شترکین برای مشاهده جزئیات قبوض خود با مراجعه به سایت شرکت توزیع برق و تنها با داشتن شناسه قبض و یا رمز عبور می توانند از جزئیات قبض خود برای دوره کنونی و چند سال اخیر اطلاع کسب کنند.
کد خبر: ۸۶۶۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸ 23 June 2020

پیچیده بودن صورت حساب و کتاب قبض برق و تغییرات فصلی هزینه‌های مصرف یکی از دغدغه‌های مردم بویژه مشترکان خانگی است که ماهانه پای بسیاری از آنها را به ادارات برق برای رفع ابهامات باز می‌کند ، در حالی که می‌توان با آگاهی از چند فرمول ساده هزینه برق را در خانه محاسبه کرد.

 ایرنا ، شاید در میان قبوض انرژی‌های مصرفی روزانه ، قبض یا صورت حساب مصرف برق بیش از همه دارای پیچیدگی است. با نگاهی به اعداد و ارقام و جدول‌های پیچیده قبض برق ، سردرگمی برای محاسبه شخصی آن سخت‌تر نیز می‌شود.

این روزها به دلیل تغییرات زمان پیک و هزینه مصرفی برق در فصل گرما، مشترکان در مواجهه با افزایش هزینه تمام شده برق مصرفی خود با ابهامات زیادی رو به رو می شوند ؛ ابهاماتی که نه سیستم مجازی برای پاسخگویی برای آن وجود دارد و نه تماس های تلفنی با کارشناسان شرکت توزیع برق آن هم اگر پاسخگو باشند ، راه به جایی می برد.

عمدتا چنین شرایطی مشترکان قبض به دست را به ادارات برق می کشاند تا پاسخ پرسش های خود را به صورت حضوری و در اتاق های این ادارات دریافت کنند که بعضی مواقع باعث ترافیک مراجعه کنندگان می شود ، ترافیکی که با شرایط کرونایی این روزها فضا را برای جولان این ویروس فراهم می کند بویژه این که بیشتر افراد این روزها حداقل های پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی کنند و به دارات برق برای اعتراض به قبض برق صادر شده ، مراجعه می کنند.

شاید یکی از اشکالات اساسی را باید در خود قبض برق دانست که بیش از اندازه پیچیده است . حتی با وجود اینکه حدود ۹ ماه از الکترونیکی شدن قبض برق استان مازندران می گذرد ، این فضا نیز نتوانسته از پیچیدگی این قبوض پر اعداد و ارقام بکاهد.

پیچیدگی قبوض برق را معاون مشترکین شرکت توزیع برق مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تایید کرد و گفت : با وجود این که می دانیم فهم اعداد و ارقام داخل جداول برای مصرف کنندگان سخت است ، ولی باید این جداول به صورت خام در قبوض گنجانده شود.

هزینه فصل‌ها را با یکدیگر مقایسه نکنید

بهزاد زینتی با تاکید بر این که به رغم شلوغی اعداد و ارقام قبوض برق ، مشترکین می توانند با یادگیری چند فرمول ساده قبض برق خود را محاسبه کنند ، توضیح داد : نخستین نکته که باید همه مشترکین به آن توجه داشته باشند این است که نباید هزینه مصرف خود در فصل گرما را با فصول دیگر مقایسه کنند ، زیرا در این فصل تعرفه ها و سقف پیک مصرف متفاوت از فصول دیگر است.

وی افزود : مقایسه قبوض برق یک استان با استان دیگر نیز اشتباه است ، زیرا در سطح کشور توانیر دارای تقسیم بندی منطقه ای برای محاسبه هزینه مصرف است و استان مازندران جزو استان های منطقه چهار کشور در میزان مصرف برق محسوب می شود و بر این اساس سقف تعرفه مصرفی بر اساس نرخ گذاری منطقه ای محاسبه می شود.

زینتی با بیان اینکه پیک مصرف مشترکین خانگی مازندران در فصول غیرگرم تا ۲۰۰ کیلووات در ساعت است ، گفت : اما در فصل گرم که از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور ادامه دارد ، پیک مصرف مشترکین تا ۴۰۰ کیلووات بر ساعت محاسبه می شود.

معاون شرکت توزیع برق مازندران توضیح داد : بها هر کیلووات ساعت مصرف برق در ماه‌های گرم سال برای مشترکانی که مصرف آنها تا ۱۰۰ کیلووات ساعت باشد ، به ازای هر کیلووات ساعت ۵۱۷ ریال محاسبه می شود و مشترکانی که مصرف برق آنها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلووات ساعت باشد ، باید به ازای هر کیلووات ساعت مازاد بر ۱۰۰ کیلووات ۶۰۲ ریال پرداخت کنند. به زبان ساده ، اگر مشترکی در یک دوره قبض خوانی ۱۵۰ کیلووات ساعت برق مصرف کرده است ، تا ۱۰۰ کیلووات نخست با تعرفه ۵۱۷ ریال و مصرف بیش از آن با تعریفه ۶۰۲ ریال برای هر کیلووات ساعت محاسبه می شود.

وی گفت : همچنین مشترکانی که مصرف برق آنها بیش از ۲۰۰ و تا حداکثر ۳۰۰ کیلووات ساعت باشد به ازای هر کیلووات ساعت مازاد یک هزار و ۷۴ ریال پرداخت می نمایند و نرخ مازاد بر۳۰۰ تا۴۰۰کیلووات ساعت هم یکهزار و ۷۱۷ ریال محاسبه می شود.

زینتی افزود : مشترکین خانگی که مصرف برق آنها بیش از ۴۰۰ و تا ۵۰۰ کیلووات ساعت باشد هم به ازای هر کیلووات ساعت مازاد ۲ هزار و ۴۷۲ ریال باید هزینه پرداخت کنند.

معاون شرکت توزیع برق مازندران به فرمول محاسبه و مشخص شدن هزینه مصرف برق اشاره کرد و گفت: کل هزینه برق مصرف یک دوره کنتور خوانی تقسیم بر مدت صورت حساب و سپس در ۳۰ روز ضرب می شود.

به گفته زینتی ، تمامی مناطق استان مازندران به استثنا مناطق کلاردشت ، مرزن آباد در چالوس ، کجور در نوشهر ، کیاسر در ساری ، محمدآباد در آمل، بلده در نور و رینه در شهرستان آمل جز منطقه گرمسیری هستند و در جدول منطقه چهار جای می گیرند.

وی تاکید کرد: با فرمول ارائه شده کاملا می توان قبوض برق را در خانه محاسبه کرد و نیازی به حضور مشترکین در ادارات برق به خصوص در شرایط کنونی تداوم شیوع ویروس کرونا نیست.

حذف قیض کاغذی ۹۸.۶ درصد مشترکان خانگی

معاون شرکت توزیع برق مازندران همچنین به حذف قبض کاغذی بیش از ۹۸.۶ درصد از مشترکین برق این منطقه اشاره کرد و گفت : مشترکین برای مشاهده جزئیات قبوض خود با مراجعه به سایت شرکت توزیع برق و تنها با داشتن شناسه قبض و یا رمز عبور می توانند از جزئیات قبض خود برای دوره کنونی و چند سال اخیر اطلاع کسب کنند.

توزیع برق مازندران دارای ۲ شرکت توزیع برق مازندران و غرب استان است که به حدود ۲ میلیون مشترک خدمات می دهند و از این میزان ۷۳ درصد مشترکین خانگی هستند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار