مسئول کمیته یوگا هیات ورزش‌های همگانی استان کرمانشاه گفت: انجام مستمر تمرینات بدنی یوگا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، آرامش روحی و تقویت سیستم تنفسی فرد شده که همه اینها برای مقابله با بیماری کرونا کارایی دارند.
کد خبر: ۸۶۵۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰ 21 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،رویا نیک نیا به مناسب 21 ژوئن روز جهانی یوگا، یوگا را علمی کهن برای بهتر زیستن بشر دانست و اظهارکرد: حدود هفت هزار سال پیش، پیش از ورود آریایی‌ها به سرزمین هندوستان و پیدایش تمدن و زبان هند و آریایی، قومی به نام "دراویدی‌ها" در دره سند زندگی می‌کردند که با تمرینات یوگا آشنا بودند.

وی تصریح کرد: البته تمریناتی که میان این قوم انجام می‌شد به اسم یوگا مطرح نبود و بعدها براساس کشفیات باستان شناسی که در مناطقی از پاکستان صورت گرفت، مشخص شد که دراویدی‌ها با الهام و تقلید از رفتارهای حیوانات، پرندگان و طبیعت حرکاتی کششی برای قسمت‌های مختلف بدن ابداع کرده و آن را اجرا می‌کردند.

مسئول کمیته یوگا استان کرمانشاه تصریح کرد: بعدها که آریایی‌ها به هندوستان وارد شدند، دانش جدید این قوم مهاجر با تفکر دراویدیهای آمیخته شد و ابعاد جدیدی از علم یوگا شکل گرفت، بگونه ای که در 4500 سال قبل فردی به نام "کاپیلا" این علم را مدون کرد. البته قرن‌ها بعد یعنی حدود 300 سال قبل از میلاد فردی به نام "پاتانجلی" برای اولین بار یوگای هشت گانه را در کتاب "سوترا" به شکل مکتوب درآورد.

وی در خصوص چگونگی گسترش علم یوگا در جهان نیز گفت: از سال 1800 میلادی که ملوانان انگلیسی به هند وارد شدند، علم یوگا نیز به سرعت در جهان رواج پیدا کرد و مورد استقبال مردم ملل مختلف از جمله ایران قرار گرفت. سال 1300 نیز برای اولین بار این علم با انتشار کتاب "فلسفه جوکی" توسط "منوچهر ذوالقدر" وارد ایران شد و بعدها با تاسیس انجمن ورزشی یوگا ایران زیر نظر فدراسیون همگانی در سال 1343 شکل رسمی پیدا کرد.

نیک نیا در ادامه به اهمیت علم یوگا در دنیا اشاره کرد و افزود: یوگا علمی برای بهتر زیستن است که در قالب یوگای هشت گانه در دنیا مطرح می‌شود، یکی از بخش‌های هشت‌گانه این علم "آساناها" یا تمرینات بدنی ورزشی است که در کشور ما بیشتر روی این بخش توجه شده است.

وی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم آساناها را اجرا کنیم، یکی دیگر از بخش‌های هشت گانه علم یوگا یعنی " پرانایاما" که همان تمرینات تنفسی است را با آن همراه می‌کنیم تا تمرینات بدنی(حرکات ورزشی) را با تمرینات تنفسی انجام دهیم.

مسئول کمیته یوگا استان کرمانشاه بابیان اینکه این نوع از تمرینات یوگا در شرایط کنونی که دنیا با بحران کرونا درگیر شده می‌تواند در پیشگیری و کنترل این بیماری کارایی داشته باشد، اعلام کرد: آساناها یا همان تمرینات یوگا بگونه ای طراحی شده‌اند که سیستم ایمنی بدن فرد را تقویت می‌کند، برای همین در برابر بیماری کرونا کارایی دارد.

وی افزود: همچنین افرادی که بصورت مستمر تمرینات یوگا را انجام می‌دهند، به مرور به آرامش روحی بسیار بالایی دست پیدا می‌کنند، لذا این افراد در برابر بیماری کرونا استرس زیادی ندارند و به راحتی می‌توانند این بحران را پشت سربگذارند.

نیک نیا تقویت دستگاه تنفسی را از دیگر مزیت‌های تداوم در اجرای حرکات بدنی یوگا دانست و گفت: اکثر مردم عادی عادت کرده‌اند تنها یک سوم از ظرفیت ریه‌های خود را برای انجام تنفس بکار گیرند، درحالی که در یوگا یاد می‌گیریم، چطور باید از همه ظرفیت ریه‌ برای دم و بازدم استفاده کرد.

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه افزایش سطح اکسیژن خون، افراد را در برابر کرونا مقاوم تر می‌کند، لذا کسی که می‌داند چگونه باید از همه حجم ریه خود برای تنفس استفاده کند، میزان اکسیژن خون بدنش هم بالاست، برای همین در برابر بیماری کرونا مقاوم تر است.

مسئول کمیته یوگا استان کرمانشاه در ادامه به تشریح وضعیت یوگا در استان پرداخت و گفت: درحال حاضر بیش از 500 نفر در کرمانشاه یوگا کار می‌کنند و حدود 100 مربی در این رشته داریم که البته تنها بخشی از آنها فعال هستند.

وی افزود: هرچند در سطح استان تنها سه باشگاه تخصصی آموزش یوگا داریم، اما در سطح اکثر باشگاه‌های چند منظوره استان این رشته آموزش داده می‌شود.

نیک نیا در پایان یادآورشد: باتوجه به اینکه یوگا یک ورزش آرام است، بیشتر مخاطبین ما را بانوان تشکیل می‌دهند، اما در تلاشیم تا با راه اندازی یوگای قدرتی مردان را هم بیشتر به سمت این رشته جذب کنیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار