ویروس مخرب کرونا موجب بیشتر شدن مشکلات مردم در همه زمینه ها شد . این معضل به دانشگاه شمال که تا سال ۸۸ با نام موسسه آموزش عالی شناخته می شد ، هم سرایت کرد و موجب تعدیل نیرو در این دانشگاه گردید .
کد خبر: ۸۵۹۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲ 08 June 2020

به گزارش تابناک مازندران، ویروس مخرب کرونا موجب بیشتر شدن مشکلات مردم در همه زمینه ها شد . این معضل به دانشگاه شمال که تا سال ۸۸ با نام موسسه آموزش عالی شناخته می شد ، هم سرایت کرد و موجب تعدیل نیرو در این دانشگاه گردید .

بر اساس این گزارش، تعدیل نیروی ناشی از تبعات شیوع کرونا در دانشگاه غیرانتفاعی شمال واقع در شهرستان آمل در حالی طی چند روز گذشته برای این مجموعه آموزشی حاشیه ساز شده است که مسئولان آن می گویند این کار را از سر اجبار انجام داده‌اند ولی معنی‌اش اخراج نیرو نیست و حق و حقوق تمامی آنها برابر قرارداد کاری سالانه پرداخت کرده‌اند.

 دانشگاه شمال که تا سال ۸۸ با نام موسسه آموزش عالی شناخته می شد ، از سال ۷۵ در رشته های مهندسی کامپیوتر و کارشناسی حسابداری شروع کرد و هم اکنون در ۵۵ رشته در مقاطع کاردانی پیوسته ، کاردانی ناپیوسته ، کارشناسی پیوسته ، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته بیش از ۶ هزار دانشجو دارد. همچنین نزدیک به ۴۰۰ مدرس با این دانشگاه همکاری دارند که ۷۰ نفر عضو هیأت علمی تمام وقت و پاره وقت محسوب می شوند.

مشکل تعدیل نیروی انسانی دانشگاه شمال پس از بازگشایی دانشگاه ها از ۱۷ خرداد ماه تحت پروتکل بهداشتی رونمایی و مشخص شد که برخی از کارکنان آن که تا پیش از شیوع کرونا در بخش خدماتی مشغول کار بودند دیگر در این مجموعه جایی ندارند و باید با آن خداحافظی کنند.

تجمع تعدادی از این نیروها در مقابل در ورودی دانشگاه طی روز یکشنبه و یک روز پس از بازگشایی دانشگاه ها سبب شد تا توجه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به این سوژه جلب شود . فیلم ها و کلیپ هایی که از این موضوع در فضای مجازی دست به دست می شود حاوی اظهارات کارگران و کارکنانی است که می گویند از محل کارشان اخراج شده اند و به همین دلیل نیز دست به تجمع زده اند.

این کارگران که اغلب از نیروهای خدماتی دانشگاه بودند ادعا می کنند که از ابتدای اسفند ماه با شیوع ویروس کرونا و سپس تعطیلی کلاس های حضوری مراکز آموزشی مجبور به ترک دانشگاه شدند و تا حال حاضر به دانشگاه باز نگشته اند. برخی از این کارگران هم می گویند حدود ۲۰ سال سابقه کار در دانشگاه شما دارند و اکنون اخراج آن هم به خاطر شیوه بیماری کرونا که خودشان هیچ نقشی در آن نداشتند برایشان غیرمنتظره و غیرقابل پذیرش است.

البته برخی از این کارگران همچنین از این که طی چهار ماه گذشته که با شیوع بیماری کرونا آنها بیکار شدند ، اداره کار هیچ بیمه بیکاری به آنها پرداخت نکرده است و این موضوع هم مشکلشان را پیچیده تر کرده است.

دانشگاه هیچکسی را اخراج نکرد

رییس دانشگاه شمال آمل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به مشکل ایجاد شده برای کارگران ، گفت : موضوع فقط تعدیل نیرو به دلیل کاهش درآمد دانشگاه است که آن هم ناشی از تعطیلی کلاس های حضوری و همچنین تداوم شیوع ویروس کرونا است و دانشگاه قصد اخراج هیچ کدام از نیروهای خدماتی خود را ندارد.

عباسعلی رستمی افزود : با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی و همچنین برگزاری کلاس های مجازی ، دانشگاه مجبور شد بیش از ۱۰۰ نفر از نیروها و کارکنان خود را تعدیل کند که اصلا به معنای اخراج نبود.

وی با بیان اینکه تعدیل این نیروها بر اساس قوانین و قرارداد سالیانه کارکنان بوده و تمامی حق و حقوق آنان تا پایان قرارداد کاری پرداخت شده است ، گفت : تمامی نامه نگاری برای برخوداری این افراد از بیمه بیکاری انجام شده و مراحل بعدی از دست دانشگاه خارج است و باید توسط اداره کار و تامین اجتماعی انجام شود.

رییس دانشگاه شمال توضیح داد : دانشگاه شمال یک مرکز آموزشی مبتنی بر درآمد - هزینه است و هزینه های خود را باید از محل شهریه دانشجویان تامین کند.

رستمی با بیان اینکه تا کنون حدود ۴۰ درصد از شهریه دانشجویان برای سال تحصیلی ۹۸-۹۹ دریافت شده است ، افزود : تعطیلی دانشگاه پس از شیوع کرونا و عدم دریافت شهریه و ناتوانی در پرداخت حقوق کارکنان دانشگاه ، ما را مجاب به تعدیل نیرو و هدایت آنان به سمت دریافت بیمه بیکاری کرد.

وی با اشاره به اینکه در ۲ سال اخیر( سال ۹۸ و ۹۹) حقوق کارکنان دانشگاه شمال حدود ۶۵ درصد افزایش قانونی داشت ، گفت : این مساله بار سنگینی بر دوش دانشگاه ایجاد کرده که عدم دریافت شهریه عملا ما را از پرداخت حقوق بازمی دارد.

رستمی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد از درآمد ۱۵ میلیارد تومانی سالیانه دانشگاه به حقوق کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه اختصاص می یابد ، افزود : تعدیل نیرو تنها راه حل پیش روی دانشگاه برای عبور از مشکلات پیش آمده ناشی از ویروس کرونا است.

دانشگاه به تمام نیروهای خود نیاز دارد

رییس دانشگاه شمال با تاکید بر اینکه هیچکدام از کارکنان دانشگاه اخراج نشدند ، گفت : دانشگاه برای ادامه فعالیت خود نیازمند کارکنان خود بوده و طبیعی است با عادی شدن شرایط همه آنها به محل کار خود بازگردند.

رستمی با بیان اینکه ایجاد تشویش و همهمه نه تنها این مشکل را حل نخواهد کردو حتی آنان را تشدید می کند، از کارکنان تعدیل شده خواست تا شکیبایی بیشتری داشته و مسئله را به یک بحران تبدیل نکنند.

وی کارکنان دانشگاه شمال را از نیروهای باسابقه این مرکز علمی توصیف کرد و گفت : این نیروها سالیان سال در دانشگاه شمال خدمت کردند و دانشگاه هرگز به دنبال از دست دادن آنان نیست.

بی تمایلی کارکنان دانشگاه به دریافت بیمه بیکاری

فرمانده شهرستان آمل هم در باره مشکل کارکنان دانشگاه شمال به خبرنگار ایرنا گفت : تاکنون چندین جلسه برای حل مشکل کارکنان دانشگاه شمال برگزار شد و مسیر برای دریافت بیمه بیکاری آنان باز و هموار شده است.

جعفر رسولی با بیان اینکه کارکنان تعدیل شده دانشگاه شمال تمایلی به دریافت بیمه بیکاری نشان نمی دهند، افزود : اینطور که به نظر می رسند آنها به دنبال بازگشت به کارشان هستند و برای این منظور هم ظاهرا شیوه های نامتعارف را در پیش گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه قول مساعد داده که هیچکدام از نیروهای را اخراج نخواهد کرد ، از کارکنان تعدیل شده خواست تا مسائل را از مجرای قانونی و به شیوه های مرسوم پیگیری کنند.

ویروس کرونا که از سی ام بهمن ماه پارسال با شناسایی ۲ بیماری در بابل به مازندران رسید ، همچنان این استان را در وضعیت زرد و سفید نگه داشته است. مازندران نخستین استانی بود که از سوم اسفند ماه پارسال مدارس و دانشگاههای خود را تعطیل کرد .

مازندران حدود ۲۰۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی با حدود ۱۵۰ هزار دانشجو از سراسر کشور دارد. این استان درزمینه مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و خصوصی در کشور مقام نخست را دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار