مدیر مزرعه آموزشی –پژوهشی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه از استفاده از ظرفیت باغ پسته پردیس کشاورزی برای تامین ارقام پیوندک پسته مورد نیاز باغداران استان خبر داد.
کد خبر: ۸۷۰۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷ 04 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازروابط عمومی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی، دکترحمیدرضا چقازردی مدیر مزرعه آموزشی –پژوهشی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، با اشاره به اینکه رسالت اصلی این مزرعه در مرحله اول فراهم آوردن امکانات لازم جهت آموزش دانشجویان در مقاطع مختلف به منظور تربیت نیروی متخصص کارآمد است، اظهار داشت: روش‎های مختلف کاشت، داشت و برداشت محصولات متنوع، تعامل و همکاری با سازمانهای ذیربط در بخش کشاورزی جهت اجرای طرحهای الگویی استان و مشارکت در ارائه آخرین روشهای علمی و افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی از دیگر برنامه های مهم مزرعه آموزشی پژوهشی پردیس کشاورزی است.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که مدیریت مزرعه آموزشی را برعهده گرفتم متوجه بسترهایی برای فعالیت اقتصادی و انجام کارهای تحقیقاتی در این مزرعه شدم که باغ پسته یکی از این نمونه ها بوده است.

دکتر چقازردی با اشاره به قدمت حدودا 50 ساله باغ پسته، افزود: قبل از انقلاب اسلامی این باغ علاوه بر پسته، ارقام مختلف میوه مانند: سیب، گلابی،انگور، هلو، شلیل به مساحت 525 هکتار که به باغ کوروش معروف بوده ، احداث شده است.

مدیر مزرعه آموزشی –پژوهشی پردیس کشاورزی بیان داشت: علت عدم پیوند درختان پسته این باغ همزمانی با تغییرات نظام و پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن شروع جنگ تحمیلی بوده است که درختان پسته به صورت خودرو وغیربارور طی مدت ها رها شده بودند و پس از آن نیز تنها عملیات آبیاری در دهه 60 تا 80هجری شمسی در این باغ انجام شده است.

درادامه دکتر چقازری یادآور شد: در سال 95 طی دو سال با انجام بررسی های میدانی و شناخت از وضعیت باغ پسته، موضوع صادرات محصول این باغ و همچنین وجود زمینه های اقتصادی، سفر ده روزه ایشان به اتفاق دکترعلی بهشتی آل آقا رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی به استان کرمان برای کسب تمامی اطلاعات لازم جهت احیای دوباره باغ پسته در سال 97 رقم خورد.

وی با بیان اینکه هم اکنون باغ پسته پردیس کشاورزی با مساحت 18.5 هکتار آمادگی لازم جهت تامین تمامی پیوندک های ارقام پسته اکبری، احمد آقایی برای باغداران استان را دارد، اضافه کرد: دو رقم دیگر پسته به نام های فندقی و کله قوچی هم به عنوان حفظ ذخایر ژنتیکی و نگهداری ارقام در سطحی اندک پیوند زده ایم که باعث ایجاد بستر موفقی برای توسعه باغداری استان در زمینه پسته خواهد شد.

مدیر مزرعه آموزشی –پژوهشی پردیس کشاورزی از راه اندازی باغ کلکسیون ارقام که زمینه ساز اقدامات مطالعاتی و پژوهشی در آینده است خبرداد و گفت: در این راستا 21 رقم از ارقام پسته را از طریق وزارت جهاد کشاورزی از استان های مختلف چون قم و کرمان انتقال و روی درختان باغ پسته پردیس کشاورزی پیوند زده ایم که موفقیت آمیز بوده است.

این مسئول همچنین بر تامین بخشی از هزینه های دانشگاه که جنبه اقتصادی دارد تاکید کرد و گفت: این مجموعه می تواند بستر تحقیقات، آموزش و مهارت آموزی برای دانشجویان خصوصا در رشته باغبانی به عنوان کارآفرینان باغ پسته در آینده باشد.
وی در تشریح سیستم آبیاری این باغ اظهار داشت: از سیستم جدید و نوین آبیاری تحت فشار "بابلر" با مشاوره های گروه مهندسی آب استفاده کرده ایم که نسبت به سیستم های غرقابی و سیلابی ازمزیت صرفه جویی در مصرف آب و کاهش هزینه ها برخوردار است.

دکتر چقازردی در پایان تصریح کرد: با وجود مشکلات کمبود آب در بخش کشاورزی و باغداری و همچنین گرمایش زمین در سال های آتی استفاده از درختان پسته در بخش باغات استان می تواند یکی از بهترین گزینه های پیش رو باشد چرا که درخت پسته در برابر کم آبی و گرما مقاوم است و همچنین درآمد حاصل از این فعالیت می تواند از مهاجرت افراد و ساکنان مردم حاشیه نشین با اقتصاد ضعیف به شهرها جلوگیری کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار