ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین یکی از خواسته‌های جدی و قدیمی مردم استان کرمانشاه است، منطقه‌ای که اکنون نزدیک به چهار سال است در پیچ و خم دولت، مجلس شورای اسلامی و مجلس تشخیص مصلحت نظام باقی مانده است.
کد خبر: ۸۷۰۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷ 04 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،سال 1395 لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری و 12 منطقه ویژه اقتصادی به مجلس رفت، اما نام قصرشیرین با همه پتانسیل هایش از جمله داشتن دو مرز رسمی پرویزخان و خسروی با هر دو بخش کردی و عربی عراق، در این بین نبود.

در همان زمان پیگیری‌ها برای گنجاندن نام قصرشیرین بین مناطق آزاد تجاری مطروحه آغاز و در سفر هیات دولت به استان کرمانشاه در سال 1395 این مهم به عنوان مطالبه جدی استان پیگیری شد و در نهایت در سفر رئیس جمهور به کرمانشاه این موضوع پیگیری و ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین به عنوان هشتمین منطقه آزاد تجاری در مجلس مطرح شد.

اما از آن زمان تاکنون تصویب این منطقه با کش و قوس‌های فراوانی همراه بوده و چند بار بین دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام دست به دست شده تا ایراداتی که به آن وارد شده برطرف شود.

شهریار حیدری نماینده قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت منطقه آزاد تجاری قصرشیرین به ایسنا، گفت: روز دوشنبه (16 تیر) با حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام آخرین وضعیت تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین را بررسی خواهیم کرد.

حیدری اظهار کرد: با توجه به اینکه لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین هم اکنون به جهت بررسی و رفع ایرادات در مجمع تشخیص مصلحت نظام است، طی پیگیری‌هایی که انجام دادیم قرار شد روز دوشنبه همین هفته جلسه‌ای به منظور بررسی موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد، بتوان از ظرفیت مجمع تشخیص مصلحت نظام برای رفع مشکلات و تصویب نهایی این لایحه استفاده کرد و ادامه داد: در صورتی‌که ایراد و مشکلات مطرح شده رفع شود و این لایحه مورد تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار بگیرد دیگر نیازی به برگشت آن به مجلس نیست و امیدواریم پس از طی این مراحل هرچه زودتر ابلاغ و اجرا شود.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: فعلا شعاع در نظر گرفته شده برای منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در محدوده شهرستان‌های قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل‌ذهاب است، اما امیدواریم در آینده، استفاده از مزایای آن به وسعت تمام استان باشد.

حیدری با بیان اینکه در کنار منطقه آزاد تجاری قصرشیرین باید از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین که چند سال قبل به تصویب رسیده هم بیشتر استفاده کنیم، یادآور شد:منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین تنها در حد یک اسم باقی مانده و فقط از حدود پنج درصد ظرفیت‌های آن استفاده شده است.

وی ادامه داد: باید اکنون در این منطقه شاهد رونق تولید، ساخت کارخانه‌ها و رونق صادرات می‌بودیم، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی معتقد است، فعال شدن این دو منطقه در کنار یکدیگر به رونق اقتصادی قصرشیرین، شهرستان‌های مجار و تمام استان کمک بسزایی خواهد کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار