رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: محصول باغ ۱۸ هکتاری پسته پردیس کشاورزی تا دو سال دیگر وارد بازار می‌شود.
کد خبر: ۸۶۸۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ 29 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر علی بهشتی آل آقا ، با اشاره به سابقه کشت پسته در کرمانشاه، اظهار کرد: حدود 45 سال قبل در محل فعلی پردیس کشاورزی دانشگاه رازی باغی 500 هکتاری افتتاح شد که بخشی از این باغ به مساحت 18 هکتار به پسته اختصاص یافت.

وی بابیان اینکه در این باغ حدود 18 هزار نهال پسته کاشته شد، تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تغییرات مدیریتی دهه‌های گذشته در دانشگاه رازی، باعث شد تا این باغ روند عادی خود را طی نکند و روی سرشاخه‌های درختان بعد از اینکه به حدی از رشد رویشی رسیدند، پیوندهای نرک زده نشود و فاقد محصول باشند.

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی افزود: آبیاری نکردن، عدم پیوندزنی درختان و بی توجهی و رها کردن این باغ طی چند دهه گذشته سبب شده بود تا بسیاری از درختان آن نابود شوند و از حدود 18 هزار درختی که در آن بود تنها سه تا چهار هزار درخت جان سالم به در ببرند.

وی خاطرنشان کرد: چهار سال پیش بود طی بازدیدی که از این باغ داشتم، تصمیم گرفتم تا آن را احیاء کنم و برای این کار با رئیس و مسئولین دانشگاه رازی رایزنی کردم و آنها نیز با استقبال از این کار حمایت‌های خوبی کردند.

بهشتی آل آقا افزود: برای اینکه بتوانیم این باغ را نجات دهیم و دوباره آن را احیاء کنیم، سفری به استان کرمان داشتیم و چند روزی را در کنار باغداران این استان سپری کردیم. درکنار بهره گیری از تجربیات باغداران کرمانی، با مرکز تحقیقات پسته ایران هم رایزنی هایی داشتیم و توانستیم یک تیم از سرمایه گذاران پسته را در کرمان متقاعد کنیم تا به کرمانشاه سفری داشته باشند و باغ پسته پردیس کشاورزی را از نزدیک ببینند.

وی تاکید کرد: هرچند در ابتدا برای این تیم سرمایه گذار باورپذیر نبود که در کرمانشاه پسته رشد کند، اما پس از بازدید از باغ پسته پردیس کشاورزی و قابلیت‌هایی که این باغ دارد، برای کمک به احیای آن اعلام آمادگی کردند.

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی تصریح کرد: همان زمان با سختی و مشقف توانستیم 14 هزار نهال دو ساله پسته را از بازار خریداری کنیم و با بکارگیری تعدادی زیادی کارگر و کمک دانشجویان دانشگاه آنها را بین درختان باقی مانده واکاری کنیم.

وی افزود: پس از ایجاد سیستم آبیاری و هرس سنگینی که از درختان قدیمی داشتیم، مراقبت های لازم از آنها را شروع کردیم، هرچند طی این فرآیندها حدود 1500 تا دو هزار اصله درخت هم از بین رفت، اما در مجموع با درختانی که درسالهای بعدی اضافه کردیم، هم اکنون نزدیک به 18 هزار درخت در باغ پسته پردیس کشاورزی داریم.

بهشتی آل آقا اضافه کرد: اکنون بعد از گذشت دو سال از احیای این باغ، شاهد بار دادن درختان قدیمی هستیم و گروه سرمایه گذار هم این روزها به کرمانشاه آمده اند و درحال پیوند زدن نرک‌ها به شاخه‌های همه درختان باغ هستند.

وی تاکید کرد: هر چند باغ پسته پردیس کشاورزی امسال محصول چندان قابل توجهی نخواهد داشت، اما برای دو سال آینده می‌توانیم پسته این باغ را بصورت بسته بندی روانه بازار کنیم.

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی تصریح کرد: البته در این مدت با فروش پیوندک‌های سرشاخه‌هایی که رشد کرده‌اند، می‌توانیم تمام هزینه‌هایی که تاکنون برای این باغ صرف شده را برگردانیم.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه استان کرمان از صادرکنندگان پیوندک محسوب می‌شود، اما مرغوبیت پیوندک‌های درختان پسته پردیس کشاورزی درحدی است که این استان وارد کننده پیوندک‌های باغ ما شده است.

بهشتی آل آقا اضافه کرد: از زمانی که بصورت جدی روی باغ پسته دانشگاه کار کردیم و توانستیم آن را احیاء کنیم، به عنوان یک الگو مطرح شده‌ایم و حتی افراد مختلفی برای الگوگیری به دانشگاه می‌آیند و قصد احداث باغ‌ پسته در استان را دارند.

وی با تاکید براینکه برخلاف برخی باورها کرمانشاه این قابلیت را دارد که تولید کننده پسته باشد، اعلام کرد: در بسیاری از کوه های کرمانشاه درختان پسته کوهی بسیاری وجود دارد، لذا این قابلیت را داریم که درختان پسته در استان داشته باشیم.

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی یادآور شد: اخیرا هم بدنبال انتقال کلکسیون ارقام مختلف پسته ایران به باغ پردیس کشاورزی هستیم و تاکنون هم ارقام گوناگونی را انتقال داده ایم. حتی ارقامی هم که در ایران درحال منسوخ شدن هستند را به این باغ انتقال داده‌ایم و بدنبال احیای آنها هستیم.

وی در پایان بابیان اینکه تولید پسته می‌تواند به اشتغالزایی خوبی در استان منجر شود، اظهار کرد: کرمانشاه می‌تواند در آینده یکی از صادرکنندگان پسته در ایران شود، چراکه استعداد انجام این کار را دارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار