مدیرکل اقتصاد ودارایی استان کرمانشاه گفت:ثبت نام جاماندگان سهام عدالت در دستور کار مجلس شورای اسلامی است.
کد خبر: ۸۷۰۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴ 04 July 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه نشست خبری مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه با اصحاب رسانه ظهر امروز در سالن جلسات این اداره با موضوع سهام عدالت،صندوق واسطه گریETF بازار سرمایه(بورس) برگزار شد،در این جلسه امیر حمزه حیدریان اظهار داشت:از اواخر دولت هشتم و ابتدای سال ۸۵ براساس فرمان مقام معظم رهبری و مصوبات هیئت وزیران،افراد جامعه به ۱۰ دهک تقسیم شدند،ستاد مرکزی سهام عدالت طی ۱۹ مرحله بخشی از سهام شرکت دولتی بین ۶ دهک پایین جامعه شامل ۵۱ میلیون نفر توزیع و برای این افراد دعوتنامه صادر و از طرف شرکت های تعاونی ارسال شد.

وی خاطر نشان کرد:تا پایان سال ۹۴، چهل و نه میلیون و دویست هزار نفر در کل کشور اطلاعات سهامداری را تکمیل نموده و یک میلیون و هشتصد هزار نفر در کل کشور موفق به تکمیل اطلاعات نشدند و حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر معادل۷۵ درصد جمعیت استان مشمول سهام عدالت هستند و میانگین مشمولین کشوری ۵۹ الی ۶۰ درصد جمعیت می باشند،سهام داران متوفی دومیلیون ۵۰۰هزار نفر در کل کشور برای فرآیند انتقال سهام به وراث منتظر اعلام شرکت سپرده گذاری اوراق بهادار باشند.

مدیرکل اقتصاد و داریی استان کرمانشاه با اشاره به سهام توزیع شده برای هر فرد یک میلیون تومان و هر خانوارحداکثر ۵سهم و تا سقف ۵میلیون تومان،افزود:در سال ۹۵ طی فراخوان دولت مردم حدود ۳۰۰هزار نفر نسبت به تکمیل سرمایه سهام عدالت اقدام کردند ولی تاکنون غالب سهام ها شامل سهام ۴۹۲هزارتومانی و ۵۳۲ هزار تومانی است که علت این اختلاف قیمت پرداخت ۴۰ هزارتومانی سود که برخی از افراد برداشت کردن،سود پرداخت شده در سال ۹۵،هشتاد و شش هزار و پانصد تومان،در سال ۹۶،صدو هفتاد و پنج هزار تومان و درسال ۹۷دویست و پنج هزار تومان است.

حیدریان تصریح کرد:از اواسط اردیبهشت بحث آزادسازی سهام عدالت مطرح که به دو روش مستقیم و غیرمستقیم آزادسازی می شود در این روش مالکیت سهام با سهامدار است،در کل کشور ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم و ۲۷میلیون و۲۰۰نفر روش غیرمستقیم را انتخاب کردند،در استان کرمانشاه نیز از یک میلیون و ۴۵۰ نفر،۷۶۰ نفر شامل ۵۳درصد روش مستقیم و۶۸۰ نفر شامل ۴۷درصد روش غیرمستقیم را انتخاب کردند،افرادی که تا مهلت تعیین شده روش مستقیم را انتخاب کردند اجازه دارند ۳۰درصد سهام را به فروش برسانند در بازه های زمانی بعدی امکان فروش درصد بیشتری فراهم می شود.

 وی ارزش روز سهام عدالت تا تاریخ یک تیر سال۹۹ به شرح زیر اعلام کرد:سهامی که ارزش اسمی آنها۴۹۲۰۰۰تومان بوده در ارزش روز آن ۱۳میلیون و ۷۸۹هزار و۷۴۷تومان و سهامی که ارزش اسمی آن ۵۳۲۰۰۰تومان بوده ارزش روز آن ۱۴میلیون و ۳۰۰ هزارتومان است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه با بیان اینکه از مجموع ۴۹ شرکتی که سهام آنها به مردم واگذار شده است، ۳۶ شرکت در بورس ۱۳ شرکت غیربورسی هستند، اظهار کرد: در حال حاضر ارزش سهام ۴۹۲ هزار تومانی برابر با ۱۳ میلیون و هفتصد و نود و هشت هزار و هفتصد و چهل و هفت تومان و و ارزش سهام ۵۳۲ هزار تومانی برابر با ۱۴ میلیون و ۱۳ هزار تومان می‌باشد. که به مردم توصیه می‌شود فقط در صورت نیاز شدید مالی اقدام به فروش آن کنند و حتی‌الامکان از فروش سهام خودداری کنند.

صندوق‌های واسطه گری مالی یا EFTدومین موضوعی بود که حیدریان به آن پرداخت و گفت: بخشی از واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در قالب صندوق‌های واسطه گری مالی انجام می‌شود که مرحله نخست آن انجام شد و طی آن سهام سه بانک و دو بیمه عرضه شد که افراد با استفاده از کد ملی تا یک سقف مشخص می توانستند اقدام به خرید سهام این شرکت‌ها کنند.

وی با بیان اینکه دولت سهام این شرکت ها را با ۲۰ درصد تخفیف عرضه کرد و هر کس می توانست به راحتی و به صورت غیرحضوری تا سقف ۲ میلیون تومان سهم بخرد، خاطرنشان کرد: این صندوق‌ها دارای ریسک کمتر و ضریب اطمینان بالاتری هستند و برای افرادی که سرمایه کمتری دارند و نیز دانش کافی در مورد بورس ندارند بسیار مناسب است.

اهدافی چون مردمی کردن اقتصاد، تعمیق بازار سرمایه، جمع آوری نقدینگی های خرد، امکان دسترسی آحاد مردم به بازار سرمایه و انتفاع عامه مردم از رشد بازار از مواردی بود که حیدریان در رابطه با صندوق های واسطه‌گری مالی بدانها اشاره کرد.

مدیرکل امور اقتصادی استان کرمانشاه با اشاره به رشد ۳۲۰ درصدی این سهام ها از زمان فروش تاکنون، از عرضه‌ی احتمالی صندوق های دوم و سوم در مرداد ماه خبر داد، تصریح کرد: فقط اشخاص حقیقی می توانند از این صندوق‌ها سهام بخرند و افراد حقوقی فقط زمانی که این سهام ها وارد بورس شوند می‌توانند اقدام به خریداری آنها کنند.

بازار سرمایه سومین موضوعی بود که حیدریان  آن را تشریح کرد و ضمن بیان اینکه بورس یک بازار کاملا تخصصی وبا ریسک پذیری بالا است، اظهار داشت: تقویت بازار بورس منجر به افزایش تولید و رشد اقتصادی می‌شود.

 این مسئول تصریح کرد: افراد باید ضمن داشتن دانش و شناخت کافی از بازار سرمایه، فقط دارایی های مازاد و پس انداز هایشان را به سمت بورس ببرند نه اینکه اقدام به فروش اموال خود کنند و یا تمام سرمایه و دارایی خود را وارد این بازار کنند

خرید سهم‌های بنیادین و بلند مدت( سهمی که برای مدت یکسال یا بیشتر آن را نگه‌ می‌دارند) ، رفتن به سمت صندوق‌های  واسطه‌گری مالی و شرکت‌هایی که اقدام به خرید ترکیبی از انواع سهام می‌کنند و سود حاصل را بین اعضا تقسیم می‌کنند، پیشنهاد مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه برای کسانی بود که از دانش و تخصص لازم در خصوص بازار سرمایه محروم‌اند.

وی در پایان با بیان اینکه بازار بورس حدود ۵ ماه است که روند مثبتی را طی می کند ابراز داشت: بورس نوسانات زیادی دارد و تحت تاثیر اتفاقات و خبرهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قرار می‌گیرد و افراد باید با احتیاط وارد این عرصه شوند و مواظب  نوسانات احتمالی این بازار باشند.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار