آفتابگردان آجیلی تولیدی در شهرستان سنقروکلیایی معروف به "تخمه‌سنقری" در فهرست خوش‌طعم‌ترین تنقلات قرار دارد، اما متاسفانه این محصول صاحب برند اغلب بدون فرآوری آنچنانی روی آن و به صورت فله‌ای به فروش می‌رسد.
کد خبر: ۸۶۵۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵ 21 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،عبدالله خسروی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنقروکلیایی، با بیان اینکه سالانه بین 2600 تا 3200 هکتار از اراضی شهرستان سنقروکلیایی زیر کشت آفتابگردان آجیلی می‌رود، گفت: امسال به دلیل مقابله با آفت گل جالیز 2600 هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت تخمه سنقری رفته است.

وی متوسط عملکرد تخمه سنقری را بین 2200 تا 2500 کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و افزود: سالانه بیش از شش هزار تن تخمه سنقری در شهرستان سنقروکلیایی تولید می‌شود.

خسروی آفتابگردان تولیدی در شهرستان سنقروکلیایی را به دلیل برخورداری شهرستان از شرایط آب و هوایی خاص دارای طعم و مزه منحصر به فرد عنوان کرد و افزود: تخمه سنقری نه فقط در داخل کشور، بلکه در خیلی از کشورهای دیگر هم شناخته شده است.

خسروی با بیان اینکه شهرستان سنقروکلیایی قطب تولید آفتابگردان آجیلی در کشور است، گفت: آفتابگردان تولیدی در این شهرستان به تخمه سنقری معروف بوده و در داخل و حتی در خارج از کشور هم طرفداران زیادی دارد.

وی در ادامه با ابراز تاسف از خام فروشی تخمه سنقری، گفت: در شهرستان سنقروکلیایی فرآوری آنچنانی روی تخمه سنقری انجام نمی‌شود و محصول تولیدی اغلب به صورت خام و یا بوداده و به صورت فله‌ای به فروش می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنقروکلیایی تاکید کرد: تخمه سنقری بازار پسندی بالایی داشته و عرضه فله‌ای آن، تولیدکنندگان را از عواید ناشی از ارزش افزوده بالای ناشی از فروش این محصول محروم می‌کند.

وی با بیان اینکه امسال برای فرآوری تخمه سنقری چند نفر متقاضی داشتیم، گفت: امیدواریم با ایجاد واحدهای بسته بندی مدرن از فروش فله‌ای تخمه سنقری که یک محصول صاحب برند در شهرستان سنقروکلیایی است، جلوگیری شود.

به گفته خسروی آفتابگردان آجیلی در فصل بهار در شهرستان سنقروکلیایی کشت و در فصل پاییز برداشت می‌شود.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار