به گفته مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، این استان واحد فرآوری "سقز" ندارد.
کد خبر: ۸۶۳۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ 16 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،سعید کریمی با اشاره به نبود هیچ واحد صنایع تبدیلی مرتبط با فرآوری شیره درخت بنه(سقز) در استان، اظهار کرد: کم بودن مواد اولیه برای فرآوری، متقاضیان را از ورود به حوزه فرآوری سقز در استان بازداشته است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از سقز برداشت شده از منابع طبیعی استان در سالهایی که برداشت محصول داریم برای فرآوری از کشور خارج می شود، گفت: خروج سقز بدون هیچ کاری برای فرآوری آن، استان را از ارزش افزوده ناشی از فرآوری این محصول بی‌بهره می‌کند.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: تمامی سقز برداشت شده از بنه زارهای استان بجز بخش‌های کمی از آن که در داخل استان و در واحدهای بدون مجوز به صورت سقز کردی فراوری می شود، بدون هیچ فرآوری از استان خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه سقز در کشورهای اروپایی در تولید دارو کاربرد دارد، گفت: شیره درخت بنه ارزش اقتصادی بالایی دارد و با قیمت بالایی از استحصال کنندگان خریداری شده و به کشورهای اروپایی صادر می شود.

کریمی سپس با اشاره به حمایت از متقاضیان ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی مرتبط با سقز در استان، گفت: اگر متقاضیان طرح و برنامه با توجیه اقتصادی ارائه کنند از آنها حمایت خواهیم کرد، هرچند معتقدم ورود سرمایه گذاران در این بخش باید به صورت محصول جانبی باشد تا توجیه اقتصادی داشته باشد، چون سقز فقط دو سال یکبار و آن هم به میزان کم در بنه زارهای استان برداشت می‌شود.

وی تاکید کرد: سرمایه گذاری در حوزه فرآوری سقز باید کارگاهی و به صورت محصول جانبی و البته همراه با توسعه بنه زارهای استان باشد، در غیر اینصورت سرمایه گذاری در این حوزه بازدهی ندارد.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سپس با اشاره به کاهش میزان برداشت سقز در بنه‌زارهای استان کرمانشاه در سال‌های اخیر، گفت: در سنوات گذشته میزان برداشت سقز در بنه‌زارهای استان در سالهایی که مجوز برداشت صادر می‌شد به 100 تن می‌رسید، در حالی که در سالهای اخیر این میزان به حدود 50 تا 60 تن رسیده که البته همین میزان هم درآمد 10 تا 12 میلیارد تومانی برای بهره برداران به همراه دارد.

وی از بین رفتن بنه زارهای استان به دلایلی مثل برداشت بی‌رویه در سال هایی که برداشت مجاز است، توسعه راه ها و ... را در کاهش میزان برداشت سقز از بنه زارهای استان اثرگذار دانست و افزود: با انجام کارهای توسعه ای در جهت ایجاد بنه زارها می توان از روند کاهشی میزان تولید بنه در استان جلوگیری کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار