رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه پایین بودن تعداد پروانه‌های ساختمانی، بالا بودن آمار پرونده‌های ماده ۱۰۰ و بروکراسی طولانی را مهمترین چالش‌های پیش روی صنعت ساختمان استان دانست و گفت: باید صنعت ساختمان را از بروکراسی پیچیده کنونی نجات دهیم.
کد خبر: ۸۶۹۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰ 30 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،کیوان کاشفی در نشست هم‌اندیشی بررسی مشکلات صنعت ساختمان کرمانشاه که امروز (10 تیر) با حضور فعالان عرصه ساختمان برگزار شد، اظهار کرد: با بررسی‌هایی که انجام دادیم با چند مشکل اساسی در صنعت ساختمان مواجهیم که یکی از مهمترین انها پایین بودن تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره در کرمانشاه به نسبت استان‌های هم‌سطح دیگر است.

به گزارش ایسنا، کاشفی از بالا بودن آمار پرونده‌های ورودی به کمیسیون ماده 100 به عنوان یکی دیگر از مشکلات صنعت ساختمان یاد کرد و ادامه داد: متاسفانه در کرمانشاه تقریبا به تعداد پروانه‌های ساختمانی که صادر می‌شود، پرونده‌های مطروحه در کمیسیون ماده 100 داریم که این درصد در استان همجوار ما مانند همدان حدود 15 درصد و در برخی استان‌های دیگر بسیار پایین‌تر است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه یادآور شد: طولانی بودن بروکراسی اداری صنعت ساختمان که گاهی دریافت یک پایان کار شش ماه و بیشتر هم طول می‌کشد، معضل دیگری پیش روی فعالین این صنعت است.

کاشفی در ادامه از اهمیت اقتصاد مسکن خصوصا در استانی مانند کرمانشاه هم یاد کرد و ادامه داد: پویایی بازار مسکن می‌تواند اشتغالزایی و سرمایه‌گذاری قابل توجهی به همراه داشته باشد که نباید از آن غافل شویم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیتی که صنعت ساختمان در اقتصاد استان دارد، تاکنون چند مرتبه مباحث این حوزه را در جلسات کارشناسی اتاق بازرگانی و همچنین شورای گفت و گو مطرح کرده ایم، اما به نظر می‌رسد نیازمند پیگیری‌ جدی‌تری برای رفع مشکلات این بخش هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به وجود تشکل‌های متعدد در حوزه صنعت ساختمان در استان کرمانشاه، تاکید کرد: به نظر می‌رسد وجود یک تشکل فراگیر که نمایندگان تشکل‌های موجود هم در آن حضور داشته باشند می‌تواند به رفع مشکلات بخش مسکن کمک کند، بگونه‌ای که این تشکل بلندگوی فعالان صنعت ساختمان برای دفاع از حقوق و بررسی مشکلات آنها باشد.

کاشفی معتقد است، وجود چنین انجمن فراگیری هیچ منافاتی با فعالیت انجمن‌ها و تشکل‌های موجود ندارد، بلکه زمینه هم‌افزایی توانمندیهای آنان را نیز فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه سهم عمده صنعت ساختمان خصوصا در استان کرمانشاه در اختیار بخش خصوصی است، عنوان کرد: اگر می‌خواهیم صنعت ساختمان در استان پویا شود و سایر صنایع وابسته را نیز با خود به حرکت وا دارد، باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

منصور طاقه‌ای رئیس انجمن انبوه سازان مسکن کرمانشاه نیز از مهمترین معضلات این صنعت یاد کرد که انبوه سازان را به شدت تحت فشار قرار داده و گفت: یکی از این موارد ضوابط طرح جامع تفصیلی شهر کرمانشاه است که باید اصلاح شود.

وی همچنین از نبود نماینده بخش خصوصی در جلسات کمیسیون ماده 100 انتقاد کرد و افزود: در جلساتی که برای ما تصمیم‌گیری می‌شود حضوری نداریم، در حالیکه باید از نظرات بخش خصوصی هم استفاده شود.

طاقه‌ای بالا بودن تعداد پرونده‌های ماده 100 و طولانی شدن روند رسیدگی به آنها را از دیگر مشکلات موجود دانست.

آرش شادفر نایب رئیس انجمن صادرات خدمات فنی و مهندسی استان کرمانشاه نیز بیان اینکه بیش از 90 درصد ساخت و سازهای مسکن توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، اضافه کرد: متاسفانه با وجود سهمی که بخش خصوصی در بازار مسکن دارد، اما در تصمیم‌سازی‌ها از نظرات این بخش چندان استفاده نمی‌شود.

در ادامه این نشست مباحثی مانند لزوم همراهی بخش دولتی با فعالین صنعت ساختمان، کاهش بروکراسی اداری، اصلاحات در طرح جامع تفصیلی شهر و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی توسط سایر حاضرین در جلسه مورد تاکید قرار گرفت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار