مدیر دفتر مطالعات پایه شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: کسری یک میلیارد مترمکعبی که در مخازن آب زیرزمینی استان داریم طی حدود ۲۰ تا ۳۰ سال رخ داده و با بارش‌های خوب دو یا سه سال احیا نمی‌شود.
کد خبر: ۸۷۱۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ 06 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،سید مهران وحدتی  با بیان اینکه در استان کرمانشاه از سال 1378 تا سال 1393 درگیر دوره‌های خشکسالی متناوب بودیم، اظهار کرد: کاهش بارش‌ها از یک سو و اضافه برداشت به صورت غیرمجاز از مخازن آب زیرزمینی از سوی دیگر، منجر به کسری تجمعی حدود یک میلیارد مترمکعبی شده که اکنون با آن مواجهیم.

وی ادامه داد: این کسری یک میلیارد مترمکعبی حاصل اضافه برداشت 20 تا 30 ساله و سالانه نزدیک به 50 تا 60 میلیون مترمکعب است.

مدیر دفتر مطالعات پایه شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به وجود دو حوزه آبریز کرخه و حوزه مرزی غرب کشور در استان کرمانشاه، تاکید کرد: عمده کسری که در مخازن آب زیرزمینی استان داریم مربوط به حوزه آبریز کرخه است که البته پتانسیل آبی بیشتری هم دارد و سهم حوزه مرزی غرب کشور از کسری مخازن آب زیرزمینی استان حدود 100 تا 150 میلیون مترمکعب است.

وی درباره اینکه این کسری مخازن چگونه ایجاد شده نیز یادآور شد: کسری مخازن زمانی رخ می‌دهد که در یک محدوده مطالعاتی میزان برداشت و مصرف متناسب با بیلان آبی و آنچه که طبیعت از نظر منابع آب در اختیار ما قرار می‌دهد، نباشد.

مدیر دفتر مطالعات پایه شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از تاثیر اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی بر وضعیت دشت‌ها و محدوده‌های مطالعاتی استان هم یاد کرد و ادامه داد: از 23 محدوده مطالعاتی که در استان داریم، هم اکنون 13 محدوده مطالعاتی ممنوعه است.

وحدتی اضافه کرد: ممنوعیت این محدوده‌های مطالعاتی تا سال 1400 و یا 1401 ادامه خواهد داشت و ادامه این محدودیت منوط به انجام مطالعات بعدی است.

به گفته وحدتی برخی محدوده‌های مطالعاتی مانند ماهیدشت، کنگاور و حسن‌آباد- شیان حجم بیشتری از کسری مخازن آب زیرزمینی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی درباره راهکارهایی که می‌تواند به جبران تدریجی بخشی از کسری مخازن آب زیرزمینی در بلندمدت کمک کند، اظهار کرد: از سوی وزارت نیرو دو برنامه اساسی دنبال می‌شود که در کرمانشاه نیز با جدیت دنبال اجرایی کردن آنها هستیم که یکی از آنها طرح احیا و تعادل بخشی دشت‌ها و دیگری طرح سازگاری با کم آبی است.

مدیر دفتر مطالعات پایه شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه مقابله با اضافه برداشت از چاه‌های مجاز، برخورد با هرگونه برداشت غیرمجاز از منابع آب سطحی و زیرزمینی، تطبیق تامین نیازها با شرایط موجود و... را از مهمترین اهداف این دو طرح دانست.

وحدتی با بیان اینکه یکی دیگر از مواردی که در قالب این دو طرح دنبال می‌شود اصلاح الگوی کشت کشاورزی متناسب با پتانسیل منابع آبی استان است، ادامه داد: البته در این برنامه‌ها به مواردی از جمله تغذیه مصنوعی در جایی که پتانسیل وجود دارد نیز توجه شده است.

مدیر دفتر مطالعات پایه شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه با وجود همه این برنامه‌ها جبران کسری مخازن آب زیرزمینی در کوتاه مدت میسر نخواهد بود، اضافه کرد: این کسری حاصل 20 تا 30 سال تغییرات تراز آبی است و جبران آن زمان نیاز دارد.

وی معتقد است، بارندگی‌های خوب دو یا سه سال متناوب مانند بارش 700 میلی‌متری سال آبی 95-94 یا بارش 800 میلی‌متری سال آبی 98-97 نمی‌توانداین کسری را جبران کند و در کنار برنامه‌‎های بلندمدتی که وجود دارد نیازمند صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب خصوصا در بخش کشاورزی هم هستیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار