فعالان اقتصادی کرمانشاه به مناسبت هفته صنعت و معدن به بیان مشکلات و درددل‌های خود با نماینده ولی فقیه در استان پرداختند که عدم حمایت بانک‌ها برای تامین منابع مالی از مهمترین آنها بود.
کد خبر: ۸۷۱۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵ 06 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،جهانبخش شکری رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در نشست فعالان بخش تولید استان با نماینده ولی فقیه در کرمانشاه که امروز (15 تیر) برگزار شد، خواستار حمایت بیشتر بانک‌ها از فعالان اقتصادی برای تامین منابع مالی شد.

وی با بیان اینکه عوامل متعدد اقتصادی باعث شده امروز تولیدکنندگان نیاز بیشتری به منابع مالی داشته باشند، افزود: این منابع باید با کمک بانک‌ها تامین شود، اما بانک‌ها سخت‌گیری زیادی دارند و تسهیلات را با بهره بالا در اختیار بخش تولید می‌گذارند، بگونه‌ای که با این وضعیت سود تسهیلات، گاهی تولید دیگر توجیه اقتصادی ندارد و تولیدکننده از پس پرداخت اقساط برنمی‌آید.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: این شرایط تولیدکنندگان را حتی برای پرداخت حقوق و مزایای کارگران با چالش مواجه کرده است.

به گفته شکری، تولیدکنندگان در حالی تحت این همه فشار هستند که در هر رویداد و ماجرایی از جمله مشکلات اجتماعی، کارهای خیر و... هم از تولیدکننده توقع دارند.

وی ابراز امیدواری کرد، در سالی که با نام جهش تولید مزین شده، شرایط برای بنگاه‌های اقتصادی تا حدودی تسهیل شود.

گران شدن سبد غذایی مردم

خلیل تنها رییس انجمن صنایع غذایی و عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز در ادامه از کمبود سرمایه در گردش به عنوان یکی از مهمترین مشکلات بخش تولید یاد کرد و ادامه داد: وضعیت پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها بگونه‌ای است تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند از اعتبار خود در بازار برای تامین منابع مالی استفاده کنند تا اینکه سراغ بانک بروند.

وی اظهار کرد: البته مشکلات اقتصادی باعث شده اعتبار و اطمینانی که در گذشته در بازار وجود داشته و همه با آن معامله می‌کردند تا حدودی کمرنگ شوند.

تنها سپس به مشکلات صنایع غذایی هم اشاره کرد و ادامه داد: امروز مشکل اصلی این بخش بالا رفتن قیمت‌ها است که فشار زیادی به سبد غذایی مردم وارد کرده و باعث شده حتی قشر متوسط نیز به سمت فقیر شدن بروند.

وی تاکید کرد: پنج قلم کالای اساسی مردم شامل برنج، روغن، قند، شکر و چای با افزایش قیمت قابل توجه مواجه بوده، بگونه‌ای که قیمت برنج خارجی و شکر تا دو برابر هم بالا رفته است.

وی از عدم تخصیص ارز دولتی به تجار شهرستان‌ها برای واردات کالا علی رغم پیگیری‌های فراوان هم گلایه کرد و ادامه داد: متاسفانه عمده این ارز در اختیار مرکز قرار می‌گیرد.

مشکل کرمانشاه، فرهنگ کار است

سهیل شادابی نایب رئیس انجمن صنایع فلزی و عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز مهمترین مشکل کنونی استان کرمانشاه را پایین بودن فرهنگ کار دانست و از امام جمعه کرمانشاه خواست در خطبه‌های نماز جمعه در این زمینه با مردم صبحت کند.

وی افزود: در کرمانشاه برای کسی که واقعا بخواهد کار کند به اندازه کافی فرصت شغلی هست، اما خود جوانان چندان رقبتی در این زمینه ندارنید.

شادابی اظهار کرد: نیروی کار حتی با وجود انکه برای بیشتر کار کردن دستمزد اضافه دریافت می‌کند، باز هم حاضر نیست چند ساعت بیشتر در کارگاه بماند.

وی با انتقاد از اینکه گاهی برخی از جوانان کرمانشاهی کار را عار می‌دانند، گفت: این فرهنگ با فرهنگ کار شهرهای صنعتی مانند تبریز، اصفهان و ... بسیار متفاوت است.

تجلیل از 43 واحد تولیدی برتر

در ادامه فرهاد مرزی دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز از برنامه تجلیل از تولیدکنندگان برتر استان خبر داد که روز 18 اردیبهشت در سالن شهدای دولت استانداری برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: در این مراسم از 34 واحد صنعتی و معدنی برتر استان تجلیل خواهد شد و همچنین از 9 واحد تولیدی که در ایام شیوع کرونا با تغییر خط تولید خود در زمینه تولید محصولات بهداشتی پای کار آمدند، قدردانی می‌شود.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه یادآور شد: به دلیل شیوع بیماری کرونا، مراسم تجلیل از صنعتگران و معدنکاران استان با حضور محدود افراد برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار