از تاریخ دهم خرداد که سامانه های مدیریت و فروش سهام عدالت در کارگزاری‌ها راه اندازی شده است، با وجود اینکه بر اساس اظهارات ستاد خبری سهام عدالت، هیچ پیش شرطی مانند داشتن کد بورسی، مراجعه به دفاتر پیشخوان، مراجعه به دفتر کارگزاری و از این قبیل برای فروش سهام عدالت وجود نداشته و تمام مشمولین آزادسازی مستقیم سهام عدالت میتوانستند با مراجعه به سامانه سهام عدالت هر یک از شرکتهای کارگزاری، نسبت به انتخاب کارگزاری، مشاهده سبد سهام و یا فروش آن اقدام نمایند، اما در این میان، مشکلات تاثیرگذاری در میان برخی مراجعین شایع بود.
کد خبر: ۸۶۰۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۱ 12 June 2020

سهام عدالت

مشاور مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین و مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات اکسون به عنوان یکی از شرکتهای ارائه کننده زیرساخت مدیریت و فروش سهام عدالت، در رابطه با مشکلاتی که مراجعه کنندگان به سامانه های سهام عدالت شرکت های کارگزاری با آنها مواجه می شوند، توضیحاتی را بیان نمود. فرزاد برنا در این خصوص تصریح کرد:

از تاریخ دهم خرداد که با همت تیم های فنی شرکت های کارگزاریهای مختلف، سامانه های مدیریت و فروش سهام عدالت در کارگزاریها راه اندازی شده است، با وجود اینکه بر اساس اظهارات ستاد خبری سهام عدالت، هیچ پیش شرطی مانند داشتن کد بورسی، مراجعه به دفاتر پیشخوان، مراجعه به دفتر کارگزاری و از این قبیل برای فروش سهام عدالت وجود نداشته و تمام مشمولین آزادسازی مستقیم سهام عدالت میتوانستند با مراجعه به سامانه سهام عدالت هر یک از شرکتهای کارگزاری، نسبت به انتخاب کارگزاری، مشاهده سبد سهام و یا فروش آن اقدام نمایند، اما در این میان، مشکلات تاثیرگذاری در میان برخی مراجعین شایع بود.

دسته اول: خطای عدم تطابق کد ملی و شماره موبایل:

 برخی سهامداران در ورود به سامانه، با خطای عدم تطابق کد ملی و شماره موبایل برخورده کرده اند. این مشکل زمانی رخ می دهد که شماره موبایل ثبت شده در سامانه سهام عدالت خصوصی سازی (samanese.ir) برای آن کد ملی، به نام خود آن سهامدار نبوده باشد. بنابراین، تا زمانی که سامانه مذکور در دسترس است، این افراد باید فورا نسبت به درج شماره تلفن همراه به نام خود سهامدار و شماره شبای بانکی صحیح در سامانه samanese.ir اقدام نمایند.

به محض اینکه از سوی نهادهای متولی، زیرساخت لازم در اختیار شرکت های کارگزاری قرار بگیرد، مراجعین با این خطا مواجه نخواهند شد و در همان لحظه می توانند شماره تلفن همراه خود را اعلام نمایند.

دسته دوم: خطای فاقد سهام عدالت:

 افرادی که با خطای عدم وجود کد ملی مواجه می شوند به این خاطر است که یا مشمول سهام عدالت نیستند، یا روش آزادسازی مستقیم را انتخاب نکرده اند. البته، اگر فردی روش آزادسازی مستقیم را پس از تاریخ 1399/02/31 انتخاب کرده باشد، ممکن است باز هم با این خطا مواجه شود ولی احتمالا پس از تاریخ 19ام خرداد ماه اطلاعات وی وارد بورس خواهد شد و خواهد توانست با  مراجعه به سامانه های سهام عدالت هر شرکت کارگزاری، سهام خود را مشاهده و مدیریت نماید.

دسته سوم: مشمولین زیر 18 سال که سیم کارت به نام خود ندارند

دارندگان سهام عدالت زیر 18 سال، در حال حاضر به دلیل عدم دارا بودن سیم کارت به نام خود، در استفاده از خدمات غیرحضوری سامانه های سهام عدالت شرکت های کارگزاری محدودیت دارند. برای این افراد، هنوز از مراجع رسمی اظهار نظری نشده است اما شرکت اکسون می تواند پیشنهاد دهد که افراد بین 6 تا 18 سال اقدام به تهیه سیم کارت دانش آموزی به نام خود نمایند. چرا که نه تنها برای سهام عدالت، بلکه برای سایر خدمات غیرحضوری در کشور، وجود سیم کارت به نام خود افراد کمک کننده خواهد بود.

راه دیگری که شرکت اکسون به آن فکر کرده است، این است که افراد زیر 18 سال در سامانه سجام ثبت نام نمایند و ولی یا قیم آن ها تلفن خود را ثبت نمایند. اما این روش باید توسط مراجع ذیصلاح اعلام شود و در آن صورت، زیرساخت شرکت های کارگزاری متناسب با آن بروز خواهند شد.

دسته چهارم: مشمولینی که کلا سیم کارت به نام خود ندارند.

 این دسته از افراد باید نسبت به سیم کارت به نام خود اقدام نمایند. اگر معذوریت هایی مانند عدم امکان خروج از منزل دارند، می توانند از فروشگاه های اینترنتی اپراتورهایی مثل همراه اول، ایرانسل یا رایتل نسبت به ثبت نام اینترنت اقدام نمایند. نه تنها برای سهام عدالت، بلکه برای سایر خدمات غیرحضوری در کشور، وجود سیم کارت به نام خود افراد نیاز است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار