حدود نیم قرن از روزی که گروهی از غارشناسان فرانسوی غاری شگفت انگیز و پر رمز و راز را در دامنه‌های کوه شاهو در روانسر کشف کردند می‌گذرد. غاری که بعدها نامش را از روستایی که در همسایگی‌اش بود گرفت و با کاوش‌هایی که در آن انجام شد، عمرش را 65 میلیون سال تخمین زدند.
کد خبر: ۸۶۶۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ 24 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، غار باستانی قوری قلعه با همه زیبایی‌های حیرت انگیز و دالان‌های عجیب و غریبش در طول دهه‌های گذشته روزهای خوب و بد زیادی را پشت سرگذاشته است.

هفتمین اثر طبیعی ثبت ملی شده ایران، تا همین یک دهه قبل و در اوج روزگاران خوشش میزبان مسافران و گردشگران زیادی بود. محوط این گنجینه طبیعی در روزهای آخر هفته مملو می‌شد از جمعیتی که برای دیدن قندیل‌های آویزان، تونل برزخ، تالار مریم و کوهان شتر و... می‌آمدند و خنکای دلنشین فضای این جاذبه سحرانگیز را تا مدت‌ها در خاطرشان نگه می‌داشتند.

حالا چندسالی می‌شود که بزرگترین غار آبی آسیا دیگر آن رونق گذشته‌اش را ندارد و حال و روزش خوب نیست. گردشگران مشتاق زیادی به مانند گذشته برای دیدنش نمی‌روند و در نابسامانی بسر می‌برد.

اینکه چرا مجموعه گردشگری قوری قلعه از آن روزهای پرشکوه دیروز به روزهای سرد و کم فروغ امروز رسیده، پرسشی است که یک کارشناس مدیریت گردشگری و فعال گردشگری اورامانات به برخی دلایل آن پاسخ می‌دهد.

ابراهیم خرمی در گفت و گو با ایسنا، یکی از دلایل رکورد گردشگری مجموعه تفریحی توریستی قوری قلعه را در سالهای اخیر واگذاری آن به شرکت خصولتی توسعه گردشگری دانست و اظهارکرد: از زمانی که این مجموعه را به شرکت توسعه واگذار کردند، تاکنون طرح جدیدی به آن اضافه نشده تا برای گردشگران جاذب باشد، هرچند طی این سالها وعده‌ها و طرح‌هایی دادند، اما هیچکدام محقق نشد.

وی با بیان اینکه این شرکت تنها به فکر درآمدزایی از مجموعه قوری قلعه است، گفت: با وجود اینکه شرکت توسعه خودش اجاره نشین مجموعه قوری قلعه است، اما تمامی غرفه‌ها و پارکینگ و ... را اجاره داده تا از آنها درآمدزایی داشته باشد، بدون اینکه طرح جدیدی برای مجموعه اجرایی کند.

این فعال گردشگری در منطقه اورامانات کرمانشاه تصریح کرد: البته همه درآمد بازدید از غار هم مستقیم به خزانه دولت می‌رود و حتی یک ریال آن هم به شهرستان روانسر برگشت نمی‌خورد.

وی گفت: مجموعه غار قوری قلعه با روستای پلکانی و هدف گردشگری که در کنارش وجود دارد، در گذشته یکی از مناطق مهم گردشگرپذیر استان بود، اما اکنون با بی توجهی به این سرمایه‌ها این قطب بودن را از دست داده است.

خرمی در ادامه عدم انجام تبلیغات گسترده را از دیگر عوامل مهم وضعیت این روزهای مجموعه تفریحی توریستی قوری قلعه دانست و گفت: علیرغم اینکه قوری قلعه جذابیت بسیار بالایی برای گردشگران دارد، اما از آنجایی که در سالهای گذشته چندان روی بُعد تبلیغاتی آن کار نشده، حضور بالای گردشگران را در آن نداریم.

وی در ادامه اظهار کرد: از دیگر مسائلی که در سالهای اخیر شرایط کنونی را برای مجموعه قوری قلعه رقم زده، بی تفاوتی مردم محلی نسبت به آن است. مردم منطقه چندان در قبال این مجموعه احساس مسئولیت نمی‌کنند و ترحیج می‌دهند خودشان را درگیر چرایی وضعیت کنونی آن نکنند.

این کارشناس مدیریت گردشگری افزود: اگر مردم محلی ازنظر اقتصادی از حضور بالای گردشگران در قوری قلعه منتفع شوند، قطعا نسبت به آن حساس‌تر خواهند شد و پیگیر شرایطش می‌شوند، اما در چندسال اخیر این اتفاق نیفتاده است.

وی در ادامه با یادآوری روزهای پررونق مجموعه قوری قلعه در سالهای گذشته، اظهارکرد: باید با انجام تبلیغات بالا برای مردم خاطره سازی کنیم تا دوباره به قوری قلعه برگردند.

خرمی گفت: همچنین بنظر می‌رسد برای خروج مجموعه قوری قلعه از رکود کنونی باید مدیریت آن به میراث فرهنگی استان واگذار شود و مدیریت بهتری را در آن داشته باشیم.

پیگیری خبرنگار ایسنا برای گفت و گو با مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری استان تا لحظه ارسال این خبر بی نتیجه بود، اما این خبرگزاری آمادگی دارد نظر مسئولین این شرکت را نیز منتشر کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار