مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: تلاش می‌کنیم فاز کوتاه مدت ساماندهی صادرات میوه و تره‌بار را امسال در کرمانشاه به عنوان پایلوت کشور اجرا کنیم.
کد خبر: ۸۵۸۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ 06 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،بهزاد باباخانی ، با اشاره به مشکلاتی که در صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد، افزود: آشفتگی صادرات میوه و تره‌بار یک مشکل ملی است و هم اکنون عمده صادرات به شکل سنتی از مرز‌ها صورت می‌گیرد.

وی از معایب این شیوه صادرات یاد کرد که باعث ضایعات محصولات کشاورزی می‌شود و ادامه داد: در این شیوه محصولات کشاورزی عمدتا بدون توجه به نیاز طرف مقابل به مرز می‌آید و طرف عراقی در مرز تصمیم می‌گیرد که این محصولات را بخرد، یا نه.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: ایراد دیگر این شیوه صادرات ظاهر نامناسب آن است که ظاهری مانند میدان بار را در مرز ایجاد می‌کند.

باباخانی با بیان اینکه استان کرمانشاه به لحاظ نقش قابل توجهی که در صادرات به عراق خصوصا در زمینه محصولات کشاورزی دارد برای ساماندهی صادرات این محصولات به عنوان پایلوت کشور پیشقدم شده، تاکید کرد: چند مدل برای این منظور طراحی و آن‌ها را به سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی اصلی موضوع ارسال کردیم و جلساتی نیز در این زمینه با آن‌ها داشتیم.

وی اظهار کرد: چند کمیته تخصصی نیز در زمینه ساماندهی صادرات محصولات کشاورزی در کرمانشاه راه‌اندازی شده که در زمینه تدوین ساز و کار‌ها فعالیت دارند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه ساماندهی صادرات محصولات کشاورزی را نیازمند هماهنگی‌های فرااستانی و بین بخشی میان وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و ... دانست و عنوان کرد: به علاوه برای این منظور نیازمند ایجاد یک سازمان متولی هم هستیم.

باباخانی درباره مدلی که قرار است برای ساماندهی صادرات محصولات کشاورزی اجرا شود نیز یادآوری کرد: این مدل شامل چند بخش است، برای مثال برای محصولات کشاورزی تولیدی استان‌های دیگر به دنبال بسته‌بندی از مبدا هستیم و برای تولیدات کرمانشاه نیز می‌توان این بسته‌بندی را در جایی نزدیک مرز هم انجام داد.

وی اضافه کرد: به علاوه باید زیرساخت‌هایی از جمله سردخانه، انبار و ... نیز در مرز‌ها ایجاد شود که از ظرفیت بخش خصوصی نیز در این زمینه استفاده کنیم.

به گفته این مسئول، قرار است در قالب این طرح هم میزان مازاد تولید محصولات کشاورزی در داخل و هم میزان نیاز طرف مقابل برآورد شود تا صادرات میوه و تره‌بار بر اساس نیاز طرف عراقی صورت گیرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه ساماندهی محصولات کشاورزی در چند فاز کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تعریف شده، گفت: امیدواریم بتوانیم فاز کوتاه مدت آن را امسال اجرایی کنیم.

باباخانی تاکید کرد: به دنبال تامین منابع مالی این طرح از محل اعتبارات ملی و استانی نیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی صادرات محصولات کشاورزی به محصولات خاصی محدود نمی‌شود، افزود: البته برخی محصولات مانند سیب زمینی، گوجه، پیاز و هندوانه که سهم عمده صادرات محصولات کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهد، در اولویت است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار