کد خبر: ۸۶۶۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴ 23 June 2020

افزون بر دو هزار کیلوگرم پیله ابریشم در آستانه اشرفیه خریداری شد

تابناک/مدیریت جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه گفت : تاکنون دو هزار و ۱۰۰ کیلوگرم پیله کرم ابریشم از کشاورزان نوغاندار این شهرستان خریداری شده است.

مسعود امیربنده ای روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا،  با اشاره به اینکه این میزان پیله کرم ابریشم توسط یک مرکز بخش خصوصی خریداری شده افزود: هر کیلوگرم پیله کرم ابریشم بطور متوسط بین ۶۳۰ تا ۷۴۰ هزار ریال از نوغانداران خریداری و روند خرید پیله کرم ابریشم همچنان در این منطقه ادامه دارد.

وی ادامه داد: امسال ۳۲۶ جعبه تخم نوغان در این شهرستان توزیع شده که از این تعداد ۱۸۰ جعبه توسط نوغانداران شهرستان سیاهکل و ۱۴۶ جعبه نیز توسط  نوغانداران شهرستان آستانه اشرفیه خریداری شده است.

وی قیمت هر جعبه تخم نوغان توزیع شده در بین نوغانداران را ۷۵ هزار  ریال عنوان و تصریح کرد: طول دوره تولید ، پرورش و عرضه پیله کرم ابریشم از دهه اول اردیبهشت ماه امسال در این شهرستان آغاز و تا اواسط تیرماه ادامه خواهد داشت.

امیربنده ای ، روستاهای دهستان کیسم مانند بازان، امیرهنده امیرسلطان، تجن گوکه را از مهمترین مراکز تولید و پرورش پیله کرم ابریشم در این شهرستان دانست و گفت: پیش بینی می شود امسال حدود ۱۰ تن پیله کرم ابریشم در این شهرستان خریداری شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۴۰ خانوار در این منطقه در زمینه تولید پیله کرم ابریشم فعالیت دارند اظهار داشت:  سال گذشته ۳۰۴ جعبه تخم نوغان در این شهرستان توزیع شد که از این میزان حدود ۱۰ تن پیله کرم ابریشم تولید و به بازار عرضه شده است.

وی سطح زیر کشت توتستان های منطقه را حدود ۱۰۰ هکتار عنوان و اضافه کرد: در سال ۹۷ و ۹۸ به ترتیب تعداد ۷۰۰ و  ۴۶۰ اصله نهال توت با هدف احیاء باغات در بین نوغانداران شهرستان توزیع شده و امسال نیز توزیع نهال های توت در منطقه در دستور کار قرار دارد.

امیربنده ای،  فرش بافی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی را از جمله مصارف پیله کرم ابریشم عنوان و اظهار داشت: تهیه رگ های مصنوعی ، نخ دندان، نخ بخیه از دیگر مصارف پیله کرم ابریشم است و ضایعات آن نیز در خوراک دام ، طیور و آبزیان مورد استفاده قرار می گیرد.

شهرستان آستانه اشرفیه در شرق گیلان با داشتن دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر دارای ۱۰۵ روستا و حدود ۱۰۸ هزار نفر جمعیت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار