رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: نیاز فوری به راه اندازی ۱۵۰ مرکز پزشکی قانونی در کشور داریم.
کد خبر: ۸۵۷۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 01 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،دکتر عباس مسجدی آرانی ، با اشاره به کمبود مراکز پزشکی قانونی در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر 275 مرکز پزشکی قانونی در کشور فعال است که 30 مرکز آن اخیرا و با حمایت های رییس قوه قضاییه راه اندازی شده و در حال حاضر بصورت اورژانسی به راه اندازی 150 مرکز دیگر نیازمندیم.

وی افزود: حدود 150 شهرستان داریم که فاصله حداقل 80 کیلومتری از اولین مرکز پزشکی قانونی نزدیک خود دارند، بدین معنی که اگر برای یک نفر مشکلی ایجاد شود، این فرد باید برای انجام کارهای پزشکی قانونی خود 80 کیلومتر مسیر را طی کند و قطعا این شرایط دشوار است، بنابراین نیاز فوری است که در این 150 شهرستان مرکز پزشکی قانونی راه اندازی شود.

مسجدی آرانی خاطرنشان کرد: از مجموع 275 مرکز فعلی پزشکی قانونی نیز 70 مرکز آن استیجاری است و 80 مرکز دیگر نیز امانی است و این امر شرایط کار را دشوار کرده، چرا که اجازه تعمیرات و بازسازی و ... نداریم و این برای سازمان پزشکی قانونی با توجه به فعالیت مهم و خطیر آن خوب نیست.

4500 پُست خالی داریم

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه با اشاره به کمبود نیروی شدید در بدنه سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در حال حاضر از 7500 پُست سازمانی که داریم تنها 30 درصد آن اشغال شده و مابقی پُست های ما خالی است.

وی تصریح کرد: هم اکنون حدود سه هزار نفر در بدنه سازمان پزشکی قانونی کشور مشغول فعالیت هستند و این درحالی است که با توجه به پست های سازمانی که در اختیار داریم باید 4500 نفر دیگر به این مجموعه اضافه شوند.

وی از فعالیت هزار پزشک در سازمان پزشکی قانونی کشور خبر داد وافزود: هم اکنون بصورت اورژانسی نیازمند بکارگیری 500 پزشک دیگر هستیم و در این زمینه باید اعتبارات لازم فراهم شود.

انجام 2.5 میلیون نظر کارشناسی در سال گذشته/ فشار کاری بیش از حد استاندارد است

وی از انجام 2.5 میلیون نظر کارشناسی برای دستگاه قضایی در سال گذشته خبر داد و افزود: قطعا انجام این حجم از کار، فعالیت بیشتر نیروهای پزشکی قانونی را می طلبد و همکاران پزشکی قانونی با توجه به تعداد اندک آنها عملا بیش از حد استاندارد در این حوزه فعالیت می کنند و فشار کاری آنها زیاد است.

مسجدی آرانی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، سازمان پزشکی قانونی باید سالانه 200 نفر جذب نیرو داشته باشد، این درحالی است که در سه سال گذشته به دلیل عدم صدور مجوزهای لازم از سوی سازمان امور استخدامی کشور، نتوانستیم حتی یک نفر را جذب کنیم.

وی تصریح کرد: امسال هم که مجوز جذب 200 نیرو صادر شده، نیازمند تامین اعتبار 30 میلیارد تومانی هستیم که هنوز تامین نشده و امیدواریم در این زمینه سازمان برنامه و بودجه همکاری لازم را داشته و مساعدت کند.

فوتی‌های کرونایی مشکوک به ما ارجاع می‌شود

وی در ادامه در خصوص نقش این سازمان در بحث کرونا و فوتی های آن گفت: بیماری کرونا هم مانند سایر بیماری ها است و زمانی که فردی بر اثر کرونا فوت کند، نیازی به ارجاع جسد او به پزشکی قانونی وجود ندارد.

مسجدی آرانی خاطرنشان کرد: پزشکی قانونی تنها پاسخگوی استعلامات مراجع قضایی است و در بحث کرونا نیازی به کالبد شکافی و بررسی فوتی ها نیست، زیرا فوت بر اثر بیماری بوده است.

وی یادآور شد: تنها فوتی های کرونایی به مراکز پزشکی قانونی ارجاع می شوند که بیم مسائل جنایی برود و در این زمینه در همه استان ها پذیرش این فوتی ها با رعایت پروتکل های بهداشتی صورت گرفته و کار کالبدشکافی انجام می شود.

70 درصد کار پرونده "آسیه پناهی" انجام شده/ تا یک ماه دیگر نتیجه پرونده مشخص می‌شود

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه گریزی هم به پرونده "َآسیه پناهی" که در جریان تخریب آلونکش توسط ماموران اجراییات شهرداری فوت کرد، داشت و افزود: یکی از دلایل سفر به استان کرمانشاه بررسی آخرین وضعیت رسیدگی به این پرونده است که با تلاش همکاران پزشکی قانونی استان کرمانشاه بر اساس آخرین استانداردهای علمی 70 درصد کار بررسی انجام شده است.

وی افزود: تنها بخش آزمایشات آسیب شناسی و سم شناسی باقی مانده که نیازمند گذشت زمان است و به نظر می رسد تا حدود یک ماه آینده نتیجه کار مشخص شود.

وی تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که با توجه به تاکید قوه قضایی مُر قانون و عدالت در این پرونده رعایت شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار