دبیر علمی تاریخ و فرهنگ شناختنامه بوشهر:
دبیر علمی تاریخ و فرهنگ شناختنامه استان بوشهر گفت: بوشهر دروازه فرهنگ و تمدن بوده است و باید برای تقویت این فرهنگ و تمدن تلاش کنیم.
کد خبر: ۸۶۰۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱ 09 June 2020

دبیر علمی تاریخ و فرهنگ شناختنامه استان بوشهر گفت: بوشهر دروازه فرهنگ و تمدن بوده است و باید برای تقویت این فرهنگ و تمدن تلاش کنیم.

عباس عاشوری‌نژاد صبح سه‌شنبه در نشست تشریح فعالیت شناختنامه هنر، فرهنگ و تمدن استان بوشهر بیان کرد: هویت هر استان و مردمی را فرهنگ مکتوب آن استان تشکیل می دهد و اینکه بوشهر دروازه فرهنگ و تمدن بوده است موضوعی است که در حال حاضر در بین فرهنگ نویسان کاملا یک امر بدیهی است.

وی افزود: برای تقویت هویت فرهنگی و تمدنی ما حتما باید بدانیم که کجا ایستاده ایم و داشته های ما چیست و ضرورت است که مدیران فرهنگی برای مدیریت این حیطه، بدانند که فرهنگ و تمدن استانشان چه نقاط قوت، ضعف و یا آسیب هایی دارد.

دبیر علمی تاریخ و فرهنگ شناختنامه استان بوشهر با اشاره به آسیب شناسی دانشنامه ادامه داد: بنابراین برای اینکه بتوانیم با یک رویکرد آسیب شناسانه فرهنگ و تمدن خود را مورد توجه و بازنگری قرار بدهیم نیاز است که بدانیم چه کارهایی در حوزه هنر، فرهنگ و تمدن استان صورت گرفته است.

عاشوری نژاد خاطر نشان کرد: در رویکرد جدید شناختنامه، توجه به دانشگاهیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا در جامعه ای که دیوارهای دانشگاه برداشته شده است مشارکت های بهتری صورت می گیرد و تعامل میان پژوهشگران و دانشگاهیان اتفاق مهمی است.

وی با اشاره به اولویت های منتشر شده در فراخوان بیان کرد: اولویت یابی در شناختنامه استان فرایندی بوده که طی ۱۰ جلسه با حضور اندیشمندان فرهنگ و هنر استان در حوزه هنری استان بوشهر تشکیل شد و کارگروه هایی تشکیل شد که هر کدام اولویت های خود را مطرح کردند.

عاشوری نژاد با بیان اینکه هر ساله تعدادی اولویت برای پژوهش معرفی می شود ادامه داد: پس از تشکیل کارگروه ها، در مجموعه شناختنامه، به حدود ۸۰ اولویت رسیده شد که پس از آن شورای علمی شناختنامه هنر، فرهنگ و تمدن استان بوشهر با بررسی آن ها، موضوعاتی را که در اولویت بالاتری قرار داشتند، انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دستورالعمل شورای شناختنامه به چاپ کتاب های تک جلدی برقرار است بیان کرد: در رویکرد جدید شناختنامه، هر کتابی که منتشر می شود در قالب ۱۵۰ الی ۲۰۰ صفحه است و ما باید به یک کلیت از هنر، فرهنگ و تمدن استان بوشهر برسیم و پس از آن وارد جزئیات شویم.

عاشوری نژاد با اشاره به نحوه تهیه طرح پیشنهاده (پروپوزال) خاطر نشان کرد: امروزه هر طرح از نظر شکلی و محتوایی باید دارای استانداردهای قابل پذیرشی باشد و از نظر محتوایی باید دارای رویکرد وسیعی نگر باشد و بعدا به سوی رویکرد جزئی نگر پیش رود.

رونمایی از شیوه نامه و لوگو شناختنامه

در حاشیه این نشست از شیوه نامه و لوگو شناختنامه هنر، فرهنگ و تمدن استان بوشهر با حضور اعضای شورای علمی شناختنامه رونمایی شد و دکتر سید جعفر حمیدی ، دبیر علمی ادبیات و تاریخ فرهنگ عامه استان نیز به صورت مجازی در این نشست حضور پیدا کرد.

دبیر علمی ادبیات و تاریخ فرهنگ عامه استان بوشهر با بیان اینکه به دلیل شرایط کرونا قادر به حضور در جلسه نبودم، اظهار داشت: انتشار مجموعه شناختنامه هنر، فرهنگ و تمدن استان بوشهر، اقدام بسیار کار خوبی است که با تلاش های زیادی از سوی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر ادامه پیدا کرده است.

سید جعفر حمیدی با بیان اینکه این اقدام نیاز به حمایت همه اصحاب اهل قلم و مسئولان استانی دارد، عنوان کرد: امیدواریم که با حمایت ها بتوانیم به اهداف متعالی این مجموعه دست یابیم و من نیز در کنار سایر اعضای شورای علمی شناختنامه در کنار نویسندگان و پژوهشگران هستم.

پژوهشگران جهت همکاری می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر، در بخش دبیرخانه های دائمی، قسمت شناختنامه هنر، فرهنگ و تمدن استان بوشهر، از اولویت ها و اخبار شناختنامه مطلع شوند و فایل پیشنهاده نیز از همان بخش قابل دریافت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار