مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به اتمام فاز دوم مرمت و ساماندهی مجموعه تاریخی تاق گرا، گفت: در تلاشیم تا بتوانیم با بازگردان جایگاه و اهمیت این اثر باستانی، آن را به یکی از قطب‌های گردشگری تاریخی در استان تبدیل کنیم.
کد خبر: ۸۶۸۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵ 29 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،امید قادری، از اتمام فاز دوم مرمت و ساماندهی مجموعه تاریخی تاق گرا خبر داد و اظهار کرد: هرچند تاق گرا از آثار تاریخی و مهم استان بشمار می‌رود، اما بی توجهی‌ها و وجود برخی مشکلات طی سالیان گذشته آن را تهدید می‌کرد.

وی تصریح کرد: وندالیسم‌هایی که از دهه‌های گذشته با یادگارنویسی چهره این اثر را مخدوش کرده‌اند از یک سو و آسیب‌های ناشی از زلزله سال 1396 از دیگر سو این اثر را در معرض تهدید قرار داده بود، برای همین برنامه مرمت و ساماندهی آن را با دستور استاندار در دستور کار قرار دادیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه بابیان اینکه عملیات ساماندهی و مرمت مجموعه تاریخی تاق گرا طی دو فاز از دو سال پیش شروع شد، گفت: در این مدت با همکاری شرکت توسعه گردشگری کار ایجاد مسیر دسترسی، سنگفرش محوطه، پاکسازی بنا از یادگاری‌ها و نوشته‌ها، نورپردازی و روشنایی، تامین آب و برق و ایجاد زیرساخت‌هایی مانند سرویس بهداشتی و آلاچیق در مجموعه برای حضور گردشگران انجام گرفت.

قادری تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم یک تحول مثبت در مجموعه تاق گرا ایجاد و آن را به محلی جذاب برای گردشگران تبدیل کنیم، طی این مدت نزدیک به هشت میلیارد ریال اعتبار صرف شد.

وی افزود: در گردنه استراتژیک پاتاق علاوه بر وجود اثر باستانی تاق گرا جاذبه‌های مهم دیگری همچون بخشی از راه شاهی، معدن سنگ تاریخی، پل تاریخی پهلوی، منظر طبیعی تاق گرا تا بنای تاریخی زیج منیژه و چشمه ای تاریخی وجود دارد که آن را به مجموعه‌ای بی نظیر و دارای اهمیت تبدیل کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: می‌خواهیم اهمیت و جایگاه تاق گرا را به آن برگردانیم، برای همین در نظر داریم در سال 1399 هم با اختصاص اعتبار مورد نیاز اقدامات مهم زیرساختی دیگری را آنجا انجام دهیم.

 

 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار