رئیس اداره تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: کرمانشاه چهارمین استان در سطح کشور است که رتبه آمار مرگ و میر استفاده از مسمومیت ترکیبات دارویی به ویژه مخدر در آن بالا است.
کد خبر: ۸۵۶۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱ 31 May 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، وریا رحیمی در خصوص عوارض خودسرانه مصرف دارو، اظهار داشت: مسمومیت به یک وضعیتی گفته می‌شود که فرد به صورت ناخواسته یا عمدی دچار عوارض ناشی از مصرف یک ماده می‌شود این ماده می‌تواند شیمیایی، سموم، دارو، موارد شوینده و... باشد.

وی مسمومیت‌های دارویی را شایع‌تر مسمومیت‌ها دانست و گفت: 40 درصد مراجعه کنندگان به مسمومیت‌ها جزء مسمومیت دارویی است و این نوع مسمومیت‌ رتبه دوم را بین سایر مسمومیت‌ها دارد که براساس نوع آن، عوارض مختلفی را ایجاد می‌کند.

رئیس اداره تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: داروهای بدون نسخه سهم بیشتری را در مسمومیت دارویی دارند، و بعد از آن مسمومیت‌های عمدی؛ مسکن‌ها، آرام‌بخش‌ها و خواب‌آور‌ها معمولا به دلیل سهولت دسترسی بیشتر استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مسمومیت دارویی مرگ و میر بالایی دارند چون شیمیایی و خطرناک هستند و روی ارگان‌های حیاتی مختلف بدن عوارض شدیدی را ایجاد کند، لذا مرگ و میر بیشتری را در بردارد.

رحیمی آمار مرگ و میر ناشی از موارد دارویی به‌خصوص مواد مخدر و محرک در سطح کشور را بالای 21 درصد اعلام کرد و گفت: کرمانشاه در این خصوص چهارمین استان در کل کشور است که رتبه آمار مرگ و میر استفاده از مسمومیت ترکیبات دارویی به ویژه مخدر در آن بالا است.

وی مسمومیت‌ها دارویی را در سه طیف سنی توضیح داد و افزود: طیف نخست سالمندان هستند که به دلیل سن و سال آن‌ها چند نوع بیماری دارند و معمولا چند نوع دارو مصرف می‌کنند که در صورت استفاده غیراصولی از آن‌ها دچار علائم مسمومیت می‌شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اطفال و کودکان زیر پنج سال را در قالب طیف دوم تعریف کرد و گفت: کودکان چون کنجکاو هستند معمولا هر چیزی را به سمت دهان می‌برند و دوست دارند از بزرگ‌ترها تقلید کنند، لذا باید دارو را در جایی که دور از دسترس اطفال و کودکان نگهداری شود.

وی در خصوص طیف سنی سوم، اظهار داشت: این طیف بین 20 تا 40 ساله‌ها هستند که بیشتر مسمومیت‌ها عمدی را در استفاده از مکمل‌ها، مخدرها و... شامل می‌شوند.

رحیمی اشاره‌ای نیز به نحوه نگهداری دارو در منزل داشت و افزود: هر دارویی تاریخ انقضای دارد، دارو اگر در شرایط بد از نظر دما، نور و رطوبت نگهداری شود ممکن است زودتر از تاریخ انقضا خاصیت آن از بین رود و تبدیل به دارویی مضر شود.

وی از مردم خواست شرایط نگهداری دارو را حتما از دکتر داروساز داروخانه جویا شوند و تصریح کرد: همه تصور می‌کنند دارو باید در یخچال نگهداری شود این تصور غلط است بسیاری از داروها با نگهداری در یخچال غیرقابل استفاده می‌شوند، یک دارو اگر بد نگهداری شود ممکن است یا بی‌اثر شود یا تبدیل به سمی شود که مسمومیت را به همراه داشته باشد.

رئیس اداره تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: ضرورتی ندارد که مردم دارو در منزل ذخیره کنند، الحمدالله از نظر وضعیت دارویی در کشور مشکل و کمبودی نداریم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار