شبکه بهداشت و درمان ملایر همچنین اعلام کرد که یک هفته بعد از سفر‌های پی‌در پی خرداد، در ۲ روز آخر هفته گذشته تعداد آمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان با یک ماه برابری می‌کند و کانون اصلی این اپیدمی و واگیری سریع کرونا نیز برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا، سفر‌ها و مهمانی‌های خانوادگی است.
کد خبر: ۸۶۲۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹ 15 June 2020
طبق اعلام شبکه بهداشت و درمان ملایر در یک‌ماه گذشته ۹۰ درصد افرادی که در این شهرستان به ویروس کرونا مبتلا و تست آن‌ها مثبت اعلام شد، مربوط به کسانی بود که در مراسم‌هایی همچون عروسی، عزا و مهمانی‌های خانوادگی آن هم بدون توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرکت کردند.

شبکه بهداشت و درمان ملایر همچنین اعلام کرد که یک هفته بعد از سفر‌های پی‌در پی خرداد، در ۲ روز آخر هفته گذشته تعداد آمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان با یک ماه برابری می‌کند و کانون اصلی این اپیدمی و واگیری سریع کرونا نیز برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا، سفر‌ها و مهمانی‌های خانوادگی است.

روند شیوع ویروس کرونا در شهرستانی که وضعیت آن زرد اعلام شده، زنگ خطری است که در صورت رعایت نکردن موارد و پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و شرکت کردن در مراسم‌ها و تجمع‌ها، این شهر را جزو شهر‌های قرمز قرار خواهد داد و سیستم درمان فشار مضاعفی را حتی قبل از شروع موج دوم و آغاز فصل پاییز متحمل می‌شود.

در این باره معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر عصر یکشنبه در ستاد پیشگیری، کنترل و هماهنگی مقابله با کرونا این شهرستان تاکید کرد: طبق روال قبل برخی محدودیت‌ها همچنان ادامه دارد و کمیته‌های ۱۰ گانه ستاد مقابله با کرونا به طور جدی باید اقدامات خود را برای کنترل و مقابله با شیوع کرونا ادامه دهند.

حسین فارسی ضمن تاکید بر استمرار عملیات ضدعفونی معابر و خیابان‌های سطح شهر در ۲ مرحله در شبانه‌روز از شهردار ملایر خواست: تمرین ضدعفونی شهر همانند اوایل شیوع ویروس کرونا در روز‌های آتی اجرا شود.

وی خطاب به اعضای ستاد مقابله با کرونا در شهرستان گفت: شما به عنوان سفیران این ستاد مردم و خانواده‌های خود را نسبت به رعایت موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی آگاه کنید و حساسیت ویژه‌ای بین مردم برای جلوگیری از شیوع دوباره ویروس کرونا ایجاد شود.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر کمک به انجام امور و کار‌های مردم و مراجعان به ادارات توسط مدیران، فعالیت مستمر ایستگاه‌های سلامت، تشدید نظارت‌ها و کنترل بازار، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌ها، ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی، رعایت نکات بهداشتی رانندگان تاکسی و سوار کردن سه سرنشین در تاکسی‌ها و برگزاری آزمون‌های مدارس به صورت مجازی را از دیگر ضرورت‌ها برای مقابله با کرونا برشمرد.

فارسی بیان کرد: با توجه به اینکه آیین‌های عزا به روال گذشته برگشته و مردم بدون رعایت موارد بهداشتی در آرامستان‌ها حضور پیدا می‌کنند، محدودیت‌ها دوباره در آرامستان بهشت هاجر اعمال می‌شود.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ویژه ملایر

وی با اشاره به آغاز فعالیت رستوران‌ها و تالار‌ها طبق دستور رییس جمهوری آن هم با ۵۰ درصد ظرفیت و در شهر‌هایی که قرمز نیست گفت: فعالیت این اماکن در سطح شهر باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت کامل از سر گرفته شود، در غیر اینصورت برخورد قانونی با متخلفان صورت می‌گیرد.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ویژه ملایر با تاکید بر اینکه شهروندان در اوایل شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها همراهی و همکاری خوبی با ستاد داشتند تاکید کرد: انتظار داریم مردم تا شکست کرونا همچنان یاریگر ما باشند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

فارسی رعایت پروتکل‌های بهداشتی را توسط تمامی دستگاه‌های اجرایی، اماکن مذهبی، اصناف، بازاریان و اماکن تفریحی و اقشار مختلف مردم ضروری و اجباری دانست و اظهار داشت: اصحاب رسانه از طریق فضای مجازی و نشریات ضرورت رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را به مردم گوشزد کنند.

وی ضمن تقدیر از عملکرد مثبت دهیاران در آگاه سازی روستاییان تاکید کرد: مسوولان کمیته‌های ستاد مقابله با کرونا روزانه گزارش عملکرد خود را به ستاد اعلام و مدیران دستگاه‌ها نیز اقدامات و طرح‌های خود را برای مقابله با کرونا به ستاد ارسال کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر نیز گفت: در خردادماه ۹۰ درصد از افرادی که در این شهرستان به ویروس کرونا مبتلا شدند، در مراسم‌هایی همچون عروسی و عزا و شرکت در مهمانی و یک جمع گروهی حضور پیدا کردند.

محسن ترکاشوند افزود: این در حالیست که آیین‌هایی همچون نماز جمعه و سایر مراسم مذهبی و فرهنگی تعطیل شده، اما رفتار‌های غیر ضروری که عامل آلودگی به ویروس کرونا است، آزاد شده و مراسم عروسی و خاکسپاری، سفر و حضور در پارک‌ها و اماکن تفریحی به روال قبل برگشته است.

وی کانون اصلی اپیدمی کرونا در خرداد امسال را برگزاری این آیین‌ها و افزایش حجم سفر‌ها عنوان و بیان کرد: اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند، آسیب جدی به سیستم و کادر درمانی این شهرستان وارد می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر با بیان اینکه این شهرستان در پیشگیری، کنترل و مقابله با کرونا در مراحل اولیه کار الگو و نمونه بود و خوب عمل کرد گفت: این در حالیست که پس از تعطیلی نیمه خرداد آمار مبتلایان به ویروس کرونا در ملایر افزایش یافت و هم اکنون سه بیمارستان امام حسین (ع)، مهر و دکتر غرضی این شهر درگیر است.

دکتر ترکاشوند ادامه داد: ملایر در حال حاضر در شرایط زرد است و چنانچه فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود و مردم در مراسم‌ها، تجمع‌ها، اماکن تفریحی و مراکز خرید و مهمانی‌ها حضور پیدا کنند، ممکن است به شرایط قرمز برسیم.

وی یادآور شد: طبق آخرین آمار ۸۵ درصد آلودگی به ویروس کرونا وارد مناطق شهری شده و ۱۴.۷ درصد از مناطق روستایی ملایر درگیر این بیماری هستند که دهیاران و بهورزان در این زمینه خوب عمل کردند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر با اشاره به انجام نمونه‌گیری ویروس کرونا در مرکز خدمات جامع سلامت ۱۶ ساعته باغ گل بیان کرد: در این مرکز محدودیت فضا داریم که نیازمند اختصاص یک کانکس برای سرعت‌بخشی در نمونه‌گیری هستیم.

استمرار کمک به تجهیزات درمانی بیمارستانی

رییس بیمارستان امام حسین (ع) ملایر نیز اظهار داشت: شکل بیماری تغییر کرده و ویروس جهش یافته و این نگران کننده است و حساسیت‌ها نسبت به مقابله با ویروس و رعایت موارد بهداشتی باید چندین برابر شود.

آناهیتا هیربد با تاکید بر تغییر شکل تبلیغات محیطی و شهری نسبت به آگاه‌سازی مردم گفت: پس از فعالیت مجدد تالار‌ها و رستوران‌ها با نصف ظرفیت، حتما نظارت لازم در برگزاری مراسم‌ها در این اماکن تشدید شود.

وی با اشاره به کمبود تجهیزات درمانی خواستار استمرار کمک‌ها طبق روال قبل شد و تاکید کرد: باید جلوی شیوع ویروس کرونا را بگیریم، چراکه اگر کادر درمان آسیب ببیند، هیچ جایگزینی برای کادر درمان نداریم.

رییس مرکز بهداشت ملایر نیز گفت: تاکنون در مرکز خدمات جامع سلامت باغ گل ملایر از اردیبهشت تاکنون حدود ۶۰۰ مورد نمونه‌گیری از افراد مشکوک به کرونا انجام شده است.

نیکو امجدی افزود: مراکز شبانه‌روزی سامن و ازندریان ۲ مرکز معین غربالگری کرونا هستند، اما نمونه‌گیری فقط در مرکز ۱۶ ساعته باغ گل ملایر انجام می‌شود.

وی نسبت به آغاز واکسیناسیون دانش‌آموزان پایه دهم و طرح سنجش پایه اول در تابستان هشدار داد و تاکید کرد: این امر یک بار اضافی روی دوش کادر درمان است و سه منطقه آموزش و پرورش شهرستان باید مدیریت و برنامه‌ریزی لازم را در این زمینه داشته باشند.

طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت و درمان، از دیروز تا امروز ۲۵ خرداد، ۲ هزار و ۴۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که در طول ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۷ بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان به هشت هزار و ۸۳۷ مورد رسید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار