم‌ها عرضه و نسخه باکیفیت آن طی چند ساعت در شبکه‌های مختلف دانلود غیرمجاز عرضه می‌شود. البته قوانین کپی رایت که در کشورهایی غربی وجود دارد، ریسک دانلود وسیع و پیاپی از مسیرهای غیرقانونی را بالا می‌برد و به همین دلیل بسیاری ترجیح می‌دهند خودشان را در معرض این ریسک قرار ندهند، در غیر این صورت می‌توانند به سادگی از مسیرهای غیررسمی به اثری که می‌خواهند دست یابند.

تداوم رایزنی‌ها برای اکران سینمایی فیلم‌هایی که عرضه آنلاین شدند!

چالش دیگر قیمت گذاری اشتباه برای یک محصول است. در هیچ پلتفرم حرفه‌ای، یک محصول از سایر محصولات جدا نمی‌شود و با یک قیمت گذاری متفاوتی فروخته نمی‌شود، بلکه پلتفرم محصول را می‌خرد و در کنار دیگر محصولات به عنوان بخشی از محصولاتی که در قبال خرید اشتراک به مشترکانش عرضه می‌کند، ارائه می‌دهد. اینکه حتی مشترکان ویدیوکلوپ‌های اینترنتی داخلی مجبور به خرید این محصول به صورت مجزا به قیمت دوازده هزار تومان باشند و فقط شش ساعت یا بیست و چهار ساعت بتوانند آنچه خریده‌اند را تماشا کنند، فاقد منطق اقتصادی است و انگیزه را برای دانلود غیرقانونی افزایش می‌دهد.

فراموش نکنیم یکی از دلایلی که برخی اشتراک این پلتفرم‌های ایرانی پخش فیلم و سریال را می‌خرند، عرصه ارزان فیلم و سریال‌ها و اینترنت رایگان یا نیم‌بهاست، در غیر این صورت، قطعاً گروهی همین محصولات را نیز از تلگرام و دیگر بسترها دانلود می‌کردند و مشترک این پلتفرم‌ها نمی‌شدند. با در نظر گرفتن چنین ملاحظاتی، رقم دوازده هزار تومان بالاست و آنهایی که با چنین محاسباتی اشتراک این ویدیوکلوپ‌های اینترنتی را می‌خرند، ترجیح می‌دهند سراغ سایر بسترها بروند.

البته ظاهراً سازمان سینمایی مشوق‌های متعددی را برای فیلم‌های سینمایی که قید اکران سینمایی را زدند و اکران آنلاین شدند و بدین ترتیب صف اکران را نیز اندکی کوتاه کردند، ارائه نموده اما این مشوق‌ها به قدر کفایت هزینه‌های شماری از این فیلم‌ها را پوشش نداده، چه رسد به آنکه منجر به سوددهی برای این قبیل فیلم‌ها شود. در عوض این مشوق‌ها تاکید شده بود فیلم‌هایی که اکران آنلاین را برمی‌گزینند، راه بازگشتی ندارند و نمی‌توانند پس از عرضه عمومی در وی‌اوی‌دها، مجدداً مترصد اکران عمومی در سالن‌های سینما باشند.

با این حال پس از بازگشایی سالن‌های سینما، صاحبان برخی فیلم‌هایی که منافع قابل توجهی از اکران آنلاین نصیب‌شان شد، در پی اکران عمومی فیلم‌ها هستند. چندی پیش متولیان امر تاکید کردند که با چنین خواسته‌هایی همراهی نمی‌کنند اما ظاهراً این موضع‌گیری منجر به توقف برخی از صاحبین فیلم‌های عرضه شده در اکران آنلاین که اکنون در دستور عمومی است، نشده است. قاعدتاً هر فیلمی که اکران آنلاین شده، اگر چنین موقعیتی بیابد، به یک رانت دست یافته است. از این منظر انتظار می‌رود همچنان از سوی متولیان امر شاهد ایستادگی باشیم و چنین رانتی برای هیچ فیلمی تحقق نیابد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار